Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / مدتی است که قیمت محصولات فولادی در کشور چین به علت ضعف تقاضای داخلی نزولی است.  به گزارش انجمن آهن و فولاد چین تقاضای داخلی به خصوص در بخش‌های اصلی مصرف‌کننده فولاد از جمله بازار مسکن، لوازم خانگی و در سایر صنایع تولیدی مصرف‌کننده فولاد ضعیف است، از این رو کارخانه‌های فولادی با محدودیت شدید نقدینگی روبه‌رو هستند و برای پوشش هزینه‌های خود و تامین نقدینگی مورد‌نیاز تمام تمرکز خود را به بازارهای صادراتی معطوف کرده‌اند.

گفته می‌شود در شرایطی که دولت چین هنوز برنامه مشخصی برای بهبود سیاست‌های پولی خود به منظور تحریک تقاضای داخلی ندارد این شرایط ممکن است تا زمان نامعلومی نیز ادامه یابد.
مطابق برخی آمارهای منتشر شده مصرف برق چین در ماه آگوست برای اولین بار در ١٧ ماه اخیر کاهش یافت و 1.5 درصد نسبت به سال قبل افت کرد. از سوی دیگر مصرف فولاد در چین نیز امسال برای اولین بار در ١٤ سال گذشته کاهش داشت و میزان مصرف در ماه آگوست 1.86 درصد نسبت به سال قبل پایین آمد، کمااینکه تا پایان سپتامبر هم موجودی فولاد انبارها به ١١ میلیون و ٥٠٠ هزار تن تنزل کرد. در این میان اما آمارهای صادرات چین نشان می‌دهد که حجم صادرات انواع محصولات فولادی این کشور به نسبت کل تولید فولاد آن در ماه‌های گذشته به بالاترین حد از سال 2009 میلادی تاکنون رسیده است. این مطلب نشان می‌دهد که تجار چینی در ضعف تقاضای داخلی به فکر تسخیر بازارهای جهانی افتاده‌اند و برای موفقیت در این امر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.
مهدی سرلک، کارشناس موسسه استیل پرایس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص توجه کشور چین به بازارهای صادراتی و مشکلاتی که ممکن است از این طریق برای کشورهای تولیدکننده فولاد به وجود‌ آید، گفت: چینی‌ها با سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد خود توانسته‌اند در حدود نیمی از تولید فولاد جهان را در دست بگیرند كه البته بیشتر تولیدات آنها نیز در خود كشور چین مصرف می‌شد، اما شرایط ركود جهانی بر این معادله تاثیر بسزایی داشته به‌طوری که هرچند دولت چین با قوانین سختگیرانه‌ای تولید فولاد را اندكی كاهش داده است اما همچنان این كشور میزان بسیار زیادی فولاد مازاد دارد كه همین امر سبب شده قیمت این محصول در چین و سایر نقاط جهان با افت روبه‌رو‌ شود.
سرلک ادامه داد: صادرات فولاد چین به‌طور سنتی كشورهای شرق آسیا را دربرمی‌گرفت، اما شرایط جدید باعث شده چشم‌بادامی‌های باهوش در اقتصاد رویكرد هوشمندانه را دنبال کنند. این دیدگاه كه نگاه بلند‌مدت به بازارهای صادراتی است تمامی كشورها (حتی كشورهایی كه دارای كارخانه‌های فولاد هستند) را شامل می‌شود. به بیان دیگر ورود چین به بازار هدف با قیمت‌های بسیار پایین (حتی با سود صفر یا زیان اندك) به مدت یك یا دو سال كه باعث ورشكستگی و نابود شدن فولاد آن كشور می‌شود و سپس بالابردن قیمت‌ها و رسیدن به قیمت مورد نظر چینی‌ها.
به گفته کارشناس موسسه استیل پرایس رویه مذکور البته توسط كارشناسان فولاد در كشورهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفته و این کارشناسان با آگاه ساختن دولت‌های خود از این سناریو باعث شده‌اند قوانین حمایتی پیشگیرانه‌ای توسط كشورهای مختلف به اجرا درآید که در نتیجه آن طی چند ماه گذشته چندین كشور اقدام به ممنوعیت ورود كالاهای فولادی چینی کرده‌اند كه از آن جمله می‌توان به اقدام دولت تایلند در ممنوع کردن واردات محصولات فولادی چینی اشاره کرد.
سرلک ادامه داد: جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌ها در تمامی كشورهایی كه تولید فولاد دارند به‌سویی رفته كه اتحادیه‌های تولید فولاد و دولت‌ها راه را برای اجرای نقشه چینی‌ها به سرعت بسته‌اند (‌به دلیل حمایت‌های غیر‌قانونی دولت چین از شركت‌های فولادی كه بر خلاف قوانین تجارت آزاد است و همین‌طور حجم بالای تولید كارخانه‌های فولادسازی چین و جوایز صادراتی بسیار زیاد این محصول، قیمت چینی‌ها بسیار پایین‌تر از سایر نقاط جهان است). سرلک در پایان افزود: شاید دولت ما نیز باید با اجرای تعرفه‌های وارداتی شدید راه را بر ورود محصولات چینی ببندد تا صنعت فولاد كشورمان با مشكلات بیشتری روبه‌رو نشود.  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24