Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مخابره شده در چند روز گذشته چندان دل‌چسب نیست. بورس‌های جهانی به دلیل کاهش پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی جهانی به‌وسیله صندوق بین‌المللی پول همگی منفی بودند. کالاها عموماً نزولی و نفت کف‌های جدیدی ساخت. اوره و متانول نیز کاهشی بوده‌اند. نفت آمریکا به نرخ باورنکردنی 85 دلار رسید. عربستان نرخ‌های نفت را کاهش داده است و دیگر کشورها همچون ایران نیز نرخ‌ها را کاهش داده‌اند و به تیتر یک روزنامه‌های غربی همچون وال‌استریت ژورنال تبدیل‌شده‌اند. عربستان اعلام کرده است به دلیل اینکه این کشور تمایلی به کاهش سهم بازار خود از نفت ندارد، اوپک قصد ندارد تولید را کاهش دهد. شیل اویل و شیل گس انقلابی در تولید نفت و گاز به پا کرده است. شاید رویای نفت 75 دلاری به حقیقت بپیوندد. حتی برخی از کاهش قیمت گاز نیز سخن به میان آورده‌اند. مسلماً کاهش قیمت نفت برای کشورهای مثل ایران که بودجه آن‌ها نفت محور است بسیار بااهمیت است.

بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته در ابتدای صبح روی خوشی به سهامدارانش نشان داد و شاهد سبزرنگ شدن شاخص بودیم ولی در ادامه و اواسط بازار این عرضه بود که توانست بر تقاضا غلبه کند. شاخص تا حدود ساعت ۱۲ مثبت بود لیکن از این زمان به بعد به دامنه منفی کشیده شد حتی انجام معامله بلوکی در دامنه مثبت در نماد مخابرات هم چندان کارگشا نبود و درنهایت شاخص افت 12 واحدی را تجربه کرد. بازار اخبار مرتبط با مسائل هسته‌ای (من‌جمله مذاکرات هفته آتی در وین) را به‌دقت تحت نظر دارد گرچه بعضی اعتقاددارند اثرات این مذاکرات بر بازار تا حدودی تقلیل یافته است. کاهش شدید قیمت نفت (که بعضاً پیش‌بینی ۷۵ دلار را هم دور از ذهن نمی‌دانند) و نیز آثار آن بر سایر صنایع (به‌ویژه پتروشیمی‌ها) به دغدغه جدید دست‌اندرکاران بازار تبدیل‌شده است. پیرو انتشار خبر کاهش بهای نفت از سوی عربستان در هفته گذشته به‌منظور حفظ بازار، امروز اخباری هم مبنی بر کاهش قیمت فروش پیشنهادی نفت ایران منتشر شد. علاوه بر این مسائل، اساسنامه جدید بانک‌ها که در اواخر سال گذشته از سوی شورای پول و اعتبار تصویب‌شده و قاعدتاً می‌بایستی تا پایان تیرماه سال جاری به تصویب مجمع عمومی بانک‌های غیردولتی می‌رسید، به چالش جدیدی تبدیل‌شده است دراین‌بین عدم همراهی نمایندگان سهام عدالت با نمایندگان دولت در این مجامع (من‌جمله بانک ملت) بسیار جنجالی شده است. البته نبایستی از صحبت‌های آقای پورابراهیمی نماینده مجلس و عضو شورای بورس که معتقد است در آینده پرونده‌های فساد زیادی در ارتباط با نمایندگان منتخب سهام عدالت در شرکت‌ها مطرح می‌شود نیز نباید گذشت. در خبر جنجالی دیگری مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری تابستان امسال را تک‌رقمی و به میزان 9.5 درصد اعلام کرد، بااین‌حال نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر نرخ عمومی و همچنان در بحران قرار دارد. انتشار این آمار همانند اعلام نرخ رشد اقتصادی 4.6 درصدی از سوی بانک مرکزی در هفته‌های گذشته، موجبات ابراز تردید از سوی بسیاری را فراهم آورده است. مدیر ناشران فرابورس با اشاره به اینکه برای عرضه اولیه سهام باید با فرآیند ارائه اطلاعات کامل و آماده‌سازی شرکت انجام شود، گفت: ‌فعلاً شرکتی به‌صورت کامل آماده عرضه نشده است و عرضه اولیه‌ای در دستور کار فرابورس نیست. در جلسه‌ای که اخیراً بین فعالان بازار و نهاد ناظر برگزار شد بر لزوم ساماندهی زمان عرضه اولیه‌ها تأکید شد. به‌طورکلی در این جلسه آراء و نظرات موافق و مخالف در این رابطه اخذ گردید و از حضار فوق تقریباً 90% اذعان داشتند که در شرایط فعلی نباید هیچ‌گونه عرضه اولیه‌ای صورت گیرد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۱۹۵ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 9.26میلیارد تومان و اوراق بدهی 4.28 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۲ واحد کاهش یافت لیکن شاخص فرابورس ۲ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۷۱۷۷۲ واحد رسید. سنگ‌آهن گل گهر با ۲۳ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ سرمایه‌گذاری امید با ۲۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 8.112 میلیارد تومان و در فرابورس به 2.82 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 6.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک رایتل با 2.20 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

می‌توان گفت در اولین روز هفته در نمادهای صنعت سیمان هیچ اتفاق شایان‌ذکری نیفتاد. از میان ۲۳ نماد مورد معامله ۵ نماد مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات تنها به ۲۱۲۰ هزار سهم و ارزش آن به ۷۵۹۲ میلیون ریال رسید نمادهای سیمان ارومیه، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، نی‌ریز و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. نماد سیمان دورود امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بود و به همین دلیل با انجام معامله ۶ هزار سهم حدود ۱۱٪ افت قیمت داشت (این نماد مدت‌هاست که درگیر صف فروش است). سیمان قاین با ۴۴ هزار سهم و مبلغ ۱۳۴۷ میلیون ریال حدود ۱۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۶۱۷ هزار سهم به ارزش ۱۲۶۱ میلیون ریال (معادل ۱۷% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری شرایط منفی را در قیمت سهام خود تجربه کرد. حجم معاملات تنها به ۳۲۶ هزار سهم و به ارزش ۸۲۴ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۶۹ ریال بود که نسبت به قیمت روز چهارشنبه گذشته ۱۰ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.68و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۵۶۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۷ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۴۳ فرد حقیقی بودند.بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۷۱٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. سهام سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت نیز نسبتاً شرایط مشابهی را تجربه کرد. مجموع معاملات به حجم ۱۷۰ هزار سهم و به ارزش ۶۵۴ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۳۹۱۳ ریال بود که نسبت به‌روز چهارشنبه گذشته ۱۴ ریال کاهش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.95 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۸۴۸ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۶ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۰ فرد حقیقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۷٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در نمادهای سیمان کرمان، سپاهان و شرق فروشنده بوده و در نماد سیمان شرق یک شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24