Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

شرکت بورسی سیمان سپاهان امروز میزبان گروهی از فعالان بازار سرمایه بود و در این بازدید سهامداران از خط تولید و رویه‌های استخراج مارل و استحصال سیمان دیدن کردند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،در این بازدید خلاصه‌ای از عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور 93 توسط محمد اسعدی، مدیرعامل سیمان سپاهان عنوان شد.

وی عنوان کرد: علی‌ رغم فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت، به لطف خداوند سال مالی خود را با موفقیت نسبی پشت سر گذاشتیم. از دستاوردهای سال گذشته، افزایش تولید کلینکر و صادرات این محصول به کشورهای عربی، علی الخصوص عراق بود. علاوه بر آن که توانستیم تولید کلینکر را رشد دهیم، تمام موجودی آن را نیز به عراق فروختیم. این در حالی بود که رقابت قیمتی که در استان اصفهان در سال گذشته شکل گرفت ما را تحت فشار گذاشت. اما با این وجود، عراق همسایه‌ی غربی ما، کلیه‌ی تولیدکنندگانی را که از لحاظ بعد مسافت مقرون به صرفه‌تر بودند را نادیده گرفت و بخش اعظم خرید خود را از ما انجام داد. دلیل اصلی این موضوع، کیفیت سیمان سپاهان و خدماتی است که این شرکت به مشتریان خود می‌دهد. لذا تولید و فروش کلینکر در شهریور ماه 93 یک رکورد تاریخی از خود به جای گذاشت.

مدیر عامل سیمان سپاهان ادامه داد: دو پروژه‌ در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. اول خریداری و راه‌اندازی دستگاه بارگیرخانه‌ی کاملا اتوماتیک بود. این دستگاه از بهترین و معروف‌ترین برند بین‌المللی خریداری شده و از پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا برخوردار است و می‌تواند با سرعت 40 بسته در دقیقه، سیمان را در بسته‌های 25 و 50 کیلوگرمی بسته‌بندی کند. همچنین یک واحد میکسینگ پلنت (واحد اختلاط سرباره) نیز به بهره‌برداری رسید و تا چند ماه دیگر به ظرفیت کامل خواهد رسید.

وی افزود: مهم‌ترین مانع رشد تولید و فروش در سال گذشته، همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، رقابت قیمتی است که در استان اصفهان وجود دارد. ماهیت سیمان به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را برای بلندمدت دپو و انبار کرد و همچنین پرداخت هزینه‌ی حمل و نقل برای مسافت‌های طولانی صرفه‌ی اقتصادی ندارد. لذا آنچه در یک منطقه تولید می‌شود، باید در همان منطقه مصرف شود. اما متأسفانه در استان اصفهان و در شعاع کمتر از 200 کیلومتر، سالانه بیش از 11 میلیون تن سیمان تولید می‌شود. این در حالی است که مصرف سالانه‌ی استان چیزی در حدود 3.5 تا 4 میلیون تن است. همین مسأله باعث شده در این استان رقابت شدید قیمتی وجود داشته باشد. برای حل این مشکل بارها تلاش داشتیم که با تشکیل کارتل رقابت قیمتی را از بین ببریم، اما متأسفانه هربار با کارشکنی رقبا مواجه شدیم.

اسعدی مزیت‌های سیمان سپاهان را به این صورت برشمرد:

1- قابلیت توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها به لحاظ وجود شرکت‌های تابع: این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان، فرآورده‌های بتنی سیمان سپاهان، شرکت حمل و نقل کالای رهنورد سیمان سپاهان و شرکت پاکت‌سازی شفق سیمان سپاهان. این شرکت‌ها هریک برای شرکت صرفه‌های خاصی ایجاد کرده‌اند. برای مثال شرکت به علت قرار گرفتن در کنار فولاد مبارکه‌ی اصفهان و وجود رقابت پرداختی در حمل و نقل، مجبور به پرداخت هزینه‌ای گزاف برای حمل و نقل می‌شد. همانطور که می دانید قیمت بار فولاد یک کامیون بالغ بر 25 میلیون تومان است و برای فولاد مبارکه پرداخت هزینه‌های گزاف حمل و نقل صرفه دارد. اما بار سیمان یک کامیون حدود 2 میلیون تومان بوده و پرداخت هزینه‌های سنگین برای ما میسر نیست. لذا شرکت حمل و نقل کالای رهنورد را در سال 88 تأسیس کردیم تا هزینه‌ی حمل و نقل کاهش یابد. از طرف دیگر ما نیاز داشتیم که محصولات خود را به خارج از اصفهان بفرستیم، لذا ناوگان با حمل و نقلی که در اختیار داریم، شرایط ما برای صادرات نیز تسهیل شده است.

2- امکان تولید همزمان سیمان‌های متنوع: با توجه به این که این شرکت 16 آسیاب سیمان، 14 سیلوی سیمان، 8 خط بارگیری فله و 14 خط بارگیری سیمان پاکتی دارد، لذا می‌تواند هم‌زمان 6 تا 8 نوع محصول داشته باشد.

3- دسترسی به آزمایشگاه‌های مجهز

4- فاصله نزدیک با معادن

همچنین اسعدی با اشاره به دستاوردهای سال مالی گذشته سیمان سپاهان، عنوان کرد: در سال گذشته تولید کلینکر افزایش یافت و برای اولین بار شرکت، کلینکر تیپ 5 تولید نمود. دیگر دستاوردهای سال مالی گذشته نیز عبارت بودند از: بهبود وضعیت زیست‌محیطی، راه‌اندازی پروژه‌های احداث بارگیری خط 3 و اختلاط سرباره، انجام تعمیرات اساسی خط یک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، راه‌اندازی و تقویت حمل و نقل ریلی و افزایش حجم صادرات کلینکر.

اما مهم‌ترین خبری که در هفته‌ی گذشته حول این شرکت دهان به دهان چرخید امکان ایجاد روکش بتنی در بزرگراه اصفهان-شیراز بود. همین موضوع باعث شد تا صحت و سقم این خبر را از مدیران این شرکت جویا شویم. به گفته‌ی مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان رایزنی‌هایی درباره‌ی این مسأله با وزارت راه و ترابری در حال پیگیری است. پروژه‌ی ساخت روکش بتنی برای بخشی از بزرگراه نهایی شده است و قرارداد آن با پیمان‌‌کار مربوط بسته شده است. اما هنوز مشخص نیست که تأمین کننده‌ی سیمان و بتن مورد نیاز چه شرکتی خواهد بود. گفته می‌شود سیمان سپاهان بیشترین شانس را دارد، اما فعلا توافقی درباره‌ی بحث‌های مالی، پرداخت‌ها و قیمت سیمان صورت نگرفته است. گفته می‌شود برای این پروژه به ازای هر کیلومتر جاده‌ با عرض 8 متر و ضخامت 4 سانتی‌متر، 4000 تن سیمان لازم خواهد بود. در صورت عملیاتی شدن این پروژه، بخش بزرگی از مازاد تولید سیمان سپاهان به فروش خواهد رسید.

شایعه‌ی دیگری که در این روزها مطرح بود، تهاتر سیمان با زمین، بین شرکت‌های سیمانی و شهرداری‌ها بود. شنیده‌ها حاکی از آن بود که قرار است شهرداری‌ها از شرکت‌های سیمانی مقدار قابل توجهی سیمان خریداری نموده و به جای پرداخت پول، به سیمانی‌ها زمین بدهند. مدیر عامل سیمان سپاهان در حاشیه‌ی این بازدید، درباره‌ی این شایعه به خبرنگار بورس24 گفت: گرچه در گذشته بحث‌هایی در این باره شکل گرفته بود، ولی فعلا هیچ پیشنهادی به ما نشده است،اما به تحقق آن امیدوار هستیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24