Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجمع ذوب آهن اصفهان هر چند روز گذشته با تنش هایی ناشی از اعتراضات مکرر سهامداران نسبت به وضعیت شرکت و کاهش قیمت سهم همراه بود ، اما نکته کمتر توجه شده به آن اقدامات در خور توجه این غول پیر صنعت فولاد سازی در کاهش هزینه ها بود.این شرکت در سال ٩۵ معادل ۶٠٠ میلیارد تومان و در سال ٩۶ تا به این لحظه معادل ٧٢ میلیارد تومان کاهش هزینه را به ثبت رسانده و این رخداد های با اهمیت سبب افزایش امیدواری ها به آینده این شرکت فولادسازی شده است...

گزارش تکمیلی بورس ٢۴ از مجمع ذوب آهن / روزنه های امید از ریش سفید صنعت فولاد با ۶٠٠ میلیارد تومان کاهش هزینه!

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ذوب آهن اصفهان روز گذشته با حضور بیش از ۷۶درصد سهامداران در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ، مجمع این شرکت به دلیل زیان انباشته سودی تقسیم نکرد.

هیات رئیسه مجمع:

بهروز خالق

رئیس مجمع

آقای عبودی

ناظر اول مجمع

آقای فائض

ناظر دوم مجمع

سعید امید قائمی مدیر مالی و اقتصادی شرکت در جمع صاحبان سهام شرکت گفت: شرکت سهامی ذوب آهن در سالی که گذشت توانست با اتخاذ سیاست های ترکیبی از جمله تولید محصولات کیفی ، تمرکز بر صادرات، مدیریت موثر بر هزینه ها و انجام پروژه های بهبود، جایگاه خود را در عرضه جهانی و داخلی حفظ نماید.

وی گفت: در سال 95 ، قیمت مواد اولیه به خصوص زغال سنگ رشد داشت .همچنین قیمت زغال سنگ خارجی نیز ۴ برابر رشد نموده است . حقوق و دستمزد ، مازاد عرضه، تحریم ها ، بحران رکود مسکن و دامپینگ عرضه کنندگان هم از دیگر مشکلات شرکت در سال گذشته بوده است.

به گفته وی، در سال ۹۵به شدت بودجه ذوب را انقباضی دیده ایم‌ که نسبت به سال قبل کمتر بوده است و به نوعی ۶۰۰میلیارد تومان هزینه کمتری را برای سال 95 دیده ایم.

این مقام مسئول گفت: در بحث سازماندهی وام ها و تسهیلات هم توانستیم ۷۲ میلیارد تومان از هزینه های ۹۶ را کاهش دهیم‌ و ۳۰میلیارد تومان بخشودگی بگیریم. در این مورد سرو سامان خوبی داده ایم. نکته حائز اهمیت دیگر این است که سال ۹۵ را با سود ناویژه تمام‌ کرده ایم.

وی گفت: زیان هر سهم با ۲۲تومان و ۴ریال به پایان رسید ، در حالی که در بودجه ۲۷ تومان دیده شده بود یعنی کاهش 17درصدی زیان نسبت به بودجه 95 داشته ایم.

این مقام مسئول گفت: بحث سرمایه در گردش منفی و کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل ذوب آهن است. سرمایه در گردش سال ۹۵ شرکت ۶۳۰۰میلیارد تومان منفی بوده است .همچنین تسهیلاتی در سال ۹۳ دریافت شده که به دلیل عدم توان پرداخت به ۳۳۰۰میلیارد ریال رسیده است.

وی در مورد روند سیاست های کلی سال ۹۶ افزود: در سال جاری، 4200میلیارد تومان از محل فروش محصولات درآمد کسب خواهیم‌ کرد که میزان فروش داخلی ۳هزار میلیارد تومان و خارجی ۱۲۰۰میلیارد تومان است. حفظ و بهبود سهم بازار داخل شرکت و افزایش فروش صادراتی برنامه ریزی جهت فروش فرآورده های جدید از برنامه های شرکت است.

وی افزود: مازاد نیروی انسانی از چالش های شرکت بوده که درهمین راستا تعداد نیرو های عملیاتی شرکت از 15300نفر به 11850نفر کاهش یافته است.

وی در خصوص کاهش مصرف کک در کوره بلند نیز گفت: تدابیری از جمله توقف کوره بلند شماره1،کنترل کیفیت کک خریداری ، استفاده از کک ریزه در شارژ کوره بلند، تغییر سرند کک و بهبود روش انباشت و ارسال کک منجر به کاهش 48کیلوگرم بر تن مصرف کک و کاهش هزینه های تولید به میزان 856میلیارد ریال در سال می گردد. همچنین امضای قرارداد پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند ها جهت کاهش 150کیلو گرم بر تن مصرف که پیشرفت این طرح تاکنون 30درصد بوده و بر پایه برنامه از اواخر سال 96راه اندازی می شود.

به گفته وی، اجرای این طرح منجر به ایجاد ارزش افزوده به میزان 2240میلیارد ریال در سال می گردد. اجرای خط اکسیژن به صورت تزریق مستقیم به کوره بلندها برای اولین بار در دنیا که منجر به افزایش مصرف گاز طبیعی تا حد 120متر مکعب می گردد.

معاون مالی و اقتصادی ذوب آهن در خصوص بدهی های جاری شرکت بیش از 2.4برابر دارائی های جاری رسیده که نشانگر نبود توانایی در باز پرداخت بدهی ها و امتناع بانک ها از اعطای تسهیلات جدید است.در این ارتباط با توجه به انباشته 20300میلیارد ریالی شرکت و به منظور خروج از شمول ماده 141لایحه اصلاحیه قانون تجارت اصلاح ساختار سرمایه شرکت الزامی خواهد بود.

افزایش سرمایه شرکت راه گریز از زیان

به گفته وی، شرکت پیگیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از محل تجهیزات در حدود 13000میلیارد تومان است و پیگیری تهاتر بدهی های دولت با مطالبات تامین اجتماعی ، تهاتر بدهی های بانکی با اراضی و امواد غیر مولد و وصول مطالبات شرکت از صندوق بازنشستگی فولاد را در دستور کار دارد.

این مقام مسئول در ذوب آهن اصفهان در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه های مالی گفت: بروز رسانی 2200میلیارد ریال تسهیلات در بانک صادرات و 2176میلیارد ریال بانک رفاه و کاهش نرخ تسهیلات از 24به 18درصد و استمهال بدهی نزد بانک اقتصاد نوین به مبلغ 3387میلیارد ریال و مبلغ 30میلیون یوآن چین ، تجدید تسهیلات 780میلیارد ریالی نزد بانک پاسارگاد ، استفاده از تسهیلات سلف موازی به مبلغ 2500میلیارد ریال طی دو مرحله از عملیات کاهش بدهی بوده است.

وی همچنین افزود: علی رغم افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله زغالسنگ خارجی از 148به 315دلار در هر تن و زغال سنگ داخلی از 3600به 4500ریال در هر کیلوگرم که تبعات اقتصادی آن بر هزینه های شرکت 1304میلیارد ریال می باشد، همچنین وقوع حادثه در کوره بلند شماره 2 ناشی از خرید زغال نامرغوب که اثرات مالی آن حدود 430میلیارد ریال بوده است، زیان کارخانه از 12900میلیارد ریال در سال 94 به 7300میلیارد ریال در سال 95کاهش یافته است. که اگر این حوادث اتفاق نمی افتاد زیان کارخانه به 5560میلیارد ریال کاهش می یافت.

بهروز خالق رئیس مجمع و نماینده سازمان تامین اجتماعی هم نیز پس از صحبت های امید قائمی گفت: مسائل بیرونی و محیط حاکم بر ذوب برای شرکت شرایط را سخت کرده و لی امیدواریم باکنترل بهتر و بهبود نقدینگی و فضای کسب و کار برنامه های سال ۹۶ را موفق شده داشته باشیم و مثبت کنیم.

دوب آهن نسبت به تلفیق شر کت های خود اقدام‌کرده اند ولی دورشکت را در تلفیق نیاورده شرکت دو اب در خارج بوده و بر اساس استاندارهایی که صورت هاب مالی تهیه شده آثار مالی خود را در صورت های مالی نگذاشته است،ولی به دلایل خاص این تلفیق صورت نگرفته است.

بند های حسابرسی شرکت ....

بند ۴ (حسابرسی) صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 1395 شرکت‌های فرعی مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن (سهامی خاص) و دوآرت در اختیار این موسسه قرار داده نشده ودر تهیه صورت‌های مالی تلفیقی پیوست، مفاد استانداردهای حسابداری مبنی بر ضرورت اعمال صورت‌های مالی کلیه شرکت‌های فرعی رعایت نشده است.

این بند حسابرسی در خصوص تلفیق صورت های مالی مطرح شد که خالق گفت: ذوب آهن توانست همه شرکت های خود غیر از دو شرکت را وارد تلفیق کند.

بند ۶ (حسابرسی) سرمایه‌گذاری ‌های بلند مدت از جمله مشتمل بر بهای تمام شده 95 درصد سهام شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی به مبلغ 586 میلیارد ریال می ‌باشد. از آن‌جایی که به موجب آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مذکور مانده زیان انباشته به بیش از 4.6 برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده آن بالغ شده و در ارتباط با ارزش قابل بازیافت سرمایه‌گذاری مذکور، که مبتنی بر ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی آن باشد، سوابق مستندی در اختیار این موسسه قرار داده نشده و انجام پاره‌ای رسیدگی‌های مورد لزوم به منظور شناسایی میزان زیان ناشی از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری فوق، میسر نشده است.

حسابرس در مورد بند خرید و سرمایه گذاری شرکت زغالسنگ شرقی نیز مطرح کرد که بازدهی در این شرکت وجود نداردکه خالق پاسخ داد که : در حال بازنگری هستیم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم مشکل قیمت به دلیل زمان واگذاری سازمان خصوصی سازی بوده که قیمت نادرست بوده و ما امیدواریم‌ مشکل را حل کنیم. با توجه به وضعیت مالی شرکت و حفظ سهامداران تا سه ماه دیگر این پرداخت ها صورت بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24