Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :از روز گذشته که آمار تولید ۶ ماهه دو خودروساز بزرگ منتشر شد، امروز هم سامانه کدال شاهد انتشار اطلاعات تولید و فروش مقداری شرکت‌های فولاد مبارکه و نیز پتروشیمی شیراز بود. ظاهراً به نظر می‌آید انتشار این آمار تدریجاً از سوی سازمان بورس به‌صورت رویه درخواهد آمد که مورد استقبال فعالان بازار نیز قرارگرفته است. انتشار آمار تولید خودروسازها، موجب ایجاد فضای مثبت بهتری برای نمادهای قطعه ساز شد به نظر می‌آید بازار در خصوص شرکت‌های اصلی خودروساز نگران ایجاد مشکلات فروش برای آنان با توجه به افزایش حجم تبلیغات اخیر است. بازار در روز جاری مجموعاً شرایط مثبتی را در ابتدای وقت تجربه کرد شاخص هم تا حدود ساعت ۱۱:۳۰ رشد ۶۰ واحدی را (البته تا حدی به مدد معامله بلوک) نشان می‌داد لیکن بازگشایی نماد پتروشیمی خارک موجب افت ۳۱ واحدی شاخص را فراهم آورد و تدریجاً با ایجاد صف فروش برای این نماد که البته یکی دو بار خریداری شد، شاخص به دامنه منفی افول کرد و نهایتاً با حدود ۱۱ واحد کاهش نسبت به روز گذشته به کار خود پایان داد. امروز پذیره‌نویسی اوراق صکوک فولاد کاوه جنوب کیش تا چهارشنبه ۱۶ مهرماه تمدید شد. به نظر می‌رسد نرخ ۲۰٪ این اوراق برای بازار جذابیت نداشته باشد چراکه تنها 13.2 میلیارد تومان آن تاکنون پذیره‌نویسی شده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 221.8 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 55.5 میلیارد تومان و اوراق بدهی 33.9 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی ۷۹ میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 99.9 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 264.7 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۱ واحد کاهش ولیکن شاخص فرابورس ۱ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۷۱۶۶۴ واحد رسید. فولاد مبارکه با ۱۶ واحد بیشترین اثر مثبت و پتروشیمی خارک با ۳۱ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 140.7 میلیارد تومان و در فرابورس به 81.1 میلیارد تومان رسید که حق تقدم بانک پاسارگاد با 17.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با 25.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

فضای عمومی معاملات نمادهای صنعت سیمان همانند روز گذشته بود. معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز با حجم کم و عمدتاً در دامنه منفی قیمت صورت گرفت. از میان ۲۳ نماد مورد معامله ۹ نماد اندکی مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات به ۴۶۹۷ هزار سهم و ارزش آن به ۱۴۰۸۶ میلیون ریال رسید نمادهای سیمان ارومیه، بجنورد، بهبهان، دورود، فارس، مازندران، نی‌ریز و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان شرق با ۲۳۰۰ هزار سهم و مبلغ ۴۷۰۴ میلیون ریال حدود ۳۳% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان اصفهان با معامله تعداد ۱۱۴ هزار سهم به ارزش ۱۴۰۱ میلیون ریال (معادل ۱۰% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال صورت‌های مالی تا زمان تهیه این گزارش، اطلاعات شرکت گچ ماشینی فارس (زیرمجموعه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان) و نیز تغییرات پرتفوی این هلدینگ درج‌شده است. در سایت‌های خبری ابراز امیدواری رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط باعرضه سیمان در بورس کالا و نیز پیگیری‌های مرتبط با استفاده از بتن برای روکش جاده‌ها درج‌شده بود. علاوه بر این مصاحبه آقای میرسپاسی مدیرعامل کارخانه سیمان لارستان در ارتباط با مطالبات ۸۸ میلیارد تومانی ۱۰ کارخانه سیمان از دولت مربوط به مابه‌التفاوت بهای مازوت مصرفی این کارخانجات در مرحله اجرای فاز اول هدفمندی که هنوز بلاتکلیف مانده است نیز در تعدادی از سایت‌ها منتشر شد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

همانند روز گذشته معاملات کم‌حجم سیمان فارس و خوزستان در روز جاری عموماً در دامنه منفی قیمت صورت گرفت. حجم معاملات به ۵۳۱ هزار سهم و به ارزش ۱۳۳۳ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۳۲ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۹ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.59 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۳۹۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۵ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۰ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۷۰٪ و درفروش معادل ۹۹٪ بود. سهام سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت نیز شاهد معاملاتی در دامنه منفی و مثبت قیمت و با حجم پایین بود. مجموع معاملات به حجم ۲۱۷ هزار سهم و به ارزش ۸۳۸ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3842 ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۵ ریال افزایش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.88 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۲۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۵ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۰ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۷۰٪ و درفروش معادل ۹۹٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها در نماد سیمان شرق یک شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24