Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مارانی در پایش:بورس بالای چندانی ندارد/سهام صادرکننده ها رشد می کند

برنامه اقتصادی پایش با موضوع بررسی اوضاع و احوال بورس از ساعتی پیش از شبکه یک سیما در حال پخش است.به گزارش خبرنگار بورس24 ،در این برنامه علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران خواستار بازگشایی نمادهای پالایشگاهی شد و گفت:من اساسا موافق توقف نماد ها از جمله پالایشگاه ها نبوده و نیستم.

وی گفت:اگر سازمان بورس 3 ماه پیش نماد پالایشگاه ها را بازگشایی می کرد الان شرایط این گونه نبود و نقدینگی سهامدار قفل نمی شد،در حالی که الان پالایشگاه ها واقعا سهامداران خود را اذیت کرده اند و به عقیده من این نماد ها می توانند بازگشایی شوند.

این خبره بازار سرمایه از فطانت خواست تلاش کند که در حد رئیس کل بانک مرکزی از دولت اختیارات بگیرد و به دغدغه کاهش ریسک های سیستماتیک توجه کرده و البته بر اساس خرد جمعی در بازار سهام عمل کند.

او همچنین گفت که رئیس جدید بورس نباید منافع دولت را به منافع بازار سرمایه ترجیح دهد و اساسا نباید نگاه دولتی داشته باشد و خود را از دولت بداند.

وی گفت:فطانت روزهای سختی پیش رو دارد و تصور می کنم که صالح آبادی با تحویل پست ریاست سازمان بورس خود را از این وضعیت سخت و دشوار راحت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه روزهای سختی را پیش روی بازار سهام پیش بینی کرد و گفت:در حال حاضر به دلیل افت شدید قیمت نفت و سقوط قیمت کومودیتی ها در جهان و در کنار این ها تحریم ها ،اقتصاد چشم انداز خوبی ندارد و نمی توان به رشد قیمت سهام در بورس امیدوار بود.بنابراین در شرایط کنونی اداره بورس سخت است مگر این که به واقع دولت برای رفع ریسک های سیستماتیکی همچون کاهش بهره مالکانه معادن ،رفع ابهام از پالایشی ها و رفع سایر دغدغه های بودجه ای شرایط را کمی تغییر دهد.

مارانی گفت:وضع کنونی بورس آئینه تمام نمای اقتصاد دارای مشکل ایران است و بخشی از این مشکلات به داخل بر می گردد،مثل واردات بی رویه،مشکلات مربوط به صادرات و سایر ریسک هایی که خود دولت به اقتصاد تحمیل کرده است.

او در برابر این سوال که تاثیر رشد نرخ دلار در بورس چگونه خواهد بود،گفت:تاثیر رشد نرخ دلار در صنایع مختلف متفاوت است،مثلا سهام صادرکننده ها با رشد سود مواجه خواهند شد اما صنایعی که ماده اولیه خود را وارد می کنند طبعا با مشکلاتی مواجه می شوند.اما در شرایط کنونی به نظرم سرمایه گذاران باید نگاهی حداقل 6 ماهه به بازار سهام داشته باشند ،تا شرایط اقتصادی هم در جهان و هم در داخل کشور مشخص تر شود.

مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران تلویحا گفت که بورس تا پایان سال 93 بالای چندانی ندارد و روزهای سخت تری هم در پیش است و در این شرایط خیلی ها شاید سیستم بانکی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

در این میان مجری برنامه به سود روزشمار 22 درصدی یکی از موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد.مارانی در واکنش به این موضوع گفت:متاسفانه یکی از ریسک های کنونی بازار سرمایه همین نرخ غیر معقول سود سپرده است.

این چهره قدیمی و سرشناس بازار سهام در برابر این سوال که چه صنعتی را برای سرمایه گذاری یا نگهداری توصیه می کند،گفت:صنایعی که هم از قدرت نقدشوندگی بالا برخوردار است و دارای مزیت نسبی هستند،مناسب است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توصیه می کند که مردم در بورس بمانند یا نه،گفت:شرایط سختی پیش رو است و طبیعی است برخی سود بانکی را ترجیح بدهند اما فکر می کنم در نگاه میان مدت و بلند مدت بورس گزینه بهتری است.

مدیرعامل ونیکی در برابر این سوال که آیا شاخص بورس کنونی را واقعی می داند،گفت:شاخص بورس چون در دو مقطع دچار تغییراتی شده است،چندان بازگوکننده تغییرات بازار سهام نیست،چون کف این شاخص باتوجه به سود نقدی تقسیم شده در مجامع همیشه 30000 واحد است.

او در سخنان خود به دولتمردان توصیه کرد: اگر واقعا می خواهند بورس را از حالت کنونی خارج کنند باید کمربندها را زودتر ببندند و حداقل مشکلاتی که در داخل قابل حل است را واقعا حل کنند و چه بسا اگر دولت به صورت جدی وارد عمل نشود،شرایط بورس از این بدتر هم بشود.ما باید بتوانیم صادرات داشته باشیم.در چند ماه گذشته به دلیل درگیری ها در دو کشور همسایه ما نتوانستیم صادرات خوبی داشته باشیم،اما با فروکش کردن درگیری ها شرایط صادرات رو به بهبود است و البته دولت باید صادرت را آزاد کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24