Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :ازآنجاکه بازار برای رشد و صعود نیاز به محرکی بسیار قوی دارد بنابراین اخبار مناسب موجب تحرکات اندکی در بازار می‌شود و عموماً آثار مثبت آن به‌زحمت بیش از یک روز دوام می‌آورد. امروز نیز شاهد همین اتفاق بودیم فضای مثبت بازار دیروز در روز جاری نتوانست تداوم بیابد.

شروع بازار نسبتاً مناسب می‌نمود لیکن تدریجاً فضای ابهام‌آلود مجدداً دامن‌گیر بسیاری از نمادها شد و کار به‌گونه‌ای پیش رفت که نهایتاً شاخص با کاهش ۱۰۳ واحدی روبرو شود. ابهام صنایع پتروشیمی با اخبار متفاوتی که در خصوص قیمت‌گذاری خوراک به گوش می‌رسد همچنان دست‌اندرکاران سهام این صنعت را سردرگم کرده است. نمادهای پالایشی هم به دلیل ابهام در شیوه تعامل وزارت نفت مدت طولانی بسته‌شده‌اند و نقدینگی سهامداران آن‌ها عملاً قفل‌شده است. در خصوص صنایع معدنی (سنگ‌آهن) هم اطلاعات ضدونقیضی در رابطه با عوارض صادراتی و نیز بهره مالکانه منتشر می‌شود (ظاهراً شرکت چادرملو از طریق طرح شکایت دیوان عدالت اداری در خصوص عدم پرداخت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری به نتیجه رسیده است). صنعت بانکداری نیز شرایط بدی را تجربه می‌کند و این روزها مقالات متعددی در خصوص احتمال ورشکستگی بعضی از آن‌ها منتشر می‌شود. صنایع مرتبط با مسکن نیز به دلیل رکود چشمگیر از انباشت موجودی‌ها و کمبود سرمایه در گردش نالان هستند. صنایع لبنی، قندی و غذایی هم هر یک دچار مسائلی ازاین‌دست هستند. دراین‌بین بایستی نگرانی‌های سهامداران در خصوص پرونده هسته‌ای و نیز کشمکش‌های نامحسوس جناح‌های داخلی را نیز افزود. خبر مهم روز جاری بازار اتمام پذیره‌نویسی اوراق صکوک فولاد کاوه جنوب کیش بود که به نظر می‌رسد درنهایت با لابی و بازاریابی‌های صورت گرفته به فروش رفت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 6.217 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 8.8 میلیارد تومان و اوراق بدهی 8.78 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 8.88 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و ۸۸ میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 4.258 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۰۳ واحد کاهش ولیکن شاخص فرابورس ۲ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۷۱۷۱۹ واحد رسید. صنعتی و معدنی گل گهر با ۱۲ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با ۲۳ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 4.130 میلیارد تومان و در فرابورس به 2.87 میلیارد تومان رسید که پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه جنوب کیش با 3.24 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نارنجستان با 5.20 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

همان‌گونه که در گزارش دیروز نیز درج شد، بازار سرمایه به آمار نسبتاً مناسب تولید و تحویل کارخانجات که روز گذشته در سایت انجمن صنفی منتشر شد عکس‌العمل مناسبی نشان داد. امروز اغلب نمادهای سیمانی با حجم نسبتاً خوب و در دامنه مثبت مورد معامله واقع شدند. از میان ۲۰ نماد مورد معامله ۸ نماد مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات به دلیل انجام یک معامله بلوک ۲۰ میلیون سهمی بر روی نماد سیمان فارس و خوزستان، به ۲۷۲۳۱ هزار سهم و ارزش آن به ۷۰۸۰۵ میلیون ریال رسید نمادهای سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، خزر، دشتستان، دورود، اصفهان، فارس و نی‌ریز امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان فارس و خوزستان با ۲۱۴۴۶ هزار سهم و مبلغ ۵۴۲۲۵ میلیون ریال حدود ۷۷% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد ۱۰۵۸ هزار سهم به ارزش ۴۱۷۲ میلیون ریال (معادل ۶% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان از همان ابتدای معاملات شروع مناسبی داشت افزایش حجم با رشد قیمت هم همراه بود لیکن نماد سقف قیمت مجاز روز جاری را لمس نکرد. حجم معاملات به ۲۱۴۴۶ هزار سهم و به ارزش ۵۴۲۲۵ میلیون ریال رسید که البته شامل انجام معامله یک بلوک ۲۰ میلیون سهمی بین دو شخصیت حقوقی هم بود. قیمت پایانی معادل ۲۵۸۸ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۶۵ ریال افزایش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 69.4 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۶۴۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۵۴ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۹۲ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۹٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. سهام سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت نیز شاهد معاملات نسبتاً مناسبی در دامنه مثبت قیمت بود. مجموع معاملات به حجم ۱۰۵۸ هزار سهم و به ارزش ۴۱۷۲ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۳۹۴۳ ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۷۶ ریال افزایش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.98 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۹۰۰ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۸ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۸۱ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۶٪ و درفروش معادل ۸۷٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز شنبه گذشته تنها در نماد سیمان سپاهان شرکت سرمایه‌گذاری مسکن فروشنده سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24