Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خوب ، همه ما می دانیم که نمی توان برای بازار تعیین تکلیف نمود. بازار فقط تابع عرضه و تقاضا است. من همواره شاهد این وضعیت هستم، یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد معامله گری در بازار بدانید این است که بازار می تواند به همان سرعت که سودآور است ، زیان ده نیز باشد. با توجه به این حقیقت، شما باید از معاملات خود حفاظت کنید، البته بدین معنا که باید محدوده ای را برای سود مشخص کنید.(مثلا ١٠ درصد سود در هر معامله).ولی این مسئله شامل محافظت روانی از خودتان نیز می شود... به خاطر داشته باشید عمل کردن به صلاح خود برای محافظت از خودتان بسیار مهم تر است از یافتن معاملاتی سود آور. درگیر این فکر نباشید که حال که بازار به این سرعت حرکت کرده باید باز هم چنین کند... بازار ملزم به انجام هیچ کاری نیست و مهم نیست که در حال حاضر چه کرده است. خود را برای آنچه در بازار اتفاق خواهد افتاد آماده کنید تا شانس بهتری برای حفظ سود خود داشته باشید...

زمان هیچ ارتباطی با پول ندارد!!

آموزش بورس با عصر ایران و بورس24 : اغلب ما عقایدی در مورد مدت زمانی که طول می کشد تا مقدار معینی پول در بیاوریم، داریم. ولی این عقاید هیچ کاربردی در مورد بازار بورس ندارند. یک معامله گر می تواند در چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه، با کمی کوشش هزاران دلار درآمد داشته باشد. این مسئله با آنچه که بسیاری از مردم در مورد پول درآوردن به آن اعتقاد دارند، متفاوت است.

بسیاری ار افراد با این تفکر بزرگ شده اند که برای پول درآوردن (مخصوصا برای مقادیر زیاد)، زمان و تلاش بسیار زیادی لازم است. هنگامی که من برای اولین بار شروع به خرید و فروش کردم، خانواده و دوستانم نمی توانستند باور کنند که در چند دقیقه این امکان را خواهم داشت که چندین هزار دلار را به دست بیاورم و یا از دست بدهم. اشخاص نمی توانند در چند دقیقه هزاران دلار درآمد داشته باشند. هفته ها طول می کشد. البته این مساله در بسیاری از تجارت ها صادق است.

برای بسیاری از افراد امکان سود کردن و یا ضرر کردن در چنین مدت کوتاهی، تجربه ای است که هیچ گاه با آن مواجه نخواهند شد ولی برای یک معامله گر این مسئله تبدیل به تجربه ای روزمره می شود. برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق، شما قطعا باید به این مساله عادت کنید. مشکل اینجاست که بسیاری از اشخاص در چنین موقعیتی درگیری روحی دارند. به علت نوع تربیت ما اعتقادات راسخی در مورد این که آیا ما لیاقت سود کردن در چنین زمان کوتاهی را داریم، در ذهن ما جای گرفته است. در بسیاری از موارد، ما به علت این که در زمانی کوتاه پول هنگفتی را به دست آورده ایم، عقب می کشیم و از خود سوال می کنیم که آیا ما حق به دست آوردن یک چنین پول زیادی را در این زمان کوتاه داریم یا نه؟ این مسئله منجر به طرح دو مشکل اساسی می گردد.

اولین مشکل، مشکل اصلی است. اگر شما به صورت ناخودآگاه احساس کنید که لیاقت سود کردن در زمان کوتاه را ندارید، آنگاه زمانی که به چنین ثروت باد آورده ای می رسیم، ضمیر ناخودآگاه ما خواهد گفت :"آهای، تو نمی توانی به این سرعت پول درآوری! بهتر است راهی پیدا کنی تا این پول را برگردانی!"

حال باور کنید یا نه، در پایان چنین خواهید کرد.این نشان دهنده قدرت ضمیر ناخودآگاه شماست. اگر شما اعتماد راسخی در مورد خود داشته باشید، ضمیر، ضمیر ناخودآگاه شما تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به این اعتقاد جامه عمل بپوشاند. برای مثال اگر سود هنگفتی را در زمان کوتاهی به دست آورید، ناخودآگاه راهی خواهید یافت تا این پول را بازگردانید زیرا در درون خود احساس خوبی نسبت به این سود ندارید. ممکن است از پول درآوردن به این سرعت هیجان زده بشوید ولی در عمق وجود خود و یا همان ضمیر ناخودآگاهتان این مسئله درست نیست و در چنین موقعیتی ضمیر ناخودآگاه قدرتمند شما بر ضمیر خودآگاه شما مسلط شده و راهی پیدا می کند تا پولی را که شما لایق آن نیستید را در اولین فرصت بازگرداند.

ما به تمرینی خواهیم پرداخت تا در مورد قبول ثروت های بادآورده، برخورد راحت تری داشته باشیم. شما فرا خواهید گرفت که چگونه لایق آن ثروت های بادآورده باشید به گونه ای که ضمیر ناخودآگاه شما، شما را مجبور به بازگرداندن آن پول کند.

مسئله دوم درباره این درگیری روانی آن است که موجب می شود که اشخاص زمان طولانی در معاملات باقی بمانند که نتایج آن به شرح زیر است:

شخصی وارد یک معامله می گردد و به هر دلیلی بلافاصله وارد سود می شود. آن ها همان هزاران دلاری را که در مورد آن صحبت کردیم را در چند دقیقه به دست می آورند. این بسیار عالی است ولی مشکل هنگامی بروز می کند که آن ها احساس می کنند که معامله باید خیلی خیلی بیشتر سود داشته باشد، آن ها به این دلیل که به سرعت راه را طی کرده اند چنین احساس می کنند که بازار نیز همچنان به همین صورت به حرکت ادامه خواهد داد.

خوب ، همه ما می دانیم که نمی توان برای بازار تعیین تکلیف نمود. بازار فقط تابع عرضه و تقاضا است. من همواره شاهد این وضعیت هستم، یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد معامله گری در بازار بدانید این است که بازار می تواند به همان سرعت که سودآور است ، زیان ده نیز باشد. با توجه به این حقیقت، شما باید از معاملات خود حفاظت کنید، البته بدین معنا که باید محدوده ای را برای سود مشخص کنید.(مثلا 10 درصد سود در هر معامله).ولی این مسئله شامل محافظت روانی از خودتان نیز می شود.

ولی بسیاری از مردم درگیر چنین عقیده ای می شوند. این اشتباه بزرگی است. برای مثال اجازه دهید بگوییم شما در یک معامله کوتاه futures در بازار s&p 500 وارد می شوید، به محض این که معامله شما تمام شد یک دستور فروش بزرگ مبنی بر فروش 2000 سهم در بازار، صادر می شود. چنین دستوری موجب ریزش بازار همانند یک صخره می گردد. پس از این که این دستور معامله شد، شما در کمتر از یک دقیقه 2500 دلار سود کرده اید. شما مطمئن هستید که پس از چنین سقوط سریعی، بازار باید شاهد یک عقب نشینی و سقوط کامل باشد. البته این مسئله نمی تواند الزاما صحیح باشد. در اصل بدون فروش بیشتر، درست برعکس انتظار ما، بازار شروع به بازگشت به موقعیت قبلی کرده و بخش اعظم سود شما از بین می رود.

تنها راهی که می توان با چنین موقعیت هایی برخورد کرد این است که از نظر ذهنی برای وقوع آن ها آماده باشیم چرا که این موقعیت ها اتفاق خواهند افتاد. به جای این که کاملا مطمئن باشید که بازار مطابق انتظار شما عمل خواهد کرد (یعنی اینکه به راه خود ادامه دهید) باید انتظار داشته باشید که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. (کارهایی انجام دهید مانند خارج کردن سودتان از بازار در اسرع وقت).

وقتی که از لحاظ ذهنی برای چنین موقعیت هایی آماده باشید، شما به صلاح خود عمل کرده و با جلوگیری کردن از فرار سود خود، به نفع خود عمل کرده اید. مطمئنا در موقعیت مطرح شده در بالا امیدواریم که بازار در جهت خواسته شما حرکت کند ولی مهم ترین چیزی که باید مد نظر شما باشد آن است که اگر بازار چنین نکند چه باید کرد؟

به خاطر داشته باشید عمل کردن به صلاح خود برای محافظت از خودتان بسیار مهم تر است از یافتن معاملاتی سود آور. درگیر این فکر نباشید که حال که بازار به این سرعت حرکت کرده باید باز هم چنین کند.

بازار ملزم به انجام هیچ کاری نیست و مهم نیست که در حال حاضر چه کرده است. خود را برای آنچه در بازار اتفاق خواهد افتاد آماده کنید تا شانس بهتری برای حفظ سود خود داشته باشید.

برگرفته از کتاب کیش و مات ( اسرار روانشناسی موفقیت در معاملات بورس) اثر لاری لوین

عنوان قبل : یاد بگیرید که ضرر کردن را دوست داشته باشید.

عنوان بعد : جامانده های سال 97 چه کسانی هستند؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24