Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فلسفه بورس انرژی همچون سایر بورس ها شفافیت بیشتر، قیمت گذاری عادلانه و عرضه و تقاضای واقعی محصولات با هدف حذف واسطه هاست. ایران کشوری است که بر ثروتی عظیم از منبع انرژی تکیه زده و علاوه بر ذخایر عظیم نفت و گاز، در تولید انواع مشتقات آن ها سرمایه گذاری زیادی کرده است و این در شرایطی است که سایر منابع انرژی همچون برق نیز از موارد قابل ذکر در سرفصل های بورس انرژی ایران است...

با چهارمین بورس کشور آشنا شوید / فلسفه بورس انرژی...؟؟

بورس24 : واژه بورس Bourse در زبان فرانسوی به معنای کیف پول است و در اصطلاح علم اقتصاد ، مکانی است که کار قیمت گذاری و خرید و فروش انواع کالا و اوراق بهادار در آن انجام می گیرد. بورس بین عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ارتباط برقرار می کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم مینماید.

اگرچه فعالیت بورس اوراق بهادار و بورس کالا تا پیش از این درایران متداول بود اما طی سال های اخیر، فعالیت بورس انرژی نیز به بازار سرمایه ایران اضافه شده است. امروزه ده ها بورس کالا در سراسر جهان فعالیت می کنند که در آنها کالاهای مختلف، از نفت خام، برق و گاز طبیعی تا فلزات و محصولات کشاورزی خرید و فروش می شود.

بیشترین تعداد بورس کالا و بورس انرژی به ترتیب در آسیا، آمریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه فعالیت می کنند. در آسیا، معروف ترین بورس هایی که در حوزه معاملات نفت خام، گاز و برق فعالیت می کنند در کشورهای چین، ژاپن، هند، ایران و دبی واقع شده اند. در این بازارها علاوه بر موارد فوق، مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی نیز عرضه می گردد. بورس انرژی ایران را می توان به طور خاص، محل تلاقی دو وزارتخانه نفت و نیرو در یک تالار شیشه ای عنوان کرد و از آن به عنوان محلی برای ایجاد شفافیت، کشف قیمت، پوشش ریسک و امکان نقدشوندگی بالا یاد نمود.

فلسفه بورس انرژی همچون سایر بورس ها شفافیت بیشتر، قیمت گذاری عادلانه و عرضه و تقاضای واقعی محصولات با هدف حذف واسطه هاست. ایران کشوری است که بر ثروتی عظیم از منبع انرژی تکیه زده و علاوه بر ذخایر عظیم نفت و گاز، در تولید انواع مشتقات آن ها سرمایه گذاری زیادی کرده است و این در شرایطی است که سایر منابع انرژی همچون برق نیز از موارد قابل ذکر در سرفصل های بورس انرژی ایران است.

پیش از ظهور بورس انرژی مرجع مشخصی برای قیمت گذاری این محصولات وجود نداشت و اگر مرجع بین المللی معتبر برای یک محصول خاص پیدا نمی شد، قیمت گذاری آن به مراجع دولتی واگذار می شد که در این خصوص زمینه برخی سوگیری های قیمتی بسته به سیاست های دولت نمایان بود اما در بورس نظام عرضه و تقاضا حاکم است و این لازمه یک اقتصاد پویاست و در چنین شرایطی است که ایجاد یک بورس مستقل در بخش انرژی و توسعه آن می تواند ایران را به عنوان تعیین کننده قیمت انرژی منطقه و حتی یکی از بازارهای تاثیر گذار جهانی معرفی نماید.

درس بعد : چرا بورس انرژی؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24