Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

- یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اتلاف بالای برق و انرژی در صنایع سیمان کشور از اختصاص یک نیروگاه 700 مگاواتی برای تامین برق صنایع سیمان کشور خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح جدید مصرف سوخت و انرژی در صنایع سیمان مطابق با استاندارد جهانی خواهد شد.

به گزارش مهر، محمدحسن زربخش درباره آخرین وضعیت مصرف انرژی در صنایع سیمان کشور، گفت: با توجه به شرایط فعلی مصرف سوخت و انرژی، درصورت واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، صنایع سیمان برای اجرای طرح های بازیافت انرژی انگیزه اقتصادی پیدا می کنند.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سازمان بهره وری انرژی ایران با اعلام اینکه اختلاف مصرف انرژی ویژه در صنعت سیمان كشور با بهترین عملكرد جهانی تولید این محصول، بالغ بر 30 كیلووات ساعت برق بر تن سیمان و 30 لیتر بر تن كلینكر در سوخت فاصله دارد، تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام گرفته، اختلاف این دو عدد در مقدار سیمان تولیدی و قیمت انرژی در ایران قابل تأمل و معنا دار است.

این مقام مسئول درباره میزان مصرف برق در صنعت سیمان اظهار داشت: در حال حاضر تولید سیمان به 75 میلیون تن رسیده و اگر به ازای تولید هر تن سیمان به طور متوسط 100 كیلووات ساعت مصرف برق و برای هر یک كیلوگرم كلینكر 900 كیلو كالری سوخت مصرف داشته باشد، برای این میزان تولید سیمان، به بیش از 7 میلیارد لیتر سوخت و 7.5 میلیارد كیلووات ساعت برق در سال نیاز است.

وی، افزود: به عبارت دیگر با تبدیل این مقدار سوخت به برق، صنعت سیمان كشور به یك نیروگاه 600 مگاواتی بدون احتساب تلفات انتقال و توزیع نیازمند است.

زربخش با یادآوری اینکه برق مصرفی در صنعت سیمان معادل 11 درصد برق كل صنایع كشور است یا به عبارتی 4 درصد برق مصرفی كل كشور به این صنعت تعلق دارد، تبیین کرد: صنعت سیمان از دیدگاه مصرف انرژی ویژه با مقدار مصرف انرژی به سیمان تولیدی در مقایسه با متوسط مصرف انرژی جهان از موقعیت مناسب برخوردار است هرچند در مقایسه با كشورهای ژاپن و هند هنوز جای كار دارد.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی با بیان اینکه هم اکنون در بهترین عملكرد جهان در تولید سیمان، مصرف برق به65 كیلووات ساعت بر تن سیمان و 75 لیتر سوخت به ازای تن كلینكر تولیدی، انرژی مصرف می شود، تاکید کرد: در صورتی كه در ایران به طور متوسط 95  كیلووات ساعت برق و 90 لیتر سوخت به ازای تن سیمان و كلینكر تولیدی انرژی مصرف می شود.

به گفته این مقام مسئول سازمان بهره وری انرژی ایران با شناسایی اولویت های بهینه سازی مصرف انرژی در بیش از 7 صنعت مهم و انرژی بر كشور(به ویژه در صنعت سیمان) كمك های مالی ازطریق یارانه سود تسهیلات به بیش از 15 صنعت اعطا كرده است.

وی با بیان اینکه حمایت های مالی در صنعت سیمان در راستای كمك به اجرای طرح تبدیل انتقال مواد از ایرلیفت به الواتور بوده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح حدود سه كیلووات ساعت بر تن سیمان تولیدی از مصرف انرژی ویژه صنعت سیمان كاهش یافته است و طرح دوم صنعت سیمان استفاده از سپراتور با راندمان بالا در آسیاب سیمان است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24