Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فلسفه بسیار ساده ای پشت این سری عددی وجود دارد؛ دو عدد قبل را جمع کن، حاصل آن عدد بعدی را خواهد ساخت...

قسمت اول؛ فیبوناچی کجاست؟

بورس24 : تا کنون حتما نام فیبوناچی را در علوم ریاضی، نجوم یا حتی در بازار بورس شنیده اید. اعدادی شگفت انگیز که برخی معتقدند نظم بخش بزرگی از زندگی ما بر آن بنا شده است. اما واقعیت فیبوناچی چیست؟

لئوناردو فیبوناچی نخستین ریاضیدان بزرگ اروپا در قرن سیزدهم بود. بیشتر کارهای این نابغه از آثار ریاضیدان‌های دیگر مانند ریاضیدان، فیلسوف و منجم ایرانی؛ خوارزمی گرفته شده است. سیستم اعداد و دنباله فیبوناچی از جمله کارهای وی به شمار می رود.

اعداد فیبوناچی از طریق رابطه زیر محاسبه می شوند. فلسفه بسیار ساده ای پشت این سری عددی وجود دارد؛ دو عدد قبل را جمع کن، حاصل آن عددها، بعدی را خواهد ساخت. سری فیبوناچی برابر است با

0-1-1-2-3-5-8-13-21-34-55-89....

وی عددی را تحت عنوان عدد طلایی معرفی می کند و نشان می دهد نسبت هر عبارت به عبارت قبلی اش در دنباله بالا ، نهایتا به عدد طلایی میل می کند که برابر 1.618 می باشد. سپس با تکمیل این نسبت ها، می توان به نسبت های جذاب پر کاربرد در تحلیل تکنیکال باابزار فیبوناچی دست یافت. این عدد ها را می توان به صورت خطی یا در یک مارپیچ شامل دایره های متصل به هم نمایش داد. 

سری فیبوناچی را در کجا می توان دید و آیا همه جا معتبر است؟

اگر برای این مباحث ریاضی به سایت گروه ریاضی دانشگاه جورجیا سری بزنیم. تعریفی که از سری فیبوناچی دارد را می توان به این شکل ترجمه کرد: "اعداد فیبوناچی در حقیقت سیستم عدد گذاری طبیعت است" در همه جای طبیعت دیده می شود از برگ درختان، تا شاخه ها، نحوه چیدمان پرچم گل یا حتی در میوه ها مانند پوست آناناس و غیره. حتی اگر شجاعانه تر بگوییم در سراسر هستی و حتی در کهکشان نیز می توان آنها را جستجو کرد"

تصویر سمت چپ طوفان و تصویر سمت راست کهکشان را نشان می دهد که از مارپیچ طلایی فیبوناچی یا golden spiral تبعیت می کند.

سری فیبوناچی در بدن انسان هم به وضوح دیده می شود.

اما آنچه از این به بعد برای ما اهمیت دارد آن است که سری فیبوناچی در تحلیل تکنیکال یکی از پر کاربرد ترین ابزار تلقی می شود که در قسمت های بعد به تفصیل در این خصوص خواهیم گفت. از طریق اعداد فیبوناچی ، نسبت هایی بدست می آید که احتمالا با آن تا حدودی آشنا هستید و در تشخیص میزان اصلاح، یا رشد عموما دانستن سطوح فیبوناچی می تواند به شما کمک شایان توجهی کند. نسبت های 38%، 68% فیبوناچی و ... احتمالا در این میان بیش از سایرین به گوش شما آشنا هستند.

برای درک درست و نحوه استفاده از آن قسمت های بعد را دنبال کنید، همچنین این نوید را به شما می دهیم که ابزار ترسیم این نسبت ها را نیز به شما معرفی کنیم.

ادامه مطلب را بخوانید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24