Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :در ادامه روندی که از روز گذشته آغازشده بود و می‌توان گفت تا حد زیادی از وضعیت مبهم اتمام مذاکرات هسته‌ای نشأت می‌گرفت، امروز هم بازار عموماً روندی منفی را به خود دید گرچه شدت افول شاخص به مدد بازگشایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده و اثر مثبت حدود ۲۷ واحدی، همانند روز گذشته نبود. حجم معاملات همچنان رقم پایینی است و می‌توان گفت فعالان حقیقی بازار بیشتر روی سهام گروه خودرو، دارو، ساختمانی و تا حدودی لیزینگ تمرکز نسبی دارند. روند صعودی ارزش دلار در بازار آزاد نیز پس از خاتمه مذاکرات و از روز گذشته آغاز و در روز جاری حتی قیمت‌های ۳۲۶۰ تومان به ازای هر دلار هم تجربه‌شده است. به نظر با افزایش قیمت دلار (دیروز و امروز) فعالان اقتصادی، دید مثبتی به مذاکرات نداشته و انتظار تحرک در بازار بورس فعلاً دور از ذهن است و همچنان معاملات کم‌حجم و بازار سیکلی هفتگی را در چند ماه آینده نیز شاهد خواهیم بود اگر مباحث بودجه 94، نتواند خواسته‌های فعالان بازار را برآورده کند، به نظر این سیکل فرسایشی تا اواسط سال 94 ادامه پیدا کند، زیرا بسیار ایده ال گرا خواهد بود که انتظار داشته باشیم، در پایان دوره مذاکرات، همه‌چیز یک‌باره رؤیایی گردد و طرفین از مواضع خود عقب‌نشینی‌های کلی داشته باشند.

بازار امروز ما یک محرک داخلی قوی مثل حمایت قانونی از تولید. نیاز دارد، قانونی که در طول سال‌های متمادی دست‌خوش تغییر نشود، وگرنه نتیجه مثبت مذاکرات در بستری از عدم‌حمایت‌های قانونی از تولید، به‌هیچ‌وجه کارگشا نخواهد بود شاید باعث هیجان کوتاه‌مدت و رونق کاذب شود، اما بقای یک بازار خوب نیازمند، بسترهای قانونی ثابت است، نه اینکه مثلاً تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه‌اش نگران تغییر دستوری قیمت‌ها باشد شبیه نمونه‌ای که اخیراً چالش قیمت خوراک با وزارت نفت ایجاد کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 4.145میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 4.19 میلیارد تومان و اوراق بدهی 9.25 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 3.73 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 1.69 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 3.148 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۹ واحد کاهش و شاخص فرابورس ۶ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۷۱۶۴۴ واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۲۷ واحد بیشترین اثر مثبت و توسعه معادن و فلزات با ۲۸ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۹۴ میلیارد تومان و در فرابورس به 3.54 میلیارد تومان رسید که پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه با ۸ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با 4.10 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

نمادهای صنعت سیمان متأثر از کلیت بازار سرمایه، روز جاری را عمدتاً در فضای منفی و بدون رخداد خاصی سپری کردند. حجم معاملات به ۶۳۴۶ هزار سهم و ارزش آن به ۱۹۱۰۸ میلیون ریال رسید ۲۵ نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان تنها ۴ نماد مثبت، ۳ نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی معامله شدند. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، بهبهان، دشتستان، دورود، مازندران و نی‌ریز امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان شرق با ۲۴۹۵ هزار سهم و مبلغ ۵۳۰۰ میلیون ریال حدود ۲۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان اصفهان با معامله تعداد ۱۵۳ هزار سهم به ارزش ۲۰۱۳ میلیون ریال (معادل ۱۱% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال صورت‌های مالی تا زمان تهیه این گزارش هیچ اطلاعیه‌ای توسط شرکت‌های سیمانی پذیرفته‌شده در بورس و یا فرابورس درج نشده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

امروز معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان متعادل و در دامنه منفی قیمت انجام شد. حجم معاملات به ۴۴۴ هزار سهم و به ارزش ۱۱۲۲ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۴۲ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۴ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.6 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۴۳۹ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۴۸ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۹ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۸٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. قیمت سهام سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت، نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. مجموع معاملات به حجم ۴۳۶ هزار سهم و به ارزش ۱۶۶۹ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3860 ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۳۰ ریال کاهش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.9 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۵۵ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۴۶ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۳۲ فرد حقیقی بودند. با توجه به عدم فعالیت نمادهای حقوقی، سهم اشخاص حقیقی در خریدوفروش معادل ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته گروه سرمایه‌گذاری مسکن فروشنده سهام شرکت‌های سیمان شرق و سپاهان و در نماد سیمان شرق یک شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24