Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 : اوراق مرابحه لوتوس پارسیان اوراقی 4 ساله با نرخ سودی 20 درصد است، که در صورت نگه داشت، 3 ماهه سودی 23 درصدی و نگه داشت 6 ماهه سودی 25 درصدی بابت خرید آن پرداخت خواهد شد. 

علی تیموری مدیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب در ادامه سخنان خود گفت: این میزان سود از محل کارمزد بازارگردانی اوراق پرداخت خواهد شد. این مهم به گونه ای خواهد بود، که اوراق در دوره زمانی 6 ماهه هر زمانی که توسط اشخاص خریداری گردد، برای هر روز پس از خرید به نسبت یک روز سود در سال بر روی نرخ اوراق خریداری شده خواهد آمد.    

او گفت: به این شکل اوراق 100 هزار تومانی پس از دوره 6 ماهه با نرخ 102 هزار تومان و 5 ریال قابل فروش خواهد بود و سود مورد نظر، روزانه به صورت ارزش اسمی اوراق اعمال خواهد شد.  

ادامه دار بودن پرداخت سود شیرین

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرداخت سود بیشتر برای دوره پذیره نویسی خواهد بود یا ادامه دار است، گفت: این مهم ادامه دار خواهد بود و کسانی که اوراق را خریداری کنند، به چنین سودی دست خواهند یافت. 

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز با اشاره به آغاز پذیره ‌نویسی اوراق مرابحه 100 میلیارد تومانی "صمگا" به عنوان سومین اوراق مرابحه فرابورس ایران بیان داشت: مبلغ کل اوراق مرابحه شرکت موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور) یک هزار میلیارد ریال به صورت 2 ساله با نرخ 20 درصد بوده و سود آن به صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌ شود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس، توکلی گفت: بازارگردان به منظور ایجاد جذابیت بیشتر، به نحوی خرید و فروش را انجام می ‌دهد که پذیره نویسان بازده بالاتری کسب کنند. به این ترتیب که بازارگردان از محل کارمزد بازارگردانی خود، معادل 3 تا 5 درصد اضافه بر سود 20 درصدی اوراق در زمان بازخرید به پذیره نویس پرداخت می کند و بدیهی است نرخ سود رسمی این اوراق همانند سایر اوراق 20 درصد است.

به گفته وی، حداکثر بازدهی این اوراق (25 درصد سالانه معادل 12.5 درصد 6 ماهه) صرفاً برای افرادی محقق خواهد شد که اوراق را در پذیره ‌نویسی اولیه خریداری کرده و آن را تا آخرین روز دوره شش ماهه بازارگردانی نزد خود نگهداری کنند؛ اما در صورت فروش قبل از دوره شش ماهه، از سود 23 درصد سالانه به نسبت دوره نگهداری اوراق بهره‌مند خواهد شد. همچنین 20 درصد از سود یاد شده در دوره سه ماهه به حساب سرمایه گذار پرداخت خواهد شد و ما به التفاوت آن در زمان فروش اوراق، توسط بازارگردان به سرمایه گذار پرداخت می شود.

 زمانی برای کسب سود مازاد

توکلی درباره علت اصلی کسب این بازده اضافه گفت: ثابت بودن قیمت فروش در دوره 5 روزه پذیره‌ نویسی اولیه و با قیمت اسمی یک میلیون ریال، فرصت کسب سود مازادی را به خریداران اوراق خواهد داد.

وی در ادامه به مقایسه سود این اوراق با سود سپرده در شبکه بانکی پرداخت و گفت: در شبکه بانکی، سود سپرده به صورت ماهانه پرداخت می‌ شود و همین موضوع باعث می ‌شود سود مؤثر سپرده‌ های بانکی با نرخ ‌های یکسان با اوراق منتشره در بازار سرمایه که معمولاً دارای دوره‌ های پرداخت سود سه ماهه هستند، بیشتر باشد. بنابراین طبیعی است که نرخ اسمی سود اوراق در بازار سرمایه کمی بالاتر از نرخ سودها در شبکه بانکی باشد .

افزایش نرخ اوراق به بالاتر از قیمت اسمی

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران تصریح کرد: اعتقاد داریم در صورتی که نرخ سود بانکی در آینده کاهش یابد، قیمت اوراق موجود با نرخ سود 20 درصد فراتر از قیمت اسمی خواهد شد، بنابراین روش‌ های فعلی به ‌کار گرفته شده توسط بازارگردان‌ های رسمی فرابورس که در چهارچوب مقررات و دستورالعمل‌ های سازمان بورس، اوراق پذیرفته شده در فرابورس را بازارگردانی می‌کنند، نه تنها با هیچ مشکلی در آینده برخورد نخواهند کرد، بلکه با روند آتی نرخ سود در شبکه بانکی نیز سازگار و منطبق هستند.

به گفته توکلی این نوع بازارگردانی پیش از این و برای اولین بار در اردیبهشت‌ماه امسال توسط تأمین سرمایه امید و بر روی اوراق مشارکت گل گهر اجرا شد که به دنبال استقبال گسترده ‌ای که از آن به عمل آمد، سایر شرکت‌ های تأمین سرمایه از جمله تأمین سرمایه امین نیز این روش را در اوراق مشارکت پرشیا به کار گرفتند.

وی در ادامه افزود: در بازار غیر رسمی مشاهده می‌شود که عرضه کنندگان اوراق، به منظور ایجاد جذابیت برای خرید اوراقی که نرخ اسمی 20 درصد دارند در برخی موارد تا 8 درصد سود اضافه‌ تر را برای مشتریان خود تأمین می ‌کنند و در این شرایط فرابورس به دنبال مأموریت اصلی خود که شفافیت در معاملات و شفافیت در تعیین نرخ سود است، تلاش می‌ کند تا از جذابیت بازارهای غیررسمی کاسته و تمام فعالان بازار را به بازار رسمی و شفاف هدایت کند.

توکلی همچنین بار دیگر به فعالان بازار توصیه کرد تا برای محاسبه بازدهی سرمایه گذاری خود به این نکته توجه داشته باشند که نرخ اعلام شده، سالانه و روزشمار است و متناسب تعداد روزهایی که سرمایه گذار اقدام به نگهداری اواراق نماید، سود دریافت خواهد کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24