Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این طرح چهارگانه روحانی علیه داعش از مفاهیم اقناعی بین‌المللی و توجه به دیدگاه مخالفین راهبرد آمریکا و راهکارهای استقرار امنیت پایدار در منطقه نشات گرفته است.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛طرح چهارگانه روحانی علیه داعش، یک ضداستراتژی اوباما در رابطه با داعش است. این طرح که از مفاهیم اقناعی بین المللی و توجه به دیدگاه مخالفین راهبرد آمریکا و راهکارهای استقرار امنیت پایدار در منطقه نشات گرفته است، دقیقاً ضمن نقد محورهای راهبرد دولت امریکا علیه داعش، جایگزین های آن را ارائه کرده است.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اندیشکده "بنیاد آمریکای نوین" نیویورک نکات مختلفی را به جامعه نخبگی آمریکا منتقل کرد. یکی از بخش های سخنان وی، اعلام راهبردی جدید علیه داعش بود که قادر باشد به عنوان یک راهبرد جهانی علیه این پدیده ضدامنیتی مورد قبول و اجرا قرار گیرد.
طرح چهارگانه روحانی علیه داعش، یک ضداستراتژی اوباما در رابطه با داعش است. این طرح که نگاهها و ملاحظات جمع بندی شده ایران و دولتهای حامی عراق و سوریه را در خود تجمیع کرده است، دارای یک ویژگی برجسته دیگر نیز هست: اینکه درست در مسیری علیه آنچه باشد که اوباما دو هفته گذشته به عنوان «راهبرد علیه داعش» مطرح کرد.
روحانی برای حل کردن مشکل تهدید داعش راهکاری چهار بندی ارائه کرد که عبارتند از:
• پیروی از مقررات سازمان ملل متحد؛
• تشکیل دولت فراگیر عراق؛
• پایان دادن به حمایت منطقه‌ای از داعش؛
• حفاظت از غیرنظامیان.
اوباما در 20 شهریورماه طی یک نطق تلویزیونی از راهبرد جدید این کشور برای مقابله با داعش خبر دارد. راهبرد چهارگانه اوباما علیه داعش عبارت بود از: عملیات نظامی محدود علیه داعش؛ حمایت از گروههای مخالف و معارض سوری به منظور اقدام علیه داعش؛ تقویت ساختارها و زمینه های پیشگیری از توسعه نفوذ داعش؛ و حمایت از غیرنظامیان و قربانیان تروریسم داعش.
واکنش ها به راهبرد آمریکا متفاوت بوده است. عمدتاً در کنار حمایت گروهی از متحدین غرب و عرب از این راهبرد، برخی دولتها سکوت اختیار کرده و برخی نیز به شدت مخالفت کرده اند. وزارت خارجه روسیه ساعاتی بعد از اعلام این راهبرد، به سخنرانی صبح امروز «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و راهبرد چهارگانه این کشور برای «تضعیف و نهایتا نابودی داعش»، واکنش نشان داد. در بیانیه مسکو تأکید شد که هرگونه اقدام نظامی و تشکیل ائتلاف علیه داعش، باید با انطباق از قوانین بین‌المللی و همچنین احترام به حاکمیت ارضی کشورها، صورت گیرد. ایران نیز هرچند با تاخیر اما چند روز بعد از ابهامات ائتلاف علیه داعش سخت گفت.
در شرایطی که دولت آمریکا به سمت بهره گیری از فرصت ناشی از نگرانیهای امنیتی تروریسم داعش خیز برداشت، نیاز به یک راهبرد واقعی جهانی برای برون رفت از وضعیت نگرن کننده موجود بیش از پیش احساس شد. طی این مدت بارها پیشنهاد شد که ایران و دیگر کشورهای حامی سوریه و عراق، یک راهبرد بلکه ائتلاف واقعی را علیه داعش ایجاد نمایند. زیرا آمریکائی‌ها از خلأ همین راهبرد دولتهای منطقه بود که تلاش کردند خود را «ناجی» ملل منطقه نشان دهند. بنابراین، بسیار بجا بود که راهبردی ارائه شود که سوء استفاده های امریکا از موقعیت کنونی را که پیش از این خود به دست همین گروههای تروریستی آموزش دیده در سیا و ... آشکار سازد و مسیر کنونی را جایگزین کند.
در میان محورهای چهارگانه ایران که دکتر روحانی ابراز کرده است، چهار نکته مهم به عنوان راه حل هائی برای جامعه بین المللی و منطقه در برابر تهدید داعش نهفته است. رعایت موازین بین المللی در عملیات علیه داعش، معنای دیگری از نامشروع بودن حمله نظامی آمریکا به سوریه به هانه حمله به اهداف داعش است. رئیس جمهور در ابتدای ورود به نیویورک نیز تاکید کرده بود که حمله امریکا به سوریه بدون رضایت دولت سوریه و با نقش موازین بین المللی یعنی غیرقانونی بوده است.
منع استمرار حمایت از داعش نیز به معنای نقد سیاست عملی دولتهای عربی، آریکائی و اروپائی است که اکنون همچنان به نام «تسلیح گروه‌های معارض میانه رو» در سوریه ادامه دارد. حتی اوباما چند روز پیش هم این نکته را تکرار کرد که امریکا به تسلیح و تجهیز معارضین ادامه خواهد داد تا علیه داعش و نظام سوریه مبارزه کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تشکیل دولت فراگیر در عراق، یک مقوله زیرساختی و سیاسی است که امکان شکل گیری و فعالیت گروه‌های را هدف قرار می دهد. بدین ترتیب، ایران با تکیه بر این مفهوم و درک وضعیت چند ماه اخیر عراق و همچنین تکرار مفهومی که در قطعنامه های 2169 و 2170 شورای امنیت نیز اشاره شده است، از مفهومی که پشتوانه بین المللی داشته و به نفع شرایط داخلی عراق است، استفاده کرده است. البته این شرایط سیاسی، تنها در مورد عراق مطرح شده و آگاهانه از اشاره به وضعیت سیاسی سوریه خودداری شده است. بهتر بود مفهومی که حاکی تائید ماهیت سیاسی دولت سوریه آن هم بعد از انتخابات جاری باشد، ایجاد، تبیین و منتقل می شد.
مساله حمایت از غیرنظامیان، هرچند در محورهای راهبرد اوباما نیز هست اما یکی از نیازهای واقعی در شرابط جاری منطقه ای در اثر تهدیدهای داعش است. البته جزئیات حمایت از قربانیان و غیرنظامیان در معرض تهدیدهای داعش، دو روی متفاوت دارد. جزئیات این محور در راهبرد پیشنهادی ایران بر مولفه هائی تاکید دارد که از استفاده ابزاری و حاشیه ای از این مقوله برای تامین منافع ملی –که بر گفتمان حمایتی در راهبرد آمریکا غالب است-، فاصله دارد.
شایان ذکر است که محورهای چهارگانه این راهبرد ایرانی با قابلیت های اقناعی، نباید به این سخنان و در جمع یک اندیشکده آمریکائی محدود شود. یکی از مهمترین دستورکارهای پیشنهادی برای هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی ملل متحد که از دیروز آغاز شده است، گنجاندن این راهبرد در قالب اسناد و پیشنهادهای بین المللی است. ضمن اینکه به نظر می رسد رئیس جمهور این مقوله را در سخنان امروز خود در مجمع عمومی ملل متحد نیز پی خواهد گرفت.

در هر حال، تبیین و ادبیات سازی در این زمینه یکی از کارکردهای مورد انتظار نخبگان و جامعه نخبگی و رسانه های کشور خواهد بود. این راهبرد، قادر به جایگزینی در برابر راهبرد منفعت جویانه آمریکا علیه داعش است، راهبردی که نبود صداقت در امحای تهدید داعش، اساسی‌ترین ویژگی آن محسوب می شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24