Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :دریکی دو روز گذشته چند اتفاق موجب فراهم آوردن فضای مثبتی در بازار سرمایه شد. وزارت خزانه‌داری انگلیس در اجرای حکم صادره از سوی اتحادیه اروپا تحریم‌های مرتبط با چند شرکت من‌جمله بانک سینا، بیمه معلم، شرکت ملی نفت‌کش و دانشگاه شریف را لغو کرد. اطلاعیه وزارت دارایی انگلیس می‌گوید، ازآنجاکه تا دو ماه بعد از صدور حکم دادگاه، تقاضای تجدیدنظر نشده است، این احکام لازم‌الاجراست و دارایی‌های متعلق به فهرست اعلام‌شده آزاد خواهد شد.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی به نظر می‌رسد که این تصمیم نشان داده است که اعضای اروپائی گروه 1+5 نسبت به استمرار نظام تحریم‌ها از تمایل و جدیت گذشته برخوردار نیستند و به‌جای ادامه فشارها، تعامل را به‌صورت جزئی و تدریجی مطالبه کرده‌اند. منافع اقتصادی تعاملات جدید از مهم‌ترین انگیزه‌های این تغییر نسبی در دکترین، ادراک و رفتار آن‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این حضور آقای نیلی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در برنامه تلویزیونی شب گذشته پایش و دفاع از عملکرد اقتصادی دولت به همراه توضیحاتی در خصوص واقعی بودن نرخ رشد اقتصادی نیز توانست به فضای مثبت ایجادشده کمک قابل قبولی را صورت دهد. بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) در قیمتی فراتر از قیمت تعادلی هم توانست رشد شاخص را تشدید نماید. امروز ظاهراً تلاش‌های صورت گرفته برای بازاریابی اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه جنوب کیش به نتیجه رسید و امروز 162.5میلیارد تومان این اوراق عمدتاً توسط اشخاص حقوقی مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 343.2 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 20.4 میلیارد تومان و اوراق بدهی 196.8 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 81.4 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 81.3 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 523.7 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 151 واحد افزایش یافت ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد 71822 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با 43 واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات با 7 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 276.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 66.9 میلیارد تومان رسید که پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه جنوب کیش با 162.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره هواپیمایی ماهان با 8.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

فضای عمومی معاملات نمادهای صنعت سیمان تا نزدیکی‌های پایان وقت همانند روز شنبه گذشته کم‌رمق بود لیکن با انتشار آمار تولید و فروش (شامل صادرات) کارخانجات سیمان برای شش‌ماهه در سایت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان فضای عمومی تا حد مناسبی بهبود یافت و روند قیمتی بعضی از نمادها تغییر کرد. از میان 21 نماد مورد معامله 6 نماد اندکی مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات به 2058 هزار سهم و ارزش آن به 6889 میلیون ریال رسید نمادهای سیمان اردبیل، خزر، دشتستان، دورود، اصفهان، فارس، مازندران، نی‌ریز، هگمتان و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان فارس و خوزستان با 539 هزار سهم و مبلغ 1357 میلیون ریال حدود 20% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 664 هزار سهم به ارزش 1355 میلیون ریال (معادل 20% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. نکته مهم بازار سهام سیمانی در روز جاری عدم عرضه بلوک 5 درصدی سیمان کرمان بود که ظاهراً به دلیل عدم وجود خریدار مورد معامله واقع نشد. توضیح اینکه این بلوک توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن باقیمتی در حدود قیمت تابلو (خرده‌فروشی) آگهی شده بود.

خلاصه جدول تولید و تحویل شش‌ماهه و نیز صادرات که از آمار انجمن استخراج‌شده در زیر برای ملاحظه آورده شده است:

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری تا ساعت 12 معاملات کم‌حجم و عمدتاً در دامنه منفی را به خود می‌دید لیکن با انتشار آمار تولید و تحویل و نیز صادرات سیمان و کلینکر توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این ساعت روی وب‌سایت خود، روند قیمت بهبود مناسبی پیدا کرد و به دامنه مثبت کشیده شد به نظر می‌رسید که چنانچه این اطلاعات زودتر منتشر می‌شد شاید فضای عمومی صنعت در روز جاری می‌توانست بسیار متفاوت باشد. حجم معاملات به 539 هزار سهم و به ارزش 1357 میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 2523 ریال بود که نسبت به قیمت روز شنبه گذشته 3 ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.57 و مجموع ارزش بازار این شرکت 11354 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 34 فرد حقیقی و 3 شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از 68 فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل 74٪ و درفروش معادل ۹۹٪ بود. سهام سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت نیز شاهد معاملاتی عموماً در دامنه مثبت قیمت و با حجم پایین بود. مجموع معاملات به حجم 153 هزار سهم و به ارزش 594 میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3867 ریال بود که نسبت به‌روز شنبه گذشته 4 ریال افزایش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.91 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6767 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 19 فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از 28 فرد حقیقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل 48٪ و درفروش معادل 100٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز شنبه گذشته تنها در نماد سیمان اردبیل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24