Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در برنامه «مناظره» چه گذشت؟بازار سرمایه برد یا باخت؟

برنامه هفتگی مناظره امروز به موضوع بازار سرمایه اختصاص پیدا کرد.سوال این برنامه این بود که سرمایه گذاری در کدام بازار تا سال آینده بازدهی بالاتری دارد؟ساخت ساز مسکن،بازار سرمایه و یا سپرده بانکی.

مردم تا این لحظه ساخت و ساز مسکن را به عنوان پربازده ترین بازار قابل سرمایه گذاری عنوان کرده اند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،علیرضا عسکری مارانی در این برنامه از بکاربردن کلمه اعطای رانت به شرکت های بورسی انتقاد کرد و گفت:ایجاد تمهیدات لازم برای شرکت های پتروشیمی برای تولید بیشتر و ارز آوری بیشتر وظیفه دولت است و عملا سال گذشته سود این شرکت ها مصادره شد و اساسا ورود مجلس به قیمت گذاری خوراک و بهره مالکانه درست نبود.

عسگری مارانی گفت:مجلس در حالی نرخ خوراک پتروشیمی ها را سال گذشته 5 برابر کرد که بازار سرمایه 25درصد مالیات می دهد در حالی که بازار پول معاف از مالیات است.

مدیرعامل ونیکی با اشاره به تلاش مجلس و دولت برای تصحیح مصوبه نادرست سال گذشته گفت: خوشحالیم مجلس با دایمی شدن بعضی قوانین و فرمولی شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها موافقند.

وی گفت:امسال 30 هزار میلیارد تومان از تامین مالی افزایش سرمایه شرکت ها از طریق سود خود شرکت های بورسی صورت گرفته است.

در این برنامه حسن نژاد نماینده مرند اعلام کرد:مجلس نباید در سطح کمیته قیمت گذاری ظاهر می شد.

وی گفت سود 140 درصدی بورس در سال گذشته درست و منطقی نبود و تنها به خاطر هیجان و همچنین سه برابر شدن نرخ دلار بود.

در این برنامه رضا راعی استاد دانشگاه هم اعتقاد داشت که قوانین دائمی کارا ترند و ریسک سیستماتیک بازار سهام را کاهش می دهند.

بهمن آرمان به عنوان کارشناس اقتصادی هم اعلام کرد:خوراک گاز در ایران سه برابر متوسط قیمت منطقه است.

وی گفت:متاسفم که معاون وزیر نفت با خوراک 13 سنتی موافق است، این در حالی است که نرخ خوراک در عربستان 2.6سنت ،در امارات 5 سنت،در قطر 7 سنت،در کویت 4 سنت ،در عمان 5سنت و در بحرین 7 سنت است.

سید علی حسینی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این برنامه گفت:مداخله بیش از اندازه در اقتصاد شفافیت را از بین می برد و خود سانسوری ایجاد می کند و معتقدم که باید مداخلات موجود در اقتصاد کمتر شود.

وی درپاسخ به حسن نژاد که پرسید چرا سازمان بورس در زمان حبابی بودن بورس در سال 92 ورود پیدا نکرد؟گفت:در همان موقع هم نسبت به هیجانی عمل نکردن سهامداران هشدار داده بودیم.

حسینی همچنین در پاسخ به انتقاد بیننده ای عنوان کرد که ما همیشه در کنار جامعه سهامداری بوده و پاسخگو بوده ایم.

در این برنامه علی حسینی نماینده سازمان بورس وجود مافیا در بورس را تلویحا رد کرد و گفت:معاملات بازار سهام در شرایط عادی و با حضور افراد سالم و تحصیل کرده انجام می شود.

در نظرسنجی برنامه مناظره مسکن پرطرفدارترین بازار سرمایه گذاری تا سال 94 شناخته شد؛تا جایی که 53.7 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ساخت و ساز در مسکن را پرسودترین بازار تا سال 93 دانستند و این در حالی است که سپرده بانکی با جذب 24.6 درصد از مخاطبان این نظرسنجی در رتبه دوم و بورس هم با جذب تنها 21.6 درصد مخاطب در رتبه بعدی نظرسنجی مزبور قرار گرفت.

خبر تکمیلی اول:

بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در بخش دوم مناظره و بحث آزاد با اشاره به قیمت خوراک پتروشیمی و مقایسه آن در کشور های همسایه و صنعتی گفت: این رقم در ایران 13 سنت است.

وی اظهار داشت: در سایر کشورها به بخش تولید یارانه داده می شود و حمایت از تولید نیز رانت محسوب نمی شود. آرمان با اشاره به این که ایران بزرگترین دارنده گاز است، تصریح کرد: با وجود آنکه ایران بزرگترین تولیدکننده گاز است اما نرخ تعیین شده خوراک پتروشیمی در کشور نسبت به سایر کشور ها بالا است

بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع را امکان پذیر می کند

سید علی حسینی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در برنامه مناظره گفت: اگر بخواهیم در خصوص بازار سرمایه صحبت کنیم باید ابتدا به اقتصاد توجه کنیم زیرا بهره وری در اقتصاد سالم با بهره گیری از بازار های اوراق بهادار ایجاد می شود.

علی حسینی با تاکید بر اینکه، بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع را امکان پذیر می کند، اظهارداشت: بورس کشوردر چند سال گذشته نه تنها از نظر شاخص ها بلکه از ابعاد دیگر تحولات خوبی داشته که البته منشا آن تصویب قانون اوراق بهادار است ضمن آنکه بخش فناوری اطلاعات و آی تی، سخت افزار ها و سایر بخش های بازار سرمایه توسعه مناسبی یافته است

وی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوسان ذات بازار است البته نوسان های خارج از عرف باید عارضه یابی شود زیرا بازار سرمایه یکی از سرمایه های ملی بازار سرمایه است

وی در خصوص دخالت مجلس در بورس عنوان کرد: بنده اعتقاد ندارم که مجلس نباید مداخله کند بلکه باید مداخله مثبت داشته باشد و به شکلی نباشد که نظم طبیعی بازار دچار مشکل شود.

تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی ها اشتباه بود

محمد حسن نژاد نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه مناظره در خصوص قانون بودجه گفت: در قانون بودجه هر سال نباید نرخ تعیین کنیم چون ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد و قابلیت پیش بینی را پایین می برد. وی در ادامه افزود: تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی ها اشتباه بود.

محمد حسن نژاد افزود: این تصمیم نادرست دولت و مجلس باعث شد تا شاخص بورس کاهش پیدا کند. عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس نمایانگر اقتصاد کشور است حال چرا زمانی که اقتصاد کشور در حال کوچک شدن بود بورس رشد نکرد.

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در خصوص موضوع برنامه عنوان کرد: دلیل اصلی نارضایتی مردم ریسک هایی بود که به بازار ایران وارد شد. علیرضا عسگری مارانی افزود: باید قوانین دائمی برای حمایت از سرمایه گذاری داشته باشیم تا ریسک وارده در بازار کم شود. وی عنوان کرد: یکی از ریسک هایی که سال گذشته به بازار وارد شد مصادره سود شرکت های پتروشیمی و معدنی بود. مدیر عامل شرکت ملی سرمایه گذاری ایران اظهارداشت: ارزش بازار باید همگام با تولید ناخالص ملی حرکت کند. عسگری افزود: ایران خودرو توانسته در خدمت اقتصاد کشور خدمتی داشته باشد

بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است

رضا راعی استاد دانشگاه و اقتصاددان هم در این مناظره بازار سرمایه و بورس را نمادی از اقتصاد کشور دانست و گفت: بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است و لذا باید علت ها را در این زمینه بررسی کنیم و از طرف دیگر در بازار سرمایه مسائلی مانند سیاست و قانون و فرهنگ کشور اثر می گذارد. وی با بیان این که معمولا فقط معلول ها را در بازار بورس و سرمایه درنظر می گیریم، به ارتباط بازار سرمایه با سایر بازارها اشاره کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات در بازار پول، ارز و مانند آن تاثیرگذار است و لذا نرخ سود بانکی اثرات قابل ملاحظه ای در این بازار می گذارد که باید به آن توجه کرد.

راعی یکی دیگر از دلایل نوسانات بازار سرمایه و بورس را مداخله و حضور دولت در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: دولت ها از گذشته حضوری آنچنانی بر بازار سرمایه و و بالطبع بر روی قیمت ها نداشتند ولی امروز مجلس و دولت بر روی نرخ قیمت کالاها اثرگذار هستند. وی خواستار سیاست گذاری و نظارت دولت به جای حضور در بازار سرمایه شد و گفت: در چنین شرایطی آثار مثبت را در اقتصاد کشور می توانیم ملاحظه کنیم. رضا راعی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در ادامه مناظره با بیان اینکه، ریسک های متعددی در بازار داریم و برخی از ریسک ها مربوط به تحریم ها و سایر عوامل است ،گفت: یک ریسکی که بازار را زجر می دهد نبود فرماندهی واحد در کل اقتصاد کشور است.

به گفته وی ممکن است بخشی از اقتصاد کشور به خوبی فعالیت کند اما سایر بخش ها عملکرد متفاوتی داشته باشند لذا دولت باید فرماندهی واحدی در اقتصاد کشور داشته باشد. راعی با بیان اینکه ، عملکرد بورس در سال های گذشته در خصوص ابزار های مالی مناسب بوده است، اظهارداشت: البته بازار سرمایه دارای دوبخش اولیه و ثانویه است که عملکرد بورس در بخش ثانویه مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: اما هنوز در بخش تامین مالی و بازار اولیه کشور کار جدی انجام نشده هر چند که اقداماتی در این زمینه انجام شده است. راعی در پاسخ به این سوال بینندگان مبنی بر اینکه چرا به جای قطع وابستگی از نفت بر وابستگی از این منابع تاکید می کند گفت: من کاملا موافق قطع وابستگی از نفت هستم اما برای این کار باید زیر ساخت لازم را ایجاد کنیم.

دیدگاه بورس24 :

اما متاسفانه در این برنامه تلویزیونی که بازار سرمایه بیش از 2 ساعت فرصت طرح دغدغه ها را داشت،خیلی از شرکت کنندگان به حاشیه رفتند و به واقع از این فرصت درست و حسابی استفاده نشد.

در این برنامه به غیر از علیرضا عسکری مارانی متاسفانه مابقی شرکت کنندگان دفاع خوبی از جامعه سهامداری و بازار سرمایه نداشتند.نماینده سازمان بورس که تنها سعی می کرد در اظهاراتی دیپلماتیک گونه پای این سازمان را به جانبداری از بازار یا حمله به مجلس یا دولت باز نکند،نه پاسخی دندان شکن برای طرح ادعای وجود مافیا در بورس داشت و نه به شائبه حبابی بودن بازار در سال 92 که از سوی حسن نژاد مطرح شده بود،جواب درستی داد.همچنین به رفع دغدغه های خوراک و بهره مالکانه ها سنگ آهنی ها درست پرداخته نشد و تنها به نقد گذشته و مصوبه سال پیش مجلس بسنده شد.

این در حالی است که بازار سال گذشته در بیشتر نمادها حبابی نداشت و این را بارها مسئولان بورس به آن اشاره کرده بودند اما حال چرا در این مناظره به آن اشاره نشد،جای تعجب دارد!!!؟

سپس این که درباره روزهای جاری بازار سهام هیچ کدام از حضار اشاره ای نداشتند و حتی پرسش کنندگان حاضر در جلسه هم این سوال مهم را جا انداختند که آیا بازار به واقع برگشته است...؟سرانجام خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاه ها در سال 94 چه می شود؟بهره مالکانه سنگ آهنی ها چه؟پاسخ مسئولان به درگذشتگان بازار منفی چیست،خانواده آن ها باید چه کنند؟آیا تنها این جمله را می توان به خانواده درگذشتگان بازار منفی داد که بازی «اشکنک داره سر شکستنک داره» !!!آیا پاسخ یک نماینده مجلس دربرار زیان دیدگان بورس که به حرف مسئولین اعتماد کرده اند این است؟

خلاصه در این مناظره به واقع بازار سرمایه باخت آن هم به خودش ؛چون کسی نتوانست درست و حسابی از دغدغه های اهالی این بازار حرف بزند... .

خبر تکمیلی دوم:

سوالات بینندگان چه بود...؟

سوال از بهمن آرمان/اگر خوارک پتروشیمی ها با قیمت ارزان رانت نیست،پس چیست؟ چرا من باید راضی شوم که از 120هزار تومان یارانه خانواده چشم بپوشم اما پتروشیمی ها حاضر نیستند از هزاران میلیارد ارزان فروشی خوراک بهره ببرند؟

جواب: من فکر می کنم این بیننده به این توجه نکرده که سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی در پایان دوره آقای خاتمی به 16درصد رسید و بیشترین رقمی بود که به آن دست یافتیم و در حال حاضر چیزی حدود 12درصد است. برای این که یک کشور جزء کشور های توسعه یافته باشد این سهم باید حداقل 25درصد باشد. این نسبت در ترکیه 27درصد و در کشور های صنعتی بین 30تا 33درصد نوسان دارد،بنابراین ما اگر این که از ثروت خدادادی خودمان استفاده کنیم و به سمت صنعتی شدن و تولید ببریم به معنای تاراج نیست یا در حال رانت دادن نیستیم.

سوال از حسن نژاد/چرا هنگامی که بورس در حال سقوط بود سازمان بورس با وضع قوانین من درآوردی مانع از فروش سهام ما شدند چرا نمایندگان مجلس به داد ما نرسیدند. آیا بورس اساسا چنین حقی را دارد؟آیا بورس ها در هیچ کجای دنیا می توانند مانع خرید و فروش شوند؟

جواب: از نظر من بورس موفق ترین بازار در 10سال گذشته بوده و آینده درخشانی دارد. مجلس ناظر است قوانین وظیفه ما است اما مقررات و آیین نامه و بخش نامه و دستورالعمل وظیفه ما نیست. قانون هم به بازار سرمایه اجازه داده که مقررات لازم را وضع کند. حتی می شود در زمانی احساس کنیم که سهامدارن خیلی ضرر می کنند بورس را تعطیل کنند.این اتفاق افتاده و ما این موضوع را به مجلس فرستادیم و رییس سازمان بورس هم آمدند که احساس این که اگر ما بگذاریم همه از جمله حقوقی ها بفروشند ممکن است که صف های فروش تشکیل شود که به نفع اقتصاد و سهامداران نیست.

سوال از علی حسینی/این که شاخص بورس نوسان داشته طبیعی است اما این که نوسان شدید داشته باشد معلول عملکرد اقتصاد کلان و محیط کسب و کار کشور است که باید مقامات ارشد دولت و بخش های دیگر اقتصاد پاسخگو باشند و بورس فقط مثل آئینه آن را نشان می دهد و نباید موضع گیری داشته باشد . چرا هنگامی که شاخص بورس آن همه بالا می رفت هر روز مسئولان بورس در تلویزیون بودند اما از وقتی که مردم در زیان افتادند همگی غیبشان زده است؟

جواب: این طور نیست . در زمان کاهش قیمت ها و مسئولین بورس تهران و فرابورس هشدار لازم را به بورس دادند به طور مرتب مدیران بورس تذکر داده اند و مدیران بورس از پاسخگو ترین مدیران هستند. اگر دقت شود آبان سال جاری رونمایی از سامانه پس از معاملات بازار بوده حتی خبرنگاران حضور داشتند و هر سوالی بوده پاسخ داده اند.

سوال از رضا راعی/شما به عنوان استاد دانشگاه چرا به جای قطع وابستگی اقتصاد از نفت و گاز و منابع طبیعی و تکیه بیشتر به این منابع تاکید می کنید و چرا به موضوعاتی نظیر بهره وری و تکیه بر اقتصاد دانش بنیاد و مواردی مانند این تاکید نمی کنید؟

جواب : من کاملا موافق با قطع وابستگی از نفت هستم و از آن طرف به اقتصاد دانش بنیان . اما چند نکته را در کنار این بحث کاملا در نظر بگیریم و آن این است که معمولا ما باید زیر ساخت های لازم برای این کار را فراهم کنیم. متاسفانه کشور ما مانند معتادی است که سالیان سال اعتیاد پیدا کرده . برای ترک اعتیاد به ناگهان ترک نمی دهند درحال حاضر آن اعتیاد به واردات است که این واردات ناشی از فروش نفت خام است . من با خام فروشی شدیدا مخالف هستم اما بحثی که باید عرض کنم این است که ما باید به سمت صادرات حرکت کنیم آن هم صادرات ارزش افزوده نه محصولات خام؛ که تنها از طریق دانشگاه ها می توان به این سمت رفت. باید به گونه ای امنیت بازار را بالا ببریم که همراه با سایر بازار ها رشد بازده واقعی را افزایش دهد. اعتقاد من این است که ما در دوران گذار هستیم که تورم رکودی است درآخر چاره ای جز صادرات نداریم که هم امنیت اجتماعی و هم ملی را افزایش می دهد.

سوال از عسگری مارانی/ آیا در بورس های دنیا یک شرکت سرمایه گذاری به جای افزایش تولید و یهره وری و سود و تجارت با سرمایه گذاری نظیر حضور در شرکت های دانش بنیان و پیشرو به دنبال ارزان خریدن معادن و نفت و گاز است؟ اپل و گوگل و مایکروسافت هم از نفت و گاز و معادن ارزان استفاده می کنند؟

جواب: شرکت سرمایه گذاری ملی یک پرتفوی متنوع دارد که در بخش پتروشیمی و معادن دارایی های زیادی ندارد و بیشتر دارایی های ما در بحث خودرو بانک دارو و سایر صنایع است و که البته این سوالات بیانگر این است که شاید ما بخواهیم موضوع پرتفوی را بعد از 10سال از طریق کپیتال گین و دیویدنت اثبات بکنیم. ما قطعا یک اصل را دنبال می کنیم و آن این که دارایی های نرخ بندی شده را خریداری می کنیم و اگر دارایی دانش بنیان وجود داشته باشد خریداری می نمائیم.

سوال از بهمن آرمان/اگر نرخ هایی که از خوراک گاز درکشور گفته شده در کشورهای دیگر دست باشد چرا پتروشیمی های ما نمی روند از همان جا و از کشور های حاشیه خلیج فارس گاز خرید نمایند؟

جواب: من این سوال را یک پرسش تلقی نمی کنم. چراکه مبنای درستی ندارد به خاطر اینکه مگر ما می توانیم گاز طبیعی را از سایر کشورها بگیریم . جهت اطلاع بگویم که سایر کشور های جنوبی خلیج فارس دارای منایع گازی نیستند ما یک قرار داد برای صادرات گاز با امارات و عمان داریم .حیدری: پس این کشورها گاز های ارزان را از کجا میگیرند؟ گاز های تولید نفت است. گاز کالایی نیست که دارای یک قیمت منطقه ای است و مانند نفت نیست که جهانی یک قیمت داشته باشد و باید زمینه انتقال آن فراهم باشد.

سوال از حسن نژاد/به نظر شما کدام مدیران بورس ما عملکرد بهتری داشتند؟ صالح آبادی، عبده تبریزی ، میر مطهری ، رجایی؟

جواب: سن بنده به زمان رجایی و میر مطهری نمی رسد.اما،به نظر بنده عبده تبریزی فنداسیون خوبی در بورس بنا کرد و صالح آبادی هم این بنا را خوب ساخته است.

سوال از علی حسینی/چرا بورس در تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط اصلا ورود پیدا نکرده و موفق نبوده و شرکت ها این همه از کمبود نقدینگی می نالند.گفته می شود بانک محل تامین سرمایه در گردش است و بازار سرمایه محل تامین سرمایه گذاری های بلند مدت اما اساسا بورس ما در این بخش تعطیل است . ضمنا شما چرا به جای این که این همه راجع به شاخص بورس حرف بزنید شاخص تامین مالی تولید را در بورس راه اندازی نمی کنید تا معلوم شود بورس در این بخش چه کرده است؟

جواب: متاسفانه عده ای در مورد شاخص صحبت می کنند و این را به بقیه نسبت می دهند . حداقل من یادم هست که به دستور مستقیم خود بنده و همکاران هر ماهه آمار عملکرد سازمان بورس برای تامین مالی را از طریق سایت سازمان منتشر کرده ایم. البته بخشی از تامین مالی شرکت ها از منابع سرمایه ای و بخشی از محل تسهیلات بانکی اما در کل سرمایه در گردش کوتاه مدت با بانک و بلند مدت با بورس است.

سوا زا رضا راعی/ آیا دولت باید نگران شاخص باشد ؟ یا رکود و رونق اقتصادی؟

جواب: اگر به رونق و رکود بپردازیم شاخص خودش اصلاح خواهد شد. شاخص نمادی از فعالیت های اقتصادی کشور است.

سوال از عسگری مارانی/اگر اقتصاد وارد رونق شده است چرا بورس وارد رونق نشده است؟

جواب: من عرض نکردم اقتصاد وارد رونق شده است بلکه یکی از شاخص هایی توسعه اقتصادی خودرو بیان شده است . این که چرا بورس وارد رونق نشده ،در این روزهای اخیر شرایط بورس بهتر شده است.

سوالات حضار...

اینکه تعجب کردید چرا 2هزار میلیارد تومان کاهش سود پتروشیمی ها به افت شاخص انجامید در واقع ضریب پی بر ای را می دانیم زمانی که شما 2هزارمیلیارد تومان از بازار خارج می کنید با یک ضریب 7برابر 14هزار میلیارد تومان ارزش می شود. اگر به کارهایی که مجلس درخصوص سود معادن و تثبیت قیمت ها انجام داده دقت کنید می بینید جایی که شما قیمت شیر را بالا بردید محصولات ثابت ماند. چغندر بالا رفت قیمت شکر باقی ماند. سودبانکی بالا رفت قیمت خودرو باقی ماند و درحال حاضر نیز سهامداران هم در یک برزخی در خصوصی سازی دولت مانده اند که مجلس به این موضوع نگاهی نمی کند این که بنگاه هایی آمدند در قالب خصوصی سازی و اجرای اصل 44که انقلابی در اقتصاد کشور اتفاق بیافتد واگذار شدند از جمله پالایشگاه ها در حال حاضر سهامداران در حالتی هستند که حدود 9ماه است که بلاتکلیف مانده اند.

جواب حسن نژاد: این که چرا بورس ریزش کرد باید به مرداد 91 مراجعه کنیم که چرا رشد کرد؟ در مورد خصوصی سازی که سال گذشته اتفاق افتاده 42هزار میلیارد تومان بوده که از همه سال های قبل بیشتر بوده و در این مدت هم خصوصی سازی زیادی اتفاق افتاده است و روال قانونی خود را طی می کند.

حسن نژاد در پاسخ به خبرنگار فارس هم گفت: سال گذشته نرخ سود بانکی 36 بود اما امسال که 28درصد شده و بازار رو به نزول است ولی سال گذشته آن روبه صعود بود چرا؟ این تناقضات نشان می دهد که بازار ما و شاخص ما دماسنج خوبی نبوده است.

سوالی درخصوص سهام عدالت...

علی حسینی در برابر این سوال گفت: تاکید من روی سهام عدالت از این جهت بود که با توجه به وجود این پدیده و مصوبات در این خصوص و منافع عموم مردم و سهامداری می طلبد که همه ما با یک نگاه بلند مدت و دلسوزانه ای به این موضوع توجه نمائیم.سهام عدالت توسط کانون سهام عدالت نمایندگی می شد در حال حاضر کارگروهی در اقتصاد تشکیل شده برای ساماندهی سهام عدالت و وضعیت جاری را شناسایی کرده اند و آسیب شناسی کرده اند و پیشنهاداتی را به صورت مکتوب به دولت ارائه کرده اند و درحال حاضر دولت بررسی می کند.

یکی از حضار درخصوص افت سهام و فوت عده ای سهامدار و لابی گری تحقیق تفحص بورس پرسید که حسن نژاد گفت: تحقیق تفحص از بورس یا هر جای دیگر اثر منفی داشته و تشنج وارد می کند که در این صورت شاخص افت شدید تری خواهد داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24