Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز هم بازار سرمایه مطابق انتظارات با برآیند خنثی، به کار خود پایان داد. بازار پایینی ندارد، اما زوری هم برای بالا رفتن ندارد. امروز حجم معاملات به‌طور محسوسی افزایش یافت، اما این افزایش عمدتاً به خاطر معاملات بلوک بود. پس ارزش واقعی معاملات همچنان نزدیک به 100 میلیارد تومان است. گویی عدد 100 میلیارد تقریباً به میانگین ارزش معاملات روزانه این روزها تبدیل‌شده است. به‌طورکلی امروز بازار کم خبر و کم‌تحرکی بود و اتفاق مهمی رخ نداد. فشار عرضه به دلیل پایان هفته و قرار گرفتن شنبه بین دو روز تعطیل اندکی بالا هم بود.

با ازسرگیری معاملات در آخرین روز کاری بورس در این هفته شاهد بودیم که شاخص کل بورس به‌تبع جو مبهم و یا روبه افول حاکم بر تعداد زیادی از صنایع در مسیر نزولی قرار گرفت که البته تدریجاً با بهبود معاملات فولاد مبارکه و نیز صنعتی و معدنی گل گهر و نیز زامیاد شرایط اندکی ترمیم شد افزایش معاملات در دامنه مثبت توسط هلدینگ خلیج‌فارس هم اثر قابل‌توجهی بر بهبود شرایط شاخص داشت و شاخص به سمت مثبت شدن میل پیدا کرد لیکن با ایجاد صف فروش برای پتروشیمی خارک و جمع‌آوری آن دریکی دو نوبت و همین‌طور خریداری صف فروش فولاد خوزستان نهایتاً شاخص با ۲۴ واحد کاهش نسبت به‌روز گذشته به کار خود پایان داد.

صحبت های آقای دکتر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران در خصوص عرضه ۱۰۰۰ میلیارد تومان سهام متعلق به شرکت های زیر پوشش این بانک در شش ماهه دوم در بازار سرمایه نیز منتشر شد. مصاحبه آقای صحرایی معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص عدم انجام هرگونه عرضه اولیه و نیز وجود ابهام در عرضه مجدد بلوک سرمایه‌گذاری غدیر که در هفته جاری صورت نگرفت نیز موج خبری داشت. در روز جاری همچنان برای پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش خریداری یافت نشد و به نظر می‌رسد تلاش‌هایی از سوی ناشر برای بازاریابی این اوراق در جریان است که تاکنون مثمر ثمر نبوده است. با توجه به تمدید پذیره‌نویسی این اوراق تا چهارشنبه آینده و عدم استقبال تا کنون، احتمالاً شرکت‌های متعهد پذیره‌نویسی آن (دو شرکت تأمین سرمایه آرمان و تأمین سرمایه لوتوس پارسیان) شرایط خوبی را تجربه نکنند.

امروز خبر مهمی در حوزه معدنی منتشر شد. بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصاد در جلسه هفته جاری، عوارض صادرات 9 قلم کالا صفر شد. گفته‌شده بر این اساس، به استناد تبصره 3 بند ب ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه، باهدف تقویت صادرات غیرنفتی عوارض صادرات 9 قلم کالا شامل شمش فولاد، آلومینیوم، مفتول مسی، مس کاتد، سنگ‌آهن، کنسانتره سرب و روی، شمش سرب، شمش روی و سولفات سدیم صفر اعلام شد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش‌ازاین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از لغو عوارض صادرات سنگ‌آهن در شورای عالی اقتصاد ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. قرار بود از ابتدای سال جاری از صادرات سنگ‌آهن باهدف تشویق به فرآوری این ماده معدنی در داخل عوارض دریافت شود که این کار به دلیل افت شدید سنگ‌آهن در بازار جهانی و احتمال تعطیلی معادن داخلی به تعویق افتاد که حالا بر اساس این خبر به‌طورکلی موضوع عوارض سنگ‌آهن منتفی شده است. ترس بازار عمدتاً به خاطر تکذیب این‌گونه اخبار است.

اخیراً معدنی‌ها به دلیل افت قیمت‌های جهانی و نیز افزایش بهره مالکانه، حق انتفاع و نیز وضع عوارض بر صادرات ریزش سنگینی را متحمل شده‌اند. در ارتباط با مسائل هسته‌ای نیز انتشار اخبار متناقض ادامه دارد به شکلی که حتی سخنگوی دولت در روز جاری دستیابی به توافق قطعی در مذاکرات اخیر نیویورک را تکذیب کرد. در این میان صحبت‌های آقای ولایتی که به‌نوعی عملکرد تیم مذاکره‌کننده و نیز رییس‌جمهور را مورد تائید قرار داده بود جلب‌توجه می‌کرد. تشکیک ایجادشده توسط برخی از دست‌اندرکاران در ارتباط با نرخ رشد اقتصادی اعلام‌شده به میزان 4.6 برای سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ نیز به‌کرات در فضاهای مختلف انتشاریافته است. حتی آقای مصباحی مقدم نماینده مجلس نیز با ارائه محاسباتی به نرخ منفی رشد برای این دوره رسیده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 261.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 81.2 میلیارد تومان و اوراق بدهی 56.7 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی70.9 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 67.6 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 385.2 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۴ واحد و شاخص فرابورس ۲ واحد کاهش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۷۱۶۴۱ واحد رسید. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۹ واحد بیشترین اثر مثبت و پتروشیمی خارک با ۳۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 186.7 میلیارد تومان و در فرابورس به 75.2 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک حق تقدم فولاد مبارکه با 26.2میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت صنعتی و معدنی گل گهر با 17.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

بر معاملات نمادهای سیمان فضای کسالت‌آوری حکم‌فرماست و ساعات بازار بدون رخداد تحرک خاصی سپری می‌شود. از میان ۲۶ نماد مورد معامله در روز جاری، تعداد ۱۲ نماد اندکی مثبت، ۱ نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات به ۳۹۸۹ هزار سهم و ارزش آن به ۱۰۰۵۲ میلیون ریال رسید نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، دورود، اصفهان، فارس و دشتستان امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان شرق با ۱۳۳۱ هزار سهم و مبلغ ۲۷۷۱ میلیون ریال حدود ۲۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد ۴۸۶ هزار سهم به ارزش ۱۲۲۳ میلیون ریال (معادل ۱۲% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال صورت‌های مالی تا زمان تهیه این تنها صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه سیمان شرق انتشاریافته است. بعضی سایت‌ها نیز اخبار مرتبط با تلاش‌های صنعت سیمان برای اقناع وزارت راه و شهرسازی برای روکش بتنی جاده‌های کشور و تفاهم‌نامه‌های منعقده در این رابطه توسط تولیدکنندگان سیمان را درج کرده‌اند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان همانند بسیاری از روزهای اخیر معاملات کم‌حجمی را امروز در بازار سرمایه به خود دید. حجم و ارزش معاملات نیز رونقی نداشت. حجم معاملات به ۴۸۶ هزار سهم و به ارزش ۱۲۲۳ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۲۸ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۴ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.59 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۳۷۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۴ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۵۲ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۷۲٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. معاملات نماد سهام سیمان تهران تماماً در دامنه مثبت قیمت و با حجم پایین بود. مجموع معاملات به حجم ۲۹۸ هزار سهم و به ارزش ۱۱۵۱ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3848 ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۶ ریال افزایش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.89 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۳۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۸ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۵ فرد حقیقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۹٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها در نماد سیمان خزر یک شخصیت حقیقی و در نماد شرکت سیمان اردبیل، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24