Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این نقاط و سطوح نه تنها برای سهام بلکه برای معامله گران روزانه daytrading ها در بازارهای مختلف مانند آتی سکه، فارکس یا حتی سهام نقدشونده بورس اهمیت زیادی دارند.

قسمت دوم: کی، کجا و چرا فیبوناچی؟

بورس24 : فیبوناچی یکی از ابزارهایی است که برخی از تریدرها و معامله گران به آن اعتقادی ندارند که علت آن بیشتر به دلیل قدیمی بودن ریشه فیبوناچی یعنی قرن 12 میلادی یا شاید پیچیده بودن آن می باشد. این در حالی ست که مفهوم سری فیبوناچی چندان هم غیر قابل فهم نیست کما اینکه این نسبت ها نه تنها در بدن انسان بلکه در طبیعت هم به وضوح دیده می شود که در بخش قبل در خصوص آن صحبت کردیم.

معامله گران و سرمایه گذاران معمولا در شناسایی نقطه مناسب و خوب برای سطوح خرید یا فروش و همچنین حد ضرر ها با مشکلاتی مواجه هستند و همین موضوع احتمال یک معامله سود آور را کاهش می دهد به طوریکه با عدم شناخت و محاسبه دقیق سطوح قیمتی نه تنها احتمال اشتباه در معامله وجود دارد بلکه با عدم آگاهی نسبت به حد ضرر، زیان سرمایه گذار می تواند فراتر از حالت عادی شود.

حد ضرر نقطه ای ست که با کاهش قیمت به زیر آن سطح، شناسایی زیان به جای نگهداری توصیه می شود تا بدین وسیله از زیان بیشتر جلوگیری به عمل آید.

اینها اصلی ترین دلایل اهمیت سطوح فیبوناچی برای تحلیل و انتخاب نقاط مناسب هستند که به کمک تحلیلگران و معامله گران می آیند. این نقاط و سطوح نه تنها برای سهام بلکه برای معامله گران روزانه daytrading ها در بازارهای مختلف مانند آتی سکه، فارکس یا حتی سهام نقد شونده بورس اهمیت زیادی دارند.

بدون آنکه بخواهیم در مفاهیم ریاضی مثل اعداد فیبوناچی غرق شویم از زاویه معامله و ترید سطوح فیبوناچی که با سری های عددی بدست می آیند را بررسی خواهیم کرد. نسبت های فیبوناچی که از تقسیم یک عدد بر عدد دیگر این سری جادوییحاصل می شونداز طبیعت بدست آمده اند و نسبت های مهم و پر تکرار آن در تحلیل تکنیکال به کار می روند که نسبت طلایی 61.8% که در حقیقت از تقسیم یک عدد به عدد بعد بدست می آید از پر کاربرد ترین آنها می باشد. سایر نسبت ها نیز به طرق مختلف بدست می آیند که این نسبت ها را بر قیمت های سهم اعمال می کنیم و سطوح ویژه ای بدست خواهد آمد. به بیان دیگر برای مثال نسبت 50% و 61.8% را برای سهم 1000 تومانی تخمین می زنیم و سطوح با اهمیتی حاصل خواهد شد. از مهم ترین نسبت های فیبوناچی می توان به 23.6% ، 38.2%، 50% و 61.8% اشاره کرد. در مثال زیر روند قیمت دلار در بازار آزاد طی دوره ای در سال 91 و 92 نشان داده شده است. نحوه واکنش قیمت به سطوح قرمز رنگ می تواند جالب باشد.

سه دلیل اصلی برای استفاده از نسبت های فیبوناچی وجود دارد؛

اول پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت

دوم یافتن اهداف قیمتی در روند نزولی یا صعودی

و سوم تعیین حد ضرر مناسب برای معاملات

نخستین قدم برای یک تحلیلگر یافتن سطوح حمایت و مقاومت است و در آینده به سراغ این سطوح و نحوه یافتن آنها با فیبوناچی به صورت عملی خواهیم رفت. پیش از آن بد نیست تعریفی از سطح حمایت و مقاومت ارائه شود.

سطح حمایت support : نقطه یا قیمتی ست که روند قیمتی با رسیدن به آن، می تواند دچار تغییر شده و عوض گردد. این سطح در هنگام ریزش قیمت مانع از ادامه روند نزولی می شود و بهترین نقطه برای خرید سهام در نزدیکی چنین سطوحی ست.

سطح مقاومت resistance : نقطه یا قیمتی ست که روند قیمتی با رسیدن به آن تغییر می کند و در مسیر صعودی با این نقطه تماس پیدا می کند و مقاومت، مانع از رشد بیشتر قیمت سهم خواهد شد لذا بهترین نقطه برای فروش، نقاط نزدیک به چنین سطوحی هستند.

در هر دو سطح حمایت و مقاومت احتمال شکست وجود دارد و در آینده شرایط شکست آنها را خواهیم گفت.

مطلب قبل : فیبوناچی کجا است؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24