Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بنا به اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ۷۴گونه از رده‌های جانوری ایران در لیست قرمز این اتحادیه قرار دارد.
به گزارش ایسنا؛مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبرگفته است: در حال حاضر تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌های اصلی جانوران و شکار و صید بی‌رویه آنها و خشکسالی‌های متوالی در کشور ازجمله عوامل اصلی تهدید حیات‌وحش به شمار می‌روند و اگرچه بسیاری ازگونه‌های در معرض خطر تحت حمایت هستند، متأسفانه ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از آنها وجود ندارد. به طوری که برای حفاظت از نمونه‌های برجسته‌ای مانند یوزپلنگ یا گورخر ایرانی و گونه‌هایی با اهمیت کمتر نظیر خزندگان و دوزیستان سازمان محیط‌زیست با کمبود امکانات مواجه است.
خرازیان مقدم با اشاره به لیست قرمز (Red List) که همه ساله از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) برای بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های جانوران جهان منتشر می‌شود، گفت: این لیست وضعیت حفاظتی گونه‌ها را در سطوح مختلفی مانند بحرانی (CR)، در معرض خطر انقراض (EN) و آسیب‌پذیر (VU) طبقه‌بندی و آخرین وضعیت حفاظتی گونه‌های مختلف مهره‌داران در ایران را منتشر کرده است. آنطور که مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، چنانچه روند تخریب زیستگاه‌ها و سایر عوامل تهدید ادامه داشته باشد حیات‌وحش کشور با تهدید جدی مواجه خواهد بود و در سال‌های آتی برخی گونه‌های ارزشمند همچون یوزپلنگ و گور ایرانی را از دست خواهیم داد و به فهرست گونه‌های منقرض شده افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: برای حفاظت از ذخایر ژنتیک کشورمان باید همت گماشت و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل رساند تا برای نسل آینده سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم. به گفته مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، توجه به ارزش‌های متنوع گونه‌های جانوری در برنامه‌ریزی‌های توسعه، جلب مشارکت‌های مردمی در مدیریت و حفاظت حیات‌وحش، انجام پژوهش کاربردی و بنیادی به‌منظور شناخت و مدیریت گونه‌های جانوری و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها از مواردی است که می‌تواند شرایط مطلوبی را برای پایداری گونه‌های جانوری کشور ایجاد کند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24