Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در فصل مقدماتی آموزش بورس انرژی که در ۵ بخش آماده شده است مفاهیم و تعاریف ابتدایی، آشنایی با بورس های انرژی در سرتاسر دنیا، ضرورت وجود بورس انرژی در ایران و اثرات بورس انرژی بر بخش کلان اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و در این مطلب یعنی بخش پنجم به عنوان آخرین بحث از مقدمه، سایر اثرات بورس انرژی بر اقتصاد تشریح و توضیح داده خواهند شد...

۵ گانه بورس انرژی / از شفافیت مضاعف تا قیمت گذاری منطقی و ...

بورس24 : در فصل مقدماتی آموزش بورس انرژی که در 5 بخش آماده شده است مفاهیم و تعاریف ابتدایی، آشنایی با بورس های انرژی در سرتاسر دنیا، ضرورت وجود بورس انرژی در ایران و اثرات بورس انرژی بر بخش کلان اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و در این مطلب یعنی بخش پنجم به عنوان آخرین بحث از مقدمه، سایر اثرات بورس انرژی بر اقتصاد تشریح و توضیح داده خواهند شد.

1- شفافیت بیشتر اطلاعات

منظور از شفافیت اطلاعات، مشخصات و ویژگی های تولیدکنندگان، نهادهای مالی ارائه دهنده خدمت، قوانین و مقررات حاکم برمعاملات کالاهای قابل عرضه و معاملات انجام شده در بورس انرژی است به طوری که میزان واقعی تولید و توان عرضه آنها، همچنین زمان مشخص تحویل و نحوه تسویه آن به طور شفاف اعلام می گردد که این موضوع ضمن شفافیت فضای کار و رقابت تولیدکنندگان امکان انتخاب درست را برای خریداران فراهم می آورد و باعث ایجاد اعتماد در میان فعالان بازار انرژی خواهد شد.

2- قیمت گذاری منطقی

چون قیمت محصولات در بورس انرژی برمبنای عرضه و تقاضا تعیین و مشخص می گردد، قیمت تعادلی در مدار منطقی نوسان خواهد کرد که ضمن کنترل فضای رقابتی می تواند سبب افزایش کیفیت گردد. باید خاطر نشان کرد که ایجاد فضای رقابتی نه تنها در کیفیت محصولات مشاهده خواهد شد بلکه به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و با قیمتی رقابتی منتج می گردد که نتیجه آن برای سمت عرضه، کاهش قیمت تمام شده محصولات و حفظ مارجین سودآوری است که از آن می توان به عنوان یک اهرم مؤثر در بهینه سازی فرآیند تولید در اقتصاد یاد کرد.

3- امکان نظارت بر معاملات

فضای رسمی خرید وفروش و تابلوی فیزیکی و مجازی تالار بورس انرژی، امکان نظارت مستمر اطلاعات معاملات را فراهم نموده و تجربه تاریخی موفق این گونه بازارها دلیلی بر تداوم استفاده از بازارهای بورس در سراسر دنیاست چراکه نظارت بر رفتارهای اقتصادی می تواند به جهت دهی صحیح اقتصاد منتهی شود.

4- کوچک کردن دولت

تأمین بازار عادلانه و بی طرف و بالا رفتن سطح اعتماد بخش خصوصی، زمینه سازی برای حضور این بخش در اقتصاد خواهد بود به عبارتی بازارهای بورس ضمن کاهش دخالت دولت، اقتصاد آزاد را ترویج داده و انحصار دولت بر بخش هایی ازاقتصاد را کاهش خواهند داد.

5- ابزار پوشش ریسک

در بورس انرژی ابزاری برای کاهش ریسک ناشی از نوسان قیمت ها و همچنین کاهش ریسک تجاری تعبیه شده است که معاملات با اطمینان بیشتری صورت خواهد گرفت و خریداران و فروشندگان می توانند ضمن مدیریت ریسک، به تجارت و معاملات بپردازند.

6- جهانی شدن

برای مبادلات بین المللی به سازوکار مشابه و قابل اعتماد برای هر دو طرف عرضه و تقاضا نیاز است لذا بورس انرژی بهترین و مطمئن ترین روش برای تجارت های بین المللی ست که ضمن داشتن الفبایی یکسان برای تجارت، ضمانت و سلامت مبادلات را تضمین کرده و رضایت هر دو سو را تامین خواهد کرد. این در حالی است که وجود منابع غنی انرژی در کشور از مزایای مهم برای بورس انرژی ایران نسبت به سایر کشورها است.

درس قبل : 4 دلیل برای اثر بخشی مثبت بورس ایران بر اقتصاد کلان

درس بعد : بورس انرژی و تامین مالی پروژه های مهم

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24