Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز یکشنبه هشتم بهمن ماه مقامات ارشد اقتصاد کشور گرد هم جمع می شوند تا در کنار ریش سفیدان و فعالان بازار سهام ۵٠ سالگی بورس در ایران را گرامی داشته و از نیم قرن حیات بورس در این سرزمین سخن بگویند. در آخرین نوشتار منتشر شده در این بخش راوی کتاب تاریخ بازار سرمایه ایران قصه راه اندازی بورس را به اینجا رساند «بورس تهران که فعالیت خود را از سال ١٣۴۶ با معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد ، در پایان سال ١٣۵٧با ١٠۵ شرکت درج شده مواجه بود که بیشترین آمار پذیرش شرکت ها مربوط به سال ١٣۵۶ با ٢۶ شرکت بود.» اما اینک بدانید از وضعیت بورس پس از انقلاب ۵٧....

به بهانه نکوداشت ۵٠ سالگی بورس / وقتی انقلاب شد...

بورس24 : روز یکشنبه هشتم بهمن ماه مقامات ارشد اقتصاد کشور گرد هم جمع می شوند تا در کنار ریش سفیدان و فعالان بازار سهام 50 سالگی بورس در ایران را گرامی داشته و از نیم قرن حیات بورس در این سرزمین سخن بگویند.

در آخرین نوشتار منتشر شده در این بخش راوی کتاب تاریخ بازار سرمایه ایران قصه راه اندازی بورس را به اینجا رساند «بورس تهران که فعالیت خود را از سال 1346 با معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد ، در پایان سال 1357با 105 شرکت درج شده مواجه بود که بیشترین آمار پذیرش شرکت ها مربوط به سال 1356 با 26 شرکت بود.»

اما اینک بدانید از وضعیت بورس پس از انقلاب 57....

بورس در حال رونق گرفتن بود که در سال 1357، پس از پیروزی انقلاب اسلامی معاملات بورس در سال 1358 با رکودی که پیش بینی آن می رفت مواجه گردید و حجم معاملات به خصوص در سهام بانک ها به حداقل خود در تاریخ بورس تا آن زمان رسید.

تا قبل از ملی شدن بانک ها و شرکت های بیمه و همچنین تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران و آیین نامه اجرایی آن امید می رفت که معاملات بورس تا حدی روال عادی خود را طی کند. البته سهام بانک ها و بعضی از شرکت های تولیدی به علت نبود شرایط متعارف برای ادامه فعالیت های عملیاتی نمی توانست رونق سال های قبل خود را حفظ نماید و سقوط بیش از پیش قیمت ها پیش بینی می شد.

پس از ملی شدن بانک ها و شرکت های بیمه و ممنوع شدن معاملات سهام این موسسات تا فاصله ملی شدن بعضی از صنایع و تحت طرح حفاظت و توسعه قرار گرفتن عده دیگری از آن ها ، چند معامله روی سهام شرکت ها انجام شد. با تصویب قانون حفاظت و توسعه در تیر ماه سال 1358 معاملات سهام به کلی راکد شد و در چند شرکت که هنوز تقاضا برای خرید سهام وجود داشت، به علت تغییرات مدیریتی و بروز اشکالات دیگر تقاضا ها از دور خارج شد.

با وجود آن که وجوه قابل توجهی برای سرمایه گذاری در دست مردم بود ، در عین حال به دلیل نامشخص بودن حدود پوشش قانون مربوطه نه کارگزاران حاضر بودند سهامی را که وضع آن روشن نیست برای خرید توصیه کنند و نه سرمایه گذاران اطمینان لازم را برای خرید داشتند.

گرچه سرمایه گذاران و سهامداران هنوز به طور مرتب به بورس مراجعه می کردند و علاقه مند بودند بدانند که چه موقع وضع سهامداران روشن خواهد شد.اما معاملات بر روی سهام انجام نمی شد.

در اردیبهشت و اوایل خرداد دبیر کل بورس در مصاحبه ای اعلام کرد که تا تصویب قانون اساسی و تعیین مسئولین و ارکان مختلف کشور وضع معاملات سهام نامشخص باقی خواهد ماند و به منظور حفظ منافع سرمایه گذاران به تمامی آن ها توصیه نمود که تا روشن شدن اوضاع از سرمایه گذاری در سهام خودداری نمایند.

توجه به این توصیه با وجود آن که معاملات سهام را به طور کامل راکد نمود ولی از ضررهای احتمالی سرمایه گذاران کوچک جلوگیری به عمل آورد.

ادامه دارد...

برگرفته از کتاب تاریخ بازار سرمایه ایران ؛ نوشته علی سعیدی و شادروان شهلا کشاورز نژاد

مطلب قبل : بازار سهام از سال 46 تا 57 چه کارنامه ای داشت و چه عملکردی؟

مطلب بعد : اینجا بورس تهران ، شروع روز هجده هزار و دویست و شصت و دوم

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24