Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :وضعیت عمومی بازار سرمایه:

روند افزایش شاخص کل در روز جاری نیز تداوم یافت گرچه از شدت رشد آن کاسته شده است. حجم معاملات چندان چنگی به دل نمی‌زند لیکن نقطه امید آن در روز جاری پایین‌تر بودن حجم فروش فعالان حقیقی از ارقام خرید آن‌ها بود که به‌نوعی نشان‌دهنده تزریق منابع از سوی این گروه از مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه است. امروز خودرویی‌ها و دارویی‌ها در کانون توجه نسبی بازار قرار داشتند. در مجمع هلدینگ دارویی شستا (تیپیکو) اشاراتی به موافق تدریجی دولت برای افزایش قیمت دارو شده بود و این نماد در روز جاری با بازگشایی نسبتاً مناسب خوب موجبات جلب‌توجه به این صنعت را فراهم آورد. با سفر رییس جمهوری کشورمان به نیویورک به‌منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برنامه ملاقات ایشان با روسای جمهور فرانسه، ترکیه و اتریش و نیز نخست‌وزیر انگلیس و دبیر کل سازمان ملل متحد، پیگیری اخبار به‌صورت لحظه‌ای در دستور کار مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه قرارگرفته است. در مورد مذاکرات هسته‌ای علیرغم انتشار اطلاعات غیررسمی و پراکنده، کفه ارزیابی‌ها از سوی فعالان بازار سرمایه همچنان به سمت مثبت می‌چربد تنها گفته آقای دکتر ولایتی مبنی بر اینکه “امیدواریم آقای روحانی از این سفر با دست‌پر برگردند” کمی ازنظر بعضی دست‌اندرکاران جای نگرانی دارد.

از بحث مسائل بین‌المللی که بگذریم، با انتشار بعضی اطلاعات از عملکرد شرکت‌های پتروشیمی و روشن شدن نحوه تعاملات مجموعه‌های وزارت نفت با این شرکت‌ها در ارتباط باقیمت گذاری خوراک نگرانی‌ها از سوی تحلیلگران بازار افزوده‌شده است. امروز سامانه کدال شاهد انتشار عملکرد ۵ ماهه پتروشیمی خارک بود. بر اساس این اطلاعات علیرغم رشد مقداری مناسب ارقام تولید و فروش محصول که موجبات رشد ریالی مبلغ فروش محصولات از ۵۶۹ میلیارد تومان به ۶۵۸ میلیارد تومان در دوره ۵ ماهه را فراهم آورده است، لیکن به دلیل افزایش قابل‌توجه بهای گازترش مصرفی از 5.9 سنت به 16.61 سنت موجب افت شدید نسبت سود عملیاتی به فروش از ۵۲٪ به ۴۴٪ شده است. چندی پیش نیز پس از درج عملکرد سه‌ماهه پتروشیمی نوری (برزویه) که تعاملات فراوانی با شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی دارد، با نرخ‌های صورتحساب شده از سوی وزارت نفت برای میعانات مصرفی این شرکت، همین نگرانی‌ها اوج گرفت. گله‌مندی بسیاری از اصحاب بازار سرمایه از دولتمردان در شرایط حاضر، تأمین بودجه دولت از جیب سهامداران شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه از کانال مواردی نظیر رشد بهای خوراک پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، افزایش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و مواردی از این قبیل است.

امروز در سایت‌های خبری صحبت‌های آقای حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس (که سابقه حضور در بازار سرمایه را نیز دارد) مبنی بر اینکه “دولت بورس را به حال خود رها کرده و سقوط بورس نشانه حال زار اقتصاد کشور است” نیز انعکاس زیادی یافته بود. امروز پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه جنوب کیش ادامه یافت و تنها مبلغی معادل 2.1میلیارد تومان آن پذیره‌نویسی شد. با این روند به نظر می‌رسد احتمالاً متعهد پذیره‌نویس در روزهای آخر ناچار از خرید حجم زیادی از اوراق باقیمانده خواهد بود. ظاهراً به دلایل نامعلومی عرضه شرکت بهمن لیزینگ به تعویق افتاده است لیکن همزمان اخباری دال بر عرضه احتمالی شرکت قاسم ایران (شرکت پخش مواد غذایی، دارویی و بهداشتی) وابسته به گروه صنعتی مینو در بیستم مهرماه ۱۳۹۳ منتشرشده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۱۳۷ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 7.19میلیارد تومان و اوراق بدهی ۳۵ میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 7.63میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و ۶۷ میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. امروز بعد از مدت‌ها حجم خرید سهامداران حقیقی از فروش اوراق بهادار انجام‌شده توسط آنان بیشتر بود و این پیام مناسبی قلمداد می‌شود. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 3.143میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۱ واحد و شاخص فرابورس ۴ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۷۱۷۲۷ واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با ۱۵ واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری امید با ۱۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۷۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۵ میلیارد تومان رسید که اوراق مشارکت سایپا با 5.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره پتروشیمی قائد بصیر با 5.12 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

امروز ۲۳ نماد از نمادهای صنعت سیمان مورد معامله واقع شدند از میان این شرکت‌ها و بر اساس قیمت‌های آخرین معاملات تعداد ۱۰ نماد منفی و ۲ نماد بدون تغییر قیمت بودند. تعداد نمادهای معامله‌شده از دیروز مناسب‌تر ولیکن حجم و ارزش معاملات از روز گذشته کمتر بود. مجموع معاملات نمادهای سیمان به ۴۶۶۶ هزار سهم و ارزش آن به ۱۶۱۵۷ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، دشتستان، دورود، اصفهان، مازندران، نی‌ریز و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان شرق با ۱۹۰۱ هزار سهم و مبلغ ۳۷۸۰ میلیون ریال حدود ۲۳% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان هرمزگان با معامله تعداد ۲۱۰ هزار سهم به ارزش ۲۹۱۰ میلیون ریال (معادل ۱۸% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال اطلاعات منتشره توسط شرکت‌های سیمانی عبارت بود از: درج عملکرد ۳ ماهه سیمان کارون، عملکرد ۹ ماهه سیمان هرمزگان، انتشار صورت‌جلسه مجمع عمومی عادی و نیز صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان و درنهایت اطلاعیه واریز بهای حق تقدم استفاده‌نشده به‌حساب افراد ذینفع توسط شرکت سیمان شرق. عملکرد سه‌ماهه سیمان کارون در قیاس با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش سود خالص از 5.7 میلیارد تومان به 3.8 میلیارد تومان دارد سود پیش‌بینی‌شده هر سهم این شرکت نیز با تعدیل مثبت ۶ درصدی از ۱۶۱۷ به ۱۷۱۷ ریال افزایش داده‌شده است. در شرکت سیمان هرمزگان سود خالص به دلیل فروش سهام نیروگاه گیلان از 2.68 میلیارد تومان به 9.91 میلیارد تومان رشد کرده است لیکن سود عملیاتی دوره مالی ۹ ماهه مزبور از 9.44 میلیارد تومان به 2.39میلیارد تومان تقلیل یافته است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان امروز شاهد معاملاتی نسبتاً کم‌حجم ولیکن تماماً در دامنه مثبت قیمت بود. حجم معاملات به ۳۰۰ هزار سهم و به ارزش ۷۴۱ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۴۵۳ ریال بود که نسبت به قیمت روز گذشته ۳ ریال افزایش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.44 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۰۳۹ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۴ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۴۱ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خریدوفروش معادل ۱۰۰٪ بود. حجم معاملات دیگر نماد مطرح این صنعت، سیمان تهران در روز جاری مناسب‌تر از روز گذشته و قیمت در ابتدای وقت در دامنه منفی و سپس در دامنه مثبت قیمت بود. مجموع معاملات به حجم ۴۹۲ هزار سهم و به ارزش ۱۸۶۶ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3785 ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۱۰ ریال افزایش نشان داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.82 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۶۲۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۵ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۲۱ فرد حقیقی و ۴ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش معادل ۶۶٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان شرق شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر و یک شخصیت حقیقی و در نماد سیمان خزر شرکت سرمایه‌گذاری سمند خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24