Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اولین صندوق سرمایه گذاری در ایران در اردیبهشت ماه 1386 راه اندازی شد. هدف از راه­ اندازی صندوق­ های سرمایه ­گذاری سوق دادن متقاضیان سرمایه ­گذاری در سهام به سمت تفویض مدیریت دارایی­های خود به اشخاص با تجربه و حرفه­ای در بازار سرمایه است.
هاله ستاری کارشناس نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ، در مورد این صندوق ها اظهار داشت:‌ صندوق‌ سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار از مصادیق تعریف بند20 مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1384 و بند هـ مادۀ 1 قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه 1388 است.
هاله ستاری ادامه داد:‌ در حال حاضر از 131 صندوق سرمایه­ گذاری فعال در بازار سرمایه 33 صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، 10 صندوق مختلط، 10 صندوق در سهام با اندازه بزرگ، 71 صندوق در سهام با اندازه کوچک، 6 صندوق قابل معامله (ETF) و 1 صندوق شاخصی مشغول به فعالیت  هستند که این آمار رشد 23درصدی تعداد صندوق­ های سرمایه ­گذاری فعال را در یک سال گذشته نشان می دهد.
وی اضافه كرد:‌ در این راستا بیش از 190میلیون واحد سرمایه­ گذاری در این سال در اختیار نزدیک به 96,000 سرمایه ­گذار بوده است که از این تعداد حدود  95,000 سرمایه­ گذار حقیقی و 1,000 سرمایه ­گذار حقوقی  بوده­ اند.
 این کارشناس نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح كرد:‌ همچنین ارزش صندوق­ های سرمایه ­گذاری با رشد بیش از 20 درصد از 35,000 میلیارد ریال در سال گذشته به بیش از 42.000 میلیارد ریال در حال حاضر رسید.
وی به مقایسه بازدهی شاخص كل بورس و صندوق های سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت:‌ در مقایسه با بازدهی4- درصدی شاخص کل بورس تهران در یک سال گذشته، بازدهی صندوق­ های سرمایه ­گذاری از این روند کاهشی مستثنی نبوده و از بین صندوق­ های سرمایه ­گذاری در سهام (اندازه بزرگ و کوچک) و شاخصی که یک سال از فعالیت آنها تا پایان آذرماه سال جاری گذشته است.
ستاری تصریح كرد:‌ بیش از نیمی از این صندوق­ ها در یک سال گذشته بازدهی کمتر از بازدهی بازار و بیش از 43 درصد بازدهی بیشتر از بازدهی بازار را کسب كرده‌اند. با توجه به ماهیت سرمایه­ گذاری غیر مستقیم در صندوق‌ های سرمایه گذاری در اوراق بهادار در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم در سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس یا فرابورس این هم روندی در خصوص بازدهی منطقی و قابل توجیه است.
وی ابراز داشت:‌ بدیهی است؛ برای بررسی چگونگی عملکرد صندوق سرمایه­ گذاری علاوه بر معیار بازدهی معیار مهم نوسان بازدهی نیز قابل تامل است. براساس بررسی انجام شده بازدهی متناسب با ریسک صندوق ­های سرمایه ­گذاری بیشتر از بازدهی مطلق ذکر شده در بالا می­ باشد.
این کارشناس نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه كرد:‌ قطعاً قضاوت در مورد عملكرد یك صندوق بدون توجه به وضعیت عمومی بازار سهام نمی‌ تواند معیار مناسب و منصفانه‌ ای برای اتخاذ بهترین تصمیم به سرمایه‌ گذار ارائه دهد.
وی با بیان اینكه مدیریت حرفه‌ ای صندوق‌های سرمایه‌ گذاری به معنی كسب بازدهی قطعی نیست، افزود:‌ بلكه این مدیریت به معنی بهتر عمل كردن در مقایسه با سرمایه‌ گذاران كم‌ تجربه و غیرحرفه‌ ای بازار سهام است. بدین‌ ترتیب گاه در شرایط نامناسب و نزولی قیمت سهام شركت‌ های پذیرفته شده در بورس، داشتن واحدهای سرمایه‌ گذاری یك صندوق كه منجر به كاهش زیان در مقایسه با خرید سهام یك شركت باشد نیز برای سرمایه‌ گذار مطلوبیت خواهد داشت.
ستاری ادامه داد: در کنار موارد یاد شده ارزش صدور و ابطال  صندوق ها در یک سال گذشته به ترتیب 44,030,008 و 35,752,084  میلیون ریال بوده است و در این راستا نسبت فعالیت صدور و ابطال سرمایه گذاران در کل صندوق های سرمایه گذاری (نسبت ارزش صدور/ ابطال به متوسط ارزش صندوق) به ترتیب124% و 80% بوده است.
وی تصریح كرد: در حالی که نسبت فعالیت معاملاتی کل صندوق­ های سرمایه­ گذاری در دورۀ مورد نظر 106%  و این نسبت (نسبت ارزش معاملات به متوسط ارزش بازار) در بورس اورق بهادار تهران 15% بوده است.
کارشناس نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ابطال واحدهای صندوق­ های سرمایه­ گذاری در مقابل فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران نیز گفت:‌ با توجه به اینکه یكی از مهم‌ترین ویژگی‌ های هر سرمایه‌ گذاری، قابلیت نقدشوندگی آن در زمانی است كه سرمایه‌ گذار به هر دلیل تصمیم به تغییر موضع سرمایه‌ گذاری خود و خروج می‌ گیرد و از آن‌جایی كه مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری ایجاب می‌كند صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره در یك مجموعه از سهام سرمایه‌گذاری كنند؛ در واقع این سرمایه‌گذاری متنوع منجر به كاهش ریسك زیان و نقدشوندگی بالای سرمایه‌گذاری می شود و همچنین با توجه به اركانی كه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام پیش‌بینی شده است سرمایه‌ گذاران در هر زمان می‌توانند با توجه به ارزش خالص روز دارایی‌ های موجود در صندوق و پس از كسر هزینه‌ های مربوطه، تمام یا تعدادی از واحدهای سرمایه‌ گذاری خود را به وجه نقد تبدیل نموده، اصطلاحاً ابطال كنند.
ستاری ادامه داد:‌ این ویژگی در مقابل شرایطی است كه در زمان بسته‌ بودن نماد معاملاتی سهام شركت‌ های پذیرفته شده در بورس و صف فروش، سرمایه‌ گذاران امكان خروج از سرمایه‌ گذاری را تا زمان باز شدن نماد معاملاتی و وجود تقاضای خرید نخواهند داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24