Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سال ١٣۴٧حجم معاملات سهام کم بود و عمده معاملات به اسناد خزانه و «دستور پرداخت» که به قبوض اصلاحات ارضی معروف بود مربوط می شد. اسناد خزانه در سال ١٣۴١ با نرخ بهره ۶ درصد در سال و در سر رسید های سه ماهه ، شش ماهه و یک ساله از طرف وزارت دارایی منتشر شده بود و تا سال ١٣۴٨ که قانون انتشار آن لغو گردید جمعا مبلغ ۵۶میلیون ریال از آن در بورس مورد معامله قرار گرفت. قبوض اصلاحات ارضی در سال ١٣۴٠ و بر اساس قانون اصلاحات ارضی با اقساط ١٠ ساله و بهره ۶ درصد در سال از طرف دولت منتشر شد و بابت بهای املاک زراعی تدریجا به مالکین پرداخت گردید.معاملات دستور پرداخت در سال ١٣۴٧ بالغ بر ۵٢ میلیون ریال بود و به علت سر رسید میزان معاملات آن در سال های بعد به تدریج کاهش یافت...

به بهانه نکوداشت ۵٠ سالگی بورس / معامله سهام ؛ فقط دو روز در هفته!

بورس24 : داستان تاسیس بورس در ایران به آنجا رسید که بورس تهران نخستین روز کاری خود را با معامله 2192سهم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران آغاز کرد. این جلسه معاملاتی با حضور دکتر فریدون مهدوی، دبیر کل وقت و کارگزاران بورس در سالن بانک کارگشایی به رسمیت رسید. سالن معاملات که توسط زنجیر به دو قسمت تقسیم شده بود به سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در بورس فرصت می داد تا عملیات معامله سهام که کمی آن سوتر بر روی میز معاملات کارگزاران انجام می گرفت را نظاره گر باشند.

در سال 1347 حجم معاملات سهام کم بود و عمده معاملات به اسناد خزانه و «دستور پرداخت» که به قبوض اصلاحات ارضی معروف بود مربوط می شد. اسناد خزانه در سال 1341 با نرخ بهره 6 درصد در سال و در سر رسید های سه ماهه ، شش ماهه و یک ساله از طرف وزارت دارایی منتشر شده بود و تا سال 1348 که قانون انتشار آن لغو گردید جمعا مبلغ 56میلیون ریال از آن در بورس مورد معامله قرار گرفت. قبوض اصلاحات ارضی در سال 1340 و بر اساس قانون اصلاحات ارضی با اقساط 10 ساله و بهره 6 درصد در سال از طرف دولت منتشر شد و بابت بهای املاک زراعی تدریجا به مالکین پرداخت گردید. معاملات دستور پرداخت در سال 1347 بالغ بر 52 میلیون ریال بود و به علت سر رسید میزان معاملات آن در سال های بعد به تدریج کاهش یافت.

در سال 1347 با توجه به حجم اندک معاملات ، روزها و ساعات انجام معاملات محدود بود. برای انجام معاملات نیز ساختمان مستقلی در نظر گرفته نشده بود و از همان ساختمان استیجاری بانک کارگشائی استفاده می شد.

تعداد کارگزاران 17کارگزار و روز و ساعات معاملات یکشنبه و چهارشنبه از ساعت 10 تا 11:30 و در مجموع تعداد روزهای معاملاتی 73 روز بوده است.

در ابتدای سال 1347 بنا به استدلالی که پایین بودن ارزش معاملات را به صلاح کارگزاران خصوصی نمی دانست ، به اشخاص حقیقی مجوز کارگزاری داده نشد در حالی که یکی از علل رونق نگرفتن بورس عدم حضور کارگزاران خصوصی با انگیزه برای جذب شرکت ها جهت پذیرش در بورس و بازاریابی برای جذب سرمایه گذار بود.

از مجموع معاملات انجام شده درآن سال 47 درصد توسط کارگزاری بانک ملی ایران ، 27 درصد توسط کارگزاری بانک توسعه و معدنی و 14 درصد نیز توسط کارگزاری بانک عمران انجام شد. سایر کارگزاران هم باقیمانده معاملات را انجام دادند.

در سال 1347 سهام 4 شرکت و به تقاضای وزیر دارایی، اسناد خزانه در خرداد و قبوض اصلاحات ارضی مربوط به مرحله اول در شهریور در بورس پذیرفته شدند و بدین ترتیب در پایان سال تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران به 6 شرکت رسید. در بهمن سال 1347 نرخ کامزد معاملات در بورس تغییر کرد و به سه چهارم درصد رسید.

ادامه دارد...

برگرفته از کتاب تاریخ بازار سرمایه ایران ؛ نوشته علی سعیدی و شادروان شهلا کشاورز نژاد

مطلب قبل: برای بورس جشن تولد گرفتند / چه کسانی در آن جشن بودند؟

مطلب بعدی: بازار بورس از سال 46 تا 57 چه عملکردی داشت؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24