Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : گل گهر سیرجان یکی از بزرگترین شرکت های معدنی در حوزه سنگ آهن کشور است که در حال حاضر۴٢ پروژه فعال به ارزش ٢٨١۶میلیون یورو در دست اجرا دارد. این شرکت در سال ٩٣ تولیدی در حدود ١٣ میلیون تن داشته است و توانسته برنامه تولید بیش از ٢٧ میلیون تن را در سال جاری اجرایی کند. گل گهر در مقایسه با سال ٩٣ رشد چشمگیری در فروش داشته است ، فروش گندله این شرکت از ۴.٧ میلیون تن به ١٢ میلیون تن افزایش داشته و در برنامه دارد تا در سال جاری مبلغ فروشی بالغ بر ٧هزار و ۴٩٠ میلیارد تومان را محقق کند. میزان دارایی های این مجموعه بیش از ١٢هزار و ٣٧٠ میلیارد تومان برآورد می شود. از مهمترین اقدامات توسعه گل گهر ورود به حوزه اکتشاف رگه های جدید معدنی است و با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور این شرکت موفق به کشف بیش از ۵٠٠میلیون تن خوراک لازم جهت تولید شود. این شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون بر اساس قیمت روز تابلو تا روز گذشته بیش از ١٠٠ درصد بازدهی داشته است و بر اساس محاسبات تحلیل گران می تواند برای سال جاری بیش از ١٠٠ تومان سود به ازای هر سهم محقق کند. ناصر تقی زاده مدیرعامل سنگ آهن گل گهر در گفت و گو با بورس ٢۴ درباره اقدامات اکتشافاتی صورت گرفته ، وضعیت تولید و فروش و طرح های در دست اجرا «کگل» این طور توضیح داده است...

رکوردهای عجیب در گل گهر / تولید گندله از ظرفیت اسمی عبور کرد!!

بورس24 : گل گهر سیرجان یکی از بزرگترین شرکت های معدنی در حوزه سنگ آهن کشور است که در حال حاضر42 پروژه فعال به ارزش 2816 میلیون یورو در دست اجرا دارد.

این شرکت در سال 93 تولیدی در حدود 13 میلیون تن داشته است و توانسته برنامه تولید بیش از 27 میلیون تن را در سال جاری اجرایی کند.

گل گهر در مقایسه با سال 93 رشد چشمگیری در فروش داشته است ، فروش گندله این شرکت از 4.7 میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش داشته و در برنامه دارد تا در سال جاری مبلغ فروشی بالغ بر 7هزار و 490 میلیارد تومان را محقق کند.

میزان دارایی های این مجموعه بیش از 12هزار و 370 میلیارد تومان برآورد می شود.

از مهمترین اقدامات توسعه گل گهر ورود به حوزه اکتشاف رگه های جدید معدنی است و با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور این شرکت موفق به کشف بیش از 500میلیون تن خوراک لازم جهت تولید شود.

این شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون بر اساس قیمت روز تابلو تا روز گذشته بیش از 100 درصد بازدهی داشته است و بر اساس محاسبات تحلیل گران می تواند برای سال جاری بیش از 100 تومان سود به ازای هر سهم محقق کند.

ناصر تقی زاده مدیرعامل سنگ آهن گل گهر در گفت و گو با بورس24 درباره اقدامات اکتشافاتی صورت گرفته ، وضعیت تولید و فروش و طرح های در دست اجرا «کگل» این طور توضیح داده است...

در حال حاضر برای تامین سنگ آهن با مشکل روبرو نیستید؟

خیر، محدودیت هایی وجود دارد اما از نظر تامین سنگ معدن در حال حاضر معدن شماره یک حدود 11 تا 12 میلیون تن توان تولید سنگ دارد و برای تولید 16 میلیون تن کنسانتره به 24 میلیون تن سنگ نیاز داریم که مابقی سنگ مورد نیاز از معدن شماره 2 و سایر معادن تهیه و خریداری می شود.

چه برنامه ای برای افزایش تولید سنگ معدنی دارید؟

با جدیت برنامه های اکتشافی را دنبال می کنیم و به نتایج بسیار خوبی هم رسیدیم، ظرف یک سال گذشته 47000هزار متراقدام اکتشافی انجام دادیم، مجوزهای لازم برای اکتشاف در محدوده گل گهر بین معادن موجود را اخذ کرده ایم و به 160 میلیون تن ماده معدنی دسترسی پیدا کرده ایم.

در کویر مرکزی ایران پتانسیل های بسیار بزرگی وجود دارد و در سه آنومالی که حفاری داشتیم در یک رگه تا عمق 250 متری ورود کردیم و با اکتشافات صورت گرفته انتظار می رود چند صد میلیون تن ماده معدنی کشف شود و قابل استخراج شود.

در جنوب بم 7هزار کیلومتر منطقه اکتشافی داریم که پتانسیل یافتن رگه های مس در آن بسیار قوی است. در خراسان جنوبی و رضوی پهنه 5 هزار کیلومتری داریم و در این منطقه نیز به نتایج خوبی دست یافته ایم.برای تامین ماده معدنی اجبار داریم و خوشبختانه توفیقات خوبی هم داشتیم.

در کویر مرکزی در حدود 100 کیلومتر جاده سازی کردیم که بتوانیم دسترسی های لازم را پیدا کنیم.

اقدامی در راستای کاهش هزینه های معدن کاری و ورود به عمق بیشتر در معادن فعلی داشتید؟

در 5 نوامبر برای تغییر در بهره وری معادن قراردادی بستیم ، این اقدام منجر می شود تا 60 درصد هزینه معدن کاری معادن بزرگ کاهش داده شود و ورود به عمق 300 متری برای معادنی که 150 تا 200 متر عمق داشتند را توجیه پذیر کنیم با این روش دسترسی به ذخائر عمیق تر ایجاد می شود.

وضعیت تولید چگونه است؟

با برنامه ریزی های صورت گرفته خوشبختانه تمام واحد ها بالای ظرفیت کار می کنند و اگر از نظر تولید بخواهیم وضعیت را بررسی کنیم، تولید بسیار بسیار عالی است و انتظار داریم امسال 27 میلیون تن تولید را رد کنیم.

شرایط مهندسی خطوط تولید به نحوی است که حتی خطوط تولید جدید هم که وارد مدار می شود در کوتاه ترین زمان به ظرفیت می رسند برای مثال خط هفت کنسانتره 17 روز بعد از افتتاح به ظرفیت رسید، همچنین گندله سازی ظرف سه ماه به ظرفیت رسید و تمام خطوط بالای ظرفیت در حال تولید هستند.

تا کنون 20 میلیون و 480هزار تن تولید داشتیم که 11میلیون و 700هزار تن سهم کنسانتره و 8میلیون و 770 هزار تن سهم گندله بوده است و عملا با توجه به وضعیت تولید ماه های قبل انتظار داریم در هر ماه حدود 1میلیون و 100 هزار تن تولید گندله داشته باشیم که 15 تا 20 درصد بالای ظرفیت تولید است و هر چه تولید کردیم تاکنون فروخته ایم.

برنامه ای برای فروش صادراتی دارید و آیا فروش صادراتی با توجه به کاهش قیمت شمش فولادی توجیه پذیرتر نیست؟

در شرایط حال حاضر با توجه به نیاز داخل عمده تولیدات ما مربوط به فروش داخلی بود ، اما چند مورد فروش صادراتی داشتیم که آخرین آن با قیمتی در حدود 65 دلار به ازای هر تن به فروش رفته است.

البته اگر بازار با کاهش تقاضا روبرو شود قطعا استراتژی صادرات را با توجه به شرایط در پیش خواهیم گرفت.

چند پروژه در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر 42 پروژه در دست اجرا است، برای مثال یک واحد 2.5 میلیون تن گندله جدید در خرامه فارس شروع کردیم، پروژه فولاد برای تولید ورق های با ضخامت 0.8 میلیمتر تا 20 میلیمتر در حال اجراست.همچنین فاز 1و 2 نیروگاه برق را راه اندازی کردیم و بخش سیکل ترکیبی و گاز نیز تا اسفند ماه وارد مدار خواهد شد.

در راستای مسئولیت های اجتماعی نیز اقدام به ساخت بیمارستان، سینما، پرورشگاه تصفیه فاضلاب و راه آهن سیرجان کردیم.

انتقال آب خلیج فارس به سیرجان در چه مرحله ای است؟

این پروژه با سرعت بالا در دست اجراست و تا 4 ماه دیگر لوله گذاری تا سیرجان به پایان خواهد رسید و در تلاشیم طبق زمان بندی از پیش تعیین شده پروژه به بهره برداری برسد.

آیا تغییری در روند پرداخت بهره مالکانه داشتید؟

پرداخت بهره مالکانه بر اساس فرمول هایی که برای هر نوع کالا متفاوت است پرداخت می شود و چیزی در حدود 20 درصد فروش است البته این میزان در استرالیا بین 3 تا 5 درصد است از طرفی مالیات نیز پرداخت می کنیم و این نشان می دهد توسعه بخش معدن می تواند در درآمد های معدن اثر قابل ملاحظه ای داشته باشد اما این پرداخت ها خللی در سود سازی مجموعه ایجاد نمی کند و امیدواریم شرایط به نحوی تسهیل شود که برای صادرات و تولید و انجام فرآیند های مختلف مشکلی ایجاد نشود ، بنابراین فکر نمی کنم تغییری برای بهره مالکانه معادن در دستور کار باشد.

ارز ناشی از صادرات را به چه قیمتی به فروش می رسانید؟

با توجه به حجم قابل توجه پروژه ها و ارز بری آن ها همچنین نیاز شرکت برای واردات قطعات لازم برای تولید ارزی در بازار نمی فروشیم و ارز ناشی از صادرات را بر اساس قیمت نیمایی به پیمانکاران تحویل می دهیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24