Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

جابه جایی قدرت در بزرگترین حقوقی بازار سهام/تغییر دبیر کل کانون سهام عدالت پس از ۵ سال

پس از آن که سهام عدالتی ها در مجامع برخی بانک ها رسما جلوی دولت ایستادند و خود را طبق قانون نماینده تام الختیار 45 میلیون نفر دارنده سهام عدالت معرفی کردند،وزیر اقتصاد دست به کار شد تا تغییراتی را در این مجموعه رقم بزند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،با نظر وزیر اقتصاد دبیر کل کانون شرکت های سهامی عدالت استانی از اول این هفته تغییر کرده و بدین ترتیب هوشنگ عمرانی کلوچه پس از 5 سال پست خود را به محمد تقی ابوالحسنی (مدیر اسبق گروه صنعتی آکام) داده است.

بدین ترتیب دولت تدبیر و امید مجموعه سهام عدالت که مدیران آن به نزدیکی به محمود احمدی نژاد متهم بودند را با تحولات عمیق مواجه کرده تا بدین ترتیب مقدمات اجرایی شدن لایحه پیشنهادی قانون سهام عدالت را عملیاتی کند.

دبیر کل سابق کانون سهام عدالت پیش از این با رد وجود مافیا در مجموعه سهام عدالت و وابستگی به دولت قبل به خبرنگار بورس24 گفته بود که 17 شرکت از 62 شرکت واگذار شده به سهام عدالت زیان ده هستند.

او درباره فلسفه تشکیل کانون سهام عدالت گفته بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی قبل از خرداد 89 به‌عنوان رئیس هیات‌ مدیره شرکت کارگزاری سهام عدالت بود که در نتیجه اعتراض‌ها و واکنش‌های موجود و همزمانی آن با اصلاح سیاست‌های ‏اصل 44 قانون اساسی، تدوین اولین آیین‌نامه اجرایی را منجر شد که در فصل ششم و مواد 34 تا 38 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 آن که به سهام عدالت اختصاص داشت انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت مطرح شد و موضوع تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به میان آمد.

به گفته عمرانی، برای مدیریت یکپارچه و هماهنگی 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی موضوع تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در آیین‌نامه اجرایی قانون مطرح و با ثبت آن در آبان ماه 89 در سازمان بورس، فعالیت این کانون از سال 90 رسما آغاز شد.

وی تصریح کرده بود: اعضای هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از هفت عضو حقوقی از بین اعضا (شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی) انتخاب شده‌اند، بنابراین اختیار سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای یکپارچگی و هماهنگی بیشتر به کانون سهام عدالت واگذار شده است.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به تغییر 4 عضو هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دومین دوره اشاره کرده بود که به واسطه آن، این کانون تنها اداره و مدیریت سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را برعهده دارد، اما مالکیت سهام تماما برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است.

عمرانی در حالی به شکل‌گیری کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در سال 89 اشاره کرده بود که شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قبل از آن شکل گرفته بود؛ مساله‌ای که سبب شد تا کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نقشی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته باشد.

به گفته وی؛ کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت عضو شورای عالی اصل 44 قانون اساسی نیست درحالی‌که در زمینه سیاست‌گذاری سهام عدالت تصمیم‌گیر است.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از این مساله به‌عنوان یکی از چالش‌های این کانون یاد کرده بود؛ مساله‌ای که سبب شد تا کانون بدون برخورداری از حق رای، در جلسات مربوط به تصمیم‌گیری سهام عدالت به‌عنوان میهمان دعوت شود.

وی در این میان تصریح کرده بود که از ابتدای کار دولت یازدهم نیز کانون در هیچ یک از جلسات مربوط به تصمیم‌گیری‌های سهام عدالت، حداقل به‌عنوان مطلع هم دعوت نشده است.

به گفته وی؛ کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به‌عنوان نماینده 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی از زمانی که دولت یازدهم جلسات مربوط به ساماندهی سهام عدالت را تشکیل داده، دعوت نشده است.

عمرانی از این مساله به‌عنوان برنامه‌ای یاد کرده بود که به واسطه آن دولت در نظر دارد تا اداره سهام عدالت را دولتی کند.

گفتنی است،سهام عدالتی ها پیش از این مجمع بانک ملت که برای تصویب اساسنامه تحمیلی بانک مرکزی تشکیل شده بود را به تنفس کشانده بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24