Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 یک مدیر بورسی گفت: طبق قانون هر شرکتی می‌خواهد اقدام به فروش اوراق بهادار کند باید سهامی عام بوده و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به انتشار و عرضه اوراق کند اما شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز اوراق منتشر‌ نکرده است.

به گزارش «اقتصادنیوز»، پدیده شاندیز شرکت نام آشنایی است که به مدد تبلیغات انبوه تلویزیونی فروش سهام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آن در چند سال اخیر توانسته در جذب عامه مردم موفق عمل کند. اما رشد رویایی قیمت سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز باعث شده تا نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یابد. در حال حاضر سوال اساسی این است که آیا فعالیت این گونه شرکت‌ها زیر نظر سازمان‌های نظارتی کشور است تا اتفاقات تلخ گذشته در برخی شرکت‌هایی که به شکل هرمی و مضاربه‌ای فعالیت می‌کردند تکرار نشود؟
در سالهای گذشته شاهد بودیم شرکت‌های مضاربه‌ای و بحران ورشکستگی آنها در دهه 60 و اوایل دهه 70، شرکت‌های انبوه‌ساز (مانند شفق) در دهه 70 و اوایل دهه 80، موسسات اعتباری مالی متعدد و قارچ‌گونه در اواخر دهه 80 تا هم‌اکنون، شرکت‌های هرمی در سال‌های گذشته که بنا به آمار رسمی بیش از هفت هزار میلیارد تومان از مردم پول جمع کرده‌اند، ورشکست شده یا متواری شدند. 
اگرچه از نگاه برخی شرکت پدیده شاندیز با اینگونه شرکت‌ها قابل قیاس نیست اما با این حال رشد یکباره سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در مدت کوتاهی خارج از سازوکار بازار سرمایه که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت پدیده شاندیز است باعث شده تا نگرانی‌هایی دامن زده شود.
 در این راستا مدیران بازار سرمایه معتقدند که شرکت اصلی که به اسم شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است سهام نمی‌فروشد و فروش سهام مربوط به شرکت زیرمجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) است.
براین اساس به زعم مدیران سازمان بورس شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با توجه به ماهیت حقوقی‌اش از ساز و کار بازار سرمایه تبعیت نمی‌کند که فروش سهام آن تحت نظارت سازمان بورس باشد. 
 آیا با توجه به نگرانی‌ها از رشد قیمت سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز فراتر از قیمت کارشناسی‌شده و با توجه به ارزش دارایی‌های این شرکت آیا سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند مدیران شرکت پدیده شاندیز را ملزم کند تا این شرکت زیرمجموعه خود را به شکل سهامی عام درآورند و با افزایش سرمایه و پذیره‌نویسی از طریق بورس یا فرابورس سهام آن عرضه شود؟ 
این سوالی است که رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به آن به اقتصاد نیوز می‌گوید: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و با توجه به ماهیت حقوقی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز، سازمان بورس و اوراق بهادار نمی‌تواند به این مقوله ورود کند تا سهام این شرکت از طریق بورس یا فرابورس عرضه شود. علاوه بر این نمی‌توان مصوبه شورای عالی بورس را برای یک شرکت خاص تغییر داد. 
غلامرضا ابوترابی با تاکید بر اینکه این مساله خارج از حوزه اختیارات قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار است، تصریح کرد: طبق قانون هر شرکتی می‌خواهد اقدام به فروش اوراق بهادار کند باید سهامی عام بوده و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به انتشار و عرضه اوراق کند. تا آنجا که بنده اطلاع دارم تصور نمی‌کنم شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز اوراق منتشر‌ کرده و برگه سهم به دست مردم داده باشد. 
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: آنچه مشخص است اینکه شرکت اصلی که به اسم شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده سهام نمی‌فروشد و فروش سهام مربوط به شرکت زیرمجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) است. 
او ادامه داد: با توجه به نوع شخصیت حقوقی شرکت یاد شده این شرکت معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. به هر حال فروش سهام این شرکت بر اساس توافقی است که خریدار با فروشنده انجام می‌دهد و این مساله خارج از حوزه نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار است.
ابوترابی خاطر نشان کرد: اینکه بر اساس شنیده‌ها تاکنون قیمت سهام این شرکت در مدت کوتاهی حدود هشت هزار تومان افزایش یافته باید مسئولان این شرکت پاسخگو باشند که بر اساس چه مکانیسم منطقی به این رشد قیمت رسیده‌اند. باز هم تاکید می‌شود که قیمت سهام این شرکت خارج از بورس و توسط مالکان آن شرکت تعیین می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه سازمان بورس و اوراق بهادار به ‌عنوان یک نهاد نظارتی بر اساس قانون به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: شرکتی که نزد آن ثبت شده است شرکت سهامی عام بوده و سهام نمی‌فروشد. اگر به سامانه کدال مراجعه کنید نماد این شرکت و صورت‌های مالی آن را می‌توانید مشاهده کنید. شرکت زیرمجموعه پدیده شاندیز یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز نیز شرکت سهامی خاص است که به علت تعداد سهامداران کم معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. در صورتی که طبق قانون شرکت سهامی خاص نیز زمانی می‌تواند نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شود که نهاد مالی باشد.
 ابوترابی درباره تبلیغات انبوه صداوسیما درباره خرید سهام شرکت مذکور گفت: به هر حال باید مردم آگاه باشند و در سرمایه‌گذاری، فقط به تبلیغات بسنده نکنند. درست است صدا و سیما محصولـی یا پروژه‌ای را تبلیغ می‌کند، اما تبلیغات صرفاً دلیل کافی و کامل برای تصمیم‌گیری نیست و سرمایه‌گذاران باید بررسی کاملی در این خصوص انجام دهند. به طور مثال اگر فردی می‌خواهد در پروژه ساختمانی سرمایه‌گذاری کند و اطلاعات لازم را از آن شرکت دریافت کند بعد از اینکه اطلاعات کافی دریافت کردند و به این نتیجه رسیدند که خرید سهام آن شرکت برای آنها سودده است، می‌توانند در این زمینه با خیال آسوده اقدام کنند. 
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توصیه اکید ما به تمام افرادی که قصد خرید سهام این گونه شرکت‌ها را دارند این است که همواره آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌ها را مطالعه کنند و مواردی مثل محل تحصیل درآمدها، وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها، بندهای اظهارنظر حسابرس و موضوع فعالیت آنها و... را مد نظر قرار دهند تا با آگاهی کامل در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24