Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :یک هفته است که سازمان بورس و اوراق بهادار دستخوش تغییرات مدیریتی شده است.در پی جابه جایی قدرت در ساختمان ملاصدرا،علی صالح آبادی صندلی ریاست سازمان بورس را به محمد فطانت تحویل داده و خود بی درنگ راهی میدان آرژانتین یعنی ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات شده است.

اما با تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار که پس از حدود 10 سال اتفاق افتاد،انتظارات زیادی هم ایجاد شده است به ویژه این که صالح آبادی در شرایطی بازار سرمایه را ترک کرده که سقوط بی محابای بورس به سالروز یکسالگی خود یعنی 15 دی 92 نزدیک می شود؛روزی که از آن به بعد هیچ گاه بازار سرمایه یک تعادل پایدار را به خود ندید.

در نظرسنجی گسترده پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 تا این لحظه 54 درصد از 2700 نفر فعال بازار سرمایه بازگرداندن هر چه سریع تر رونق به بازار سهام را به عنوان مهمترین مطالبه خود از آقای «رئیس» عنوان کرده اند و برخورد با سفته بازی،تغییر مدیران و بازنگری در قوانین و دستور العمل ها بخش ناچیزی از دیگر مطالبات و درخواست های بازار سرمایه ای ها از رئیس جدید را به خود اختصاص داده است.

اما در کنار این نظرسنجی برخی دیگر از بازیگران خبره بازار سرمایه هم به طرح دیدگاه ها و انتظارات خود از رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخته اند.

این بازار نیازمند عمق است

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین در این زمینه معتقد است: نظریه‌پردازان اقتصادی بر این باورند كه سرمایه‌گذاری موتور محرك رشد و توسعه اقتصادی هر كشوری است. به این ترتیب تجهیز و تخصیص بهینه منابع از طریق بازارهای مالی توسعه یافته بسیار با اهمیت خواهد شد.برای تجهیز و هدایت پس‌اندازهای عمومی به سمت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، ثبات بازار‌های مالی و اعتماد به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.در واقع ثبات بازارهای مالی برای اقتصادی که بخواهد به اهداف رشد پایدار و تورم پایین دست یابد، حیاتی است.

به گفته ولی نادی قمی؛ در حال حاضر بازارهای مالی کشور به‌خصوص بازار سهام تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک نظیر سیاست‌های پولی و مالی خارج از ظرفیت بازیگران اقتصاد، موانع اطلاعاتی، اقتصاد تك‌بعدی، عدم ‌پیش‌بینی ‌پذیری تصمیمات سیاست‌گذاران، نظام نامناسب تعیین نرخ ارز، تورم ساختاری، تصمیمات بودجه‌ای دولت و مجلس و عدم بلوغ و انسجام در زمینه سیاست‌ورزی قرار دارد.

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین ادامه داد: در واقع شوک‌های سیاسی و اقتصادی بازار سرمایه را ناپایدار کرده است. بازاری که ارزش آن حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی است، اسیر گمانه‌زنی‌ها و عدم تشخیص وزن اخبار شده است.

وی در اشاره به فضای حاکم بر بازار سرمایه، یادآورشد: یک روز از کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها خبر می‌رسد و روز دیگر از حذف عوارض سنگ‌آهنی‌ها و کاهش خوراک پتروشیمی‌ها، اما سکوت معنی‌دار درخصوص نحوه و زمان اجرای این تصمیمات، ابهامات بازار را افزایش می‌دهد. سهم‌های کوچک با شناوری پایین، افزایش قیمت می‌گیرند و با صف خرید روبه‌رو می‌شوند بدون این که محرک‌های درآمدیشان، نشانی از تغییر سودآوری داشته باشد.

نادی تصریح کرد: احساسات بر همه جنبه‌های بازار غلبه دارد و مشارکت‌کنندگان حتی حرفه‌ای بازار نیز چشم خود را به اصول بنیادین سرمایه‌گذاری بلندمدت بسته‌اند. گو این که بازار سردرگم است.

وی ادامه داد: به این ترتیب نوسان نرخ بازدهی سهام در ایران بالا و صرف بازده بازار سهام توجیه‌کننده ریسک این بازار نبوده و جریان نقدینگی از سپرده‌های بانکی به سمت بازار سرمایه روانه نمی‌شود.

البته مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین در کنار مشکلات ساختاری اقتصاد، به محدودیت های بازار سرمایه نوپای کشور از درون نیز اشاره کرد و ابراز داشت: نقدشوندگی و کارآیی بازار سهام به‌عنوان معیارهای اصلی توسعه یافتگی بازار، در سطح ضعیفی قرار دارد. هزینه معاملات بالا است و کنترل نوسان نامطلوب قیمت سهام با ابزارهای سنتی صورت می‌گیرد.در همین شرایط توجه زیاد از حد به شاخص، فاصله انتظارات را در بازار افزایش داده است.

نادی با این اوصاف به ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد داد که برای افزایش سهم بازار سرمایه در رشد اقتصادی كشور می‌تواند حداقل موارد زیر را در اولویت كاری خود قرار دهد.

نخست وی افزایش عمق و كارآیی بازار را مورد اشاره قرار داد و گفت: یكی از وظایف مهم بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع به سودآورترین فعالیت‌ها است؛ به‌نحوی‌كه شركت‌ها و نهادهای مالی كارآ و بهره‌ور كه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری دارند، منابع مالی ارزان‌قیمت جذب كنند و بنگاه‌های اقتصادی كم بازده از جذب سرمایه محروم شوند.

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین تصریح کرد: این در صورتی است كه قیمت اوراق بهادار كه بر اساس انتظارات از ارزش فعلی جریان‌های نقدی آینده شكل می‌گیرد، علامت صحیح به بازار ارسال كند.

به گفته وی؛ در حال حاضر بنا به دلایل مختلف ازجمله پایین بودن سهام شناور شركت‌ها، محدوده نوسان قیمت و عمق پایین بازار، قیمت‌ها برآورد منصفانه‌ای از ارزش فعلی جریان‌های نقدی آینده به دست نمی‌دهد.

نادی همچنین با اشاره به اهمیت افزایش شفافیت بازار، از وجود اطلاعات شفاف به عنوان یكی از الزامات كارآیی بازار یاد کرد و گفت: افشای اطلاعات مربوط و قابل اتكا شرایط قضاوت آگاهانه تحلیلگران با تجربه را فراهم آورده و از ابهامات بازار می‌كاهد. البته شفافیت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها و در مقایسه با گذشته بسیار بالاست.

این خبره بازار سرمایه اضافه کرد: در حال حاضر انواع پیش‌بینی‌های حسابرسی شده از سوی ناشران به بازار ارسال می‌شود كه لزوما منجر به شفافیت بیشتر نمی‌شود. ضمنا، صورت‌های مالی (به‌خصوص صورت‌های مالی تلفیقی) از حیث سرمایه‌گذاری اطلاعات همه‌جانبه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهد و بعضا گزارش حسابرسان ارزش افزوده‌ای برای کیفیت اطلاعات مالی ندارد. افزایش شفافیت بازار، عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده و منجر به کاهش هزینه سرمایه می‌شود.

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین در ادامه اظهارات خود، به لزوم فعالیت نهادهای مالی توانگر اشاره و اضافه کرد: از ابتدای شكل‌گیری بازارهای مالی در كشور تاكنون، نظام مالی كشور ساختاری بانك محور داشته است و بازار سرمایه همواره در سایه نظام بانكی به سر برده است. اگر چه در سال‌های اخیر و همراه با تصویب دو قانون برای بازار سرمایه، نقش بازار در تامین مالی رشد اقتصادی كشور افزایش یافته است، اما برای به‌عهده گرفتن مسوولیت‌های قوی‌تر، بازار نیازمند نهادهای مالی توانگر است.

به گفته نادی؛ نزدیك به هفت سال است كه از تشكیل تامین سرمایه‌ها (بانك‌های سرمایه‌گذاری) گذشته است و این نهادها در مقایسه با سایر نهادهای مالی نوپا، عملكرد مناسب و قابل قبولی داشته‌اند.

وی ادامه داد: افزایش حداقل سرمایه این نهادهای مالی، تفكیك حوزه مسوولیت آنها با سایر نهادهای مالی و میدان دادن به آنها در عرصه تدوین و اجرای ابزارهای نوین تامین مالی، مدیریت ثروت و مدیریت ریسك زمینه را برای شكل‌گیری نهادهای مالی توانگر و به تبع آن بازار مالی پیشرفته و توانمند فراهم می‌آورد.

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین با تاکید بر تنوع ابزارها و نهادهای مالی نیز، یكی از ویژگی‌های بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول را خلاقیت، بلندمدت بودن و انعطاف‌پذیری این بازار به‌واسطه وجود ابزارها و نهادهای مالی متنوع است. لذا این ویژگی در بازار سرمایه كشورمان باید تقویت شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم وجود ابزاری جهت تامین مالی كارآفرینان در حال حاضر ، عنوان کرد: این هدف می‌تواند از طریق تشكیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر تحقق یابد. مطالبات سود سهام شركت‌ها می‌تواند از طریق انتشار گواهی‌های مطالبات كوتاه‌مدت، نقد شود.

نادی یادآور شد: سال‌ها است كه از طرح موضوع تبدیل به اوراق بهادار كردن وام‌های رهنی می‌گذرد و دستورالعملی نیز در این خصوص تدوین شده، اما همچنان مورد تجربه شده نداریم. برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی می‌توان از ویژگی‌های صندوق بهره‌برداری (wc fund) استفاده كرد كه تاكنون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: اوراق بهادار دو رگه (اوراق مشاركت قابل تبدیل یا سهام ممتاز قابل تبدیل) كه برخی از ویژگی‌های استقراض و حقوق مالكانه را داشته باشد، به طور موفق منتشر نشده است.

مدیرعامل شركت تامین سرمایه نوین همچنین با تاکید بر لزوم تشكیل موسسات اعتبارسنجی، گفت: انتشار اوراق بدهی مستلزم تعیین رتبه اعتباری این اوراق است. در حال حاضر به جهت نبود موسسات اعتبارسنجی انتشار اوراق بدهی با صرف زمان بالا صورت می‌گیرد. به‌نحوی‌كه بسیاری از ناشران یا بانیان از انتشار اوراق سرخورده می‌شوند.

نادی یكی از بخش‌های زمانبر برای انتشار اوراق بدهی را جلب رضایت یك بانك برای پذیرش ضمانت اصل و فرع اوراق ذکر کرد تا به این واسطه ریسك نكول به بانك منتقل شود.

وی اضافه کرد: با شكل‌گیری موسسات اعتبارسنجی، ضمن كاسته شدن از این زمان، هر ناشر یا بانی بسته به رتبه اعتباری خود هزینه مالی پرداخت خواهد كرد و ریسك نكول بین تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تقسیم خواهد شد.

همه انتظارات خود را منطقی کنند

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ، با بیان این که سطح و نوع انتظارات از رئیس جدید سازمان بورس، باید مبتنی بر وظایف و اختیارات این سازمان باشد، انتظارات از رئیس جدید را در دو حوزه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و کمک به شفافیت و نظارت دقیق بر بازارها ذکر کرد.

وی وظیفه اصلی سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر را شفاف‌سازی و نظارت بر شفاف‌سازی شرکت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: افت‌وخیز بازار، ممکن است ناشی از عملکرد شرکت‌ها، ‌شرایط اقتصادی و شرایط سیاسی باشد. بنابراین باید انتظار اول از رئیس جدید را در راستای شفاف‌سازی شرکت‌ها و صنایع تعریف كرد.

علی قاسمی ادامه داد: همچنان که در گذشته نیز این مسیر دنبال شده است؛ هر چند که ممکن است در این راستا مقام ناظر قادر باشد با ارائه پیشنهادهایی در لایحه بودجه یا بخشنامه یا آیین‌نامه‌های وزارتی در شفاف‌سازی شرکت‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران تاثیر غیرمستقیمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: کمک مقام ناظر به تصمیم‌گیری‌های دولتی درخصوص نحوه قیمت‌گذاری محصولات شیمیایی، نرخ خوراک، نرخ بهره بانکی و نرخ بهره مالکانه نیز می‌تواند ازجمله موارد کمک به شفاف‌سازی بازار سرمایه محسوب شود.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت گسترش و افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه را نیازمند زیرساخت‌های کیفی دانست و عنوان کرد که البته طی سنوات گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه شرکت‌های کارگزاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای بازار سرمایه آغاز شده است؛ اما هنوز فاصله شاخص‌های کیفی ما با سایر کشورهای منطقه کمی زیاد است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه یکی از این مشکلات را محدود کردن ارائه مجوز به نهادهایی مانند کارگزاری‌ها و در شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری به افراد خبره دانشگاهی در چند سال گذشته ذکر کرد.

قاسمی یکی از دغدغه‌های دولت فعلی را که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به‌خصوص با استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه ذکر می کرد از تاسیس شركت‌های تامین سرمایه به عنوان اقدامی یاد کرد که در این راستا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اهتمام مقامات سازمان بورس برای افزایش نقش بازار سرمایه در حوزه تامین مالی، اما به دلیل تعامل کمتر بین مقامات بازارهای پول و سرمایه، این حوزه در سال‌های گذشته رشد چشمگیری را تجربه نکرده است.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت اضافه کرد: بر این اساس انتظار می‌رود كه با توجه به اینکه رئیس جدید، خود مدیریت یک شرکت تامین سرمایه را تجربه کرده است در این راستا قادر به هماهنگی بیشتر با نهاد ناظر بازار پول باشد تا به این واسطه به نقش و پتانسیل بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک شایانی کند.

وی همچنین از کمک به راه‌اندازی صندوق‌های ارزی، برای تامین مالی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و کمک به تعادل به بازار ارز نیز به دیگر موارد مورد توجه اشاره کرد.

قاسمی ادامه داد: اتصال شعب بانک‌ها به‌عنوان درگاه ورودی به ایستگاه‌های معاملاتی بازار سرمایه، با وضع آیین‌نامه‌های جدید، می‌تواند به گسترش و فرهنگ سهامداران کمک شایانی کند.

وی یکی از پیشنهادهای قابل ارائه در این میان را ایجاد شورای بازار مالی ذکرکرد که نهادهای ناظر پول و سرمایه به‌عنوان اعضای آن، قادر به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های دقیق بر عوامل تاثیرگذار بر دو بازار باشند.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت ادامه داد: این عوامل همچنین می‌تواند نرخ بهره پول، تاسیس نهادهای مالی، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق ابزارهای بدهی و غیره نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی به عنوان مثال، گفت: عملا نرخ سود سپرده 27 درصدی برخی بانک‌ها (که فاقد هرگونه ریسک و هزینه معاملاتی است)، تمایل سرمایه‌گذاران را به ورود به بازار سرمایه‌‌ای برخوردار از هزینه‌های معاملاتی و ریسک از میان برده است.

قاسمی در بیان دیگر پیشنهادهایی که به‌عنوان انتظارات از سازمان بورس مطرح است، از منظر توسعه ابزارها، توسعه ابزار مشتقه به‌ویژه آپشن فراتر از نوع تبعی سهام، تقویت صندوق‌های بازارگردانی به‌خصوص الزام هلدینگ‌های بزرگ به راه‌اندازی صندوق‌های بازارگردانی سهام اشاره کرد.

وی همچنین از کمک به راه‌اندازی شرکت‌ها، موسسات رتبه‌بندی اعتباری جهت ارائه خدمات برای رتبه‌بندی شركت‌ها،‌ انتشار اوراق بدهی برای وزارتخانه‌هایی مانند نفت و راه و شهرسازی بعد از رفع تحریم‌ها و کمک به راه‌اندازی شرکت‌های نرم‌افزاری جدید در حوزه بازار سرمایه برای کمک و توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه به عنوان دیگر موارد قابل انتظار یاد کرد.

در نهایت مدیرعامل تامین سرمایه ملت با اشاره به الزام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها به استفاده از مدیران پرتفویی که از صلاحیت حرفه‌ای و علمی مورد تایید سازمان بورس برخوردارند، از کمک‌هایی که دکترصالح‌آبادی در توسعه این بازار طی ده سال گذشته داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

«سازمان» فقط نظارت کند و بس...

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان هم در گفت وگو با خبرنگار بورس24 ، پیش از بیان پیشنهادها و راهکارها برای رئیس‌ جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، بصورت مختصر به کارکردهای مثبت رئیس پیشین اشاره کرد.

وی از جمله مهم‌ترین عملکردهای مثبت صالح آبادی را پیاده‌سازی قانون جدید بازار اوراق بهادار، شکل‌دهی نهادهای اجرایی و نظارتی بازار سرمایه نظیر سازمان بورس، شرکت بورس، بورس کالا، فرابورس و...، طراحی و پیاده‌سازی برخی ابزارهای مالی جدید و همچنین نهادهای مالی لازم ذکر کرد.

ابوالفضل شهرآبادی همچنین به استفاده از نیروهای جوان و متخصص بازار سرمایه در بخش‌های مختلف بازار، تلاش برای نظارت بر سایت‌های بورسی مختلف و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی برخی از آنها، تلاش در جهت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

وی از نظارت بر صلاحیت حرفه‌ای مدیران بازار سرمایه، نظارت بر آزمون‌ها و گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و... به عنوان دیگر اقداماتی نام برد که از سوی رییس قبلی سازمان بورس در بازار سرمایه انجام شد.

این عضو هیات ‌علمی دانشگاه ادامه داد: آنچه در ادامه با عنوان ارائه پیشنهاد به رئیس جدید بورس، یعنی آقای دکتر فطانت، می‌آید در واقع شاید برخی از آنها به نوعی انتقاد به عملکرد رئیس پیشین نیز باشد که لازم است ریاست جدید در جهت بهبود یا رفع آنها تلاش کند

بر این اساس وی به تفکیک عملی نهادهای نظارتی از اجرایی اشاره کرد و اظهارداشت: در گذشته به نظر می‌رسید برخی یا بسیاری از وظایف اجرایی نهادهایی همچون بورس اوراق بهادار یا فرابورس عملا در نهاد ناظر اجرا می‌شد و نهادهای اجرایی مزبور جایگاه مشخصی نداشتند.

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان با توجه به لزوم نظارت کیفی به جای دخالت در نهادهای اجرایی بازار سرمایه نیز ابراز داشت: اینکه سازمان بورس بر عملکرد نهادهایی همچون بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و... نظارت کند لازم و خوب است ولی تا کنون بیشتر این امر به شکل دخالت بوده و قدرت هیات مدیره‌های آنها را محدود یا بی‌اثر می‌کرد.

وی با تاکید بر به حداقل رساندن مداخلات نهاد ناظر در فرآیند معاملات بورس‌ها و حساس نبودن آن به نوسانات شاخص‌ها نیز عنوان کرد که بهتر است بازار با فرآیند عرضه و تقاضا خودش را کنترل کند.

شهرآبادی بر رفع شبهه‌های فعالان بازار در خصوص اموری همچون نحوه محاسبه شاخص بورس، میزان نظارت بر عملکرد برخی نهادها و کارکنان آنان، علل توقف نمادهای شرکت‌ها تاکید کرد.

وی با بیان لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت و استراتژیک برای گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: برای این امر هم باید برنامه و هدف مشخصی داشت و هم به قدر کافی هزینه‌ مالی نمود. فرهنگ‌سازی باید از مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها آغاز شود و تا محیط‌های کار حرفه‌ای افراد توسعه یابد.

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: متاسفانه بازار سرمایه به‌خصوص در بخش ابزارهای تامین مالی از تنوع و کارآیی لازم برخوردار نیست، بر این اساس باید تنوع و کارآیی ابزارهای مالی نوین در زمانی کوتاه گسترش یابد.

وی در بیان اهمیت گسترش و بهبود ارتباطات سازمان بورس با بانک مرکزی و رفع اختلافات و تعارض‌های موجود، یادآور شد: همواره هزینه این‌گونه ناهماهنگی‌های نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه همواره بر دوش شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بوده است.

شهرآبادی در ادامه اظهارات خود، یادآورشد: متاسفانه تاکنون بازار سرمایه، به صورت جزیره‌ای عمل کرده و دامنه ارتباطات جهانی آن در پایین‌ترین سطح خود بوده است. به نظر من یکی از عوامل این موضوع، تحریم‌های بین‌المللی بوده است و نه تنها علت آن، چرا که پیش از تحریم‌ها نیز این وضعیت اصلا مطلوب نبود. در حال حاضر نیز برای پس از تحریم‌ها نه برنامه‌ای وجود دارد و نه آمادگی؛ بر این اساس باید برنامه و هدف مدون برای گسترش ارتباطات بین‌المللی تهیه شود.

وی در بیان دیگر انتظارات خود به سروسامان دادن به مطبوعات بورسی و بهبود روابط سازمان با آنها اشاره کرد و یادآورشد: در گذشته در این خصوص اقداماتی شده، ولی همواره کاستی‌ها و نارضایتی‌هایی نیز بوده است که باید بررسی و برطرف شود.

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان که از کانون سهامداران حقیقی به عنوان یکی از کانون‌های غیرفعال بازار سرمایه نام برد که به همین جهت در نشست‌هایی همچون مجمع سالانه بورس، شاهد مناظر و صحنه‌های ناخوشایند هستیم، بر این اساس وی پیشنهاد احیای تشکل‌های خودانتظام و صنفی مربوط به سهامداران خرد را ارایه کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ضمن تاکید بر تلاش برای گسترش عمق بازار سرمایه و تبدیل آن به یک بازار بزرگ با نقدشوندگی بالا و با سهام‌های شناور آزاد قابل‌قبول، نفوذ بیشتر و موثرتر در بدنه هیات دولت و مجلس برای استفاده از پتانسیل آنها در جهت توسعه بازار و جلوگیری از برخی تصمیمات مخرب آنان، از دیگر اقداماتی نام برد که باید مد نظر ریاست جدید سازمان بورس قرار گیرد.

وی ادامه داد: تلاش برای الگوبرداری آگاهانه و بخردانه از بازارهای سرمایه پیشرفته و خودداری از طراحی یا اختراع مجدد ابزارها و نهادهای مالی جدید بدون مطالعه جوانب اجرایی و عملی آنها مانند صندوق زمین و ساختمان، استفاده از تئوری‌های علمی موجود در جهت بهبود جنبه‌های مختلف فعالیت‌های بازار سرمایه. مواردی همچون مالی رفتاری، برای کنترل هیجانات و رفتار سرمایه‌گذاران، استفاده از مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی و بحران‌زدگی شرکت‌ها برای تشخیص شرکت‌های دارای مشکل در بورس، فرابورس و ... را نیز مورد اشاره قرار داد.

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان خواستار جلوگیری از گسترش قدرت فردی برخی بازیگران خاص در بازار که بعضا به‌صورت نامحسوس سعی در کنترل نهادهای اجرایی و مالی بازار دارند، شد وعنوان کرد که وقوع چنین امری قطعا می‌تواند فسادآور باشد.

وی از حداکثر رساندن شفافیت در اموری همچون معاملات بورس‌ها، انتصابات، ارتباطات، دسترسی به اطلاعات مهم به عنوان اقدامی نام برد که می‌تواند در میان‌مدت به برطرف کردن فضای شایعات و بدگمانی‌ها در بازار و جلب اطمینان بیشتر بازیگران آن به‌خوبی دامن بزند.

به گفته شهرآبادی؛ گسترش ارتباط بازار سرمایه و نهادهای مالی آن با دانشگاه‌ها، گذشته از چند دانشگاه در شهر تهران، در سایر شهرها منابع و شیوه‌های آموزشی مطالب و رشته‌های مالی مطلوب نیست. اگر در این خصوص منتظر اقدام از طرف وزارت علوم باشیم، راه به جایی نخواهیم برد. ارتقای سطح دانش نیروی انسانی بازار سرمایه، بدون ارتباط نزدیک با محیط‌های علمی دانشگاه‌ها ممکن نیست.

معاون تامین ‌مالی شرکت تامین ‌سرمایه لوتوس پارسیان در پایان عنوان کرد: باید بدانیم یک بازار سرمایه کوچک، هر چقدر هم که سودآور باشد، اثرگذاری آن در سطح کلان اقتصاد ناچیز خواهد بود، بر این اساس باید با تلاش برای گسترش خصوصی‌سازی و پذیرش شرکت‌های جدید در بورس‌های فعال، باعث بزرگ شدن بازار و ایجاد جایگاهی قابل‌قبول در اقتصاد کشور برای آن ‌شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24