Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گرچه بتواند سیگنال پر ریسک برای خریداران باشد، اما سهامداران کم ریسک تر و میان مدتی از چنین شرایطی می توانند به عنوان نقطه گیجی یاد کنند و تایید نقطه عطف و تغییر روند را منوط به شکست خط میانگین متحرک ٢٠٠ روزه بدانند...

نقطه عطف بازار (بخش سوم)

برای مشاهده مطلب قبل کلیک کنید.

نقطه عطف ترند برای بازه میان مدت

بورس24 : هر گاه سخن از روند میان مدت می شود تعابیر مختلفی از آن صورت می گیرد لیکن بهتر است اشاره کنیم که روند میان مدت عموما در مدت یک تا شش ماه هدف گذاری می شود اما ممکن است تا یک سال هم ادامه پیدا کند. پیشتر در خصوص روش بدست آوردن نقطه عطف توضیح داده شد که از میانگین های متحرک استفاده می شود و نقاط تقاطع دو میانگین در یک تایم فریم مشخص را می توان به عنوان یک سیگنال تلقی نمود که عموما از میانگین ها بر اساس سرعت یا کندی می توان در شرایط گوناگون استفاده کرد. میانگین های متحرک سریع عموما بازه های زمانی کمتری را شامل می شوند و سرعت واکنش بهتری دارند.

در مطلب قبل در خصوص نقطه عطف ترند بلند مدت صحبت شد و در این مطلب در بازه زمانی کوتاه تر میانگین های متحرک سریع تر را برای بررسی انتخاب می کنیم. مطابق بررسی های انجام شده در بورس تهران میانگین های متحرک 20 و 50 در نمودارهای روزانه می توانند بهترین بازخورد را به معامله گران بدهند. خط میانگین متحرک 20 روزه سرعتی تلقی می شود و خط کند تر، روند 50 روزه را نشان می دهد.

در اینجا نیز قوانین قبلی در خصوص تقاطع میانگین های متحرک صدق می کند. زمانی که خط میانگین متحرک سریع (20 روزه) بالای خط میانگین متحرک کند (50 روزه) قرار می گیرد روند را صعودی می دانیم و زمانی که این خط زیر میانگین کند قرار می گیرد روند را نزولی تحلیل می کنیم.

با ترکیب این استراتزی میان مدت با میانگین متحرک 200 روزه نوعی تایید در روند و نقطه عطف می توان بدست آورد بدین ترتیب که اگر میانگین 20 روزه، میانگین متحرک 50 روزه را قطع کند، تایید این تغییر روند با قطع کردن میانگین متحرک 200 روزه صورت خواهد گرفت. البته افراد ریسک پذیر می توانند صرفا به تقاطع دو میانگین 20 و 50 روزه اکتفا کنند و نقطه عطف را تشخیص دهند.

همچنین از ترکیب این سه میانگین می توان گیج بودن بازار را نیز تشخیص داد به این شکل که به طور نرمال در یک روند صعودی، میانگین 20 روزه بالاتر از 50 و 50 بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه قرار می گیرد و در روند نزولی نیز به همین شکل میانگین سریع تر 20 روزه پایین تر از 50 و 50 پایین تر از 200 روزه قرار می گیرد. حال اگر روند 20 روزه میانگین متحرک ، خط روند 50 روزه را در جهت بالا یا پایین قطع کند اما موفق به شکست میانگین 200 روزه نشود عملا خط میانگین 20 روزه بین 50 و 200 روزه قرار می گیرد که اگرچه بتواند سیگنال پر ریسک برای خریداران باشد، اما سهامداران کم ریسک تر و میان مدتی از چنین شرایطی می توانند به عنوان نقطه گیجی یاد کنند و تایید نقطه عطف و تغییر روند را منوط به شکست خط میانگین متحرک 200 روزه بدانند.

در تصویر زیر نمودار 6 ساله شرکت چادرملو نشان داده شده است. در این روند خط قرمز رنگ میانگین متحرک 20 روزه، خط آبی میانگین متحرک 50 روزه و خط سبز رنگ میانگین متحرک 200 روزه را در بورس تهران نشان می دهد.

در محدوده 1 روند صعودی میان مدتی که از قبل ادامه داشته نشان داده شده است. در محدوده 2 روند گیج شکل گرفته به طوریکه اصلاح موقت در سهم دیده می شود. شیب اصلاح کند بوده و خط قرمز (میانگین 20 روزه) بین میانگین 50 و 200 روزه قرار گرفته است. کادر3 و 5 به وضوح یک ترند صعودی و نزولی کامل دیده می شود که تغییرات قیمت در این محدوده قابل توجه می باشد و بازه حدودا یک ساله و بعضا بیشتر را نیز نشان می دهد که تعمیم سیگنال های میان مدت به بلند مدت است.

در محدوده 4 و پس از صعود شدید، روند گیجی مشاهده می شود که در آن میانگین متحرک 20 روزه بین میانگین های 50 و 200 قرار گرفته و در نهایت با شکست میانگین ها و آرایش نزولی در محدوده 5 و با تایید نقطه عطف ، نزول واقعی آغاز می شود. با پایان افت قیمتی محدوده 5 ، محدوده 6 با یک روند گیج مجددا ایجاد می گردد که سهامداران پر ریسک میان مدتی با توجه به شکست خط 50 روزه توسط متحرک سریع 20 روزه سیگنال خرید گرفته اند اما برای سهامداران کم ریسک تر تاییدی هنوز صادر نشده است. محدوده 7 که بیان کننده یک روند با آرایش نزولی ست به اتمام رسیده و اکنون در شرایط فعلی در آذر 95 (پس از کادر 7) سهم مجددا در حالت گیجی قرار گرفته است و برای گرفتن سیگنال خرید قطعی (با تایید) منتظر شکست میانگین 200 روزه بود.

از ابتدای محدوده 3 ، 5 و 7 می توان به نقاط عطف قدرتمند یاد کرد که البته نقطه 7 قدرت به مراتب کمتری داشته است. ضمن آنکه مماس شدن میانگین ها در نقاط گیجی بازار (مثل انتهای 2، انتهای 4، انتهای 6 و انتهای 7) می تواند به منزله آماده باش برای تایید و ایجاد نقطه عطف در میان مدت باشد.

در انتها لازم به ذکر است که ممکن است برخی معامله گران از استراتژی 20-50-100 استفاده کنند یا حتی از ترکیب دیگری مشابه آن ولی مطابق بررسی های به عمل آمده بهترین نتیجه و بازخورد مثبت از ترکیب 20-50-200 برای سهامداران کم ریسک با دید میان مدت در بورس تهران بدست آمده است.

بورس یاد بگیرید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24