Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صندوق را می توان همچون سبد متنوعی از انواع دارایی ها توصیف کرد که هر فرد به ازای پول نقدی که پرداخت می کند، به مدیران و متولیان صندوق اجازه خرید و سرمایه گذاری در دارایی یا کالای مشخص را می دهد...

قسمت دوم؛ با واحدهای سرمایه گذاری بیشتر آشنا شوید!

آموزش بورس همراه با عصر ایران و بورس24 :

همان گونه که اشاره شد سرمایه‌گذاری ممکن است در یکی از حوزه‌های بورس اوراق بهادار (سهام، اوراق مشارکت و…) ، کالا، زمین و ساختمان، اوراق قرضه دولتی ، انواع حساب‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها ، طلا و مواردی از این قبیل صورت پذیرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی از حوزه‌های مهم و پرمخاطب برای سرمایه‌گذاران حرفه ای و مبتدی به شمار می‌آید. در تعریف دقیق تر صندوق می توان عنوان کرد؛ صندوق سرمایه گذاری نهاد مالی ای است که فعالیت اصلی آن سرمایه ‌گذاری است و مالکین آن نسبت به سرمایه ‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند. وجوه دریافتی از سرمایه‌ گذاران در صندوق ها در ترکیب متنوعی از دارایی های نقدی در بانک، اوراق بهادار یا انواع کالا، زمین و مانند آن سرمایه گذاری و نگهداری می شود.

صندوق را می توان همچون سبد متنوعی از انواع دارایی ها توصیف کرد که هر فرد به ازای پول نقدی که پرداخت می کند، به مدیران و متولیان صندوق اجازه خرید و سرمایه گذاری در دارایی یا کالای مشخص را می دهد و در ازای آن به تناسب مبلغ پرداختی، یک یا چند واحد از صندوق به وی داده می شود و سرمایه گذار در سود و زیان ناشی از دارایی ها شریک می شود. نحوه شراکت فرد از طریق نوسان قیمت هر واحد یا یونیت unit صندوق خواهد بود به طوریکه هر چه ارزش هر واحد صندوق افزایش یابد، سود سرمایه گذار نیز افزایش خواهد یافت و برعکس. حسن و مزیت مهم صندوق جدای از بحث استفاده از تخصص سایرین در مدیریت دارایی، آن است که فرد با هر مبلغی می تواند در صندوق سرمایه گذاری کند. برای مثال در صندوق ساختمان و زمین تنها در چند متر از یک ملک سرمایه گذاری کند یا با سرمایه کم، دارایی های متنوع بورسی را به طور غیر مستقیم خریداری کند.

ارزش هر واحد صندوق را اصطلاحا NAV (ان ای وی) یا بعضا ناو می نامند که بیانگر Net Asset Value یا خالص ارزش دارایی در روز مشخص است. منظور از خالص ارزش دارایی ها، کسر ارزش روز دارایی ها از بدهی ها ست که اگر بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم شود، NAV بدست می آید. برای مثال ممکن است 10 واحد از صندوق الف (صندوق فعال در بازار سهام) به قیمت هر واحد 500 هزار تومان به نام شما صادر شود. این بدان معناست که NAV این صندوق در روز خریداری شما 500 هزار تومان بوده است. دارایی های صندوق احتمالا شامل صدها هزار برگ سهم و شاید بیشتر باشد که می تواند ترکیبی از سهام فولادی، پتروشیمی، غذایی، دارویی، اوراق مشارکت و غیره باشد و شما به نسبت سرمایه پرداختی از کل سرمایه صندوق در سود و زیان این سرمایه گذاری منتفع یا متضرر خواهید شد. در صندوق ها قیمت هر واحد صندوق در زمان صدور (خرید) و همچنین در زمان ابطال (فروش) ملاک تسویه صندوق با سرمایه گذار خواهد بود.

باید توجه داشت که با ابزارهایی که در آینده معرفی خواهد شد، تاریخچه و روند سود دهی هر صندوق کاملا شفاف و مشخص است و سرمایه گذاران می توانند از میان صندوق ها، گزینه هایی که ثبات و تداوم روند صعودی بهتری در NAV طی ماه ها و سالیان اخیر کسب نموده اند را جدا کرده و به عنوان گزینه های کم ریسک و پر بازده مد نظر قرار دهند و علاوه بر ارزیابی سایر پارامترها، به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.

برای سرمایه گذاری درصندوق ها و آشنایی با اصطلاحات فوق می توانید به این سایت نگاهی بیندازید

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24