Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر اقتصاد در جلسه مجمع عمومی بانک سپه: راه سختی برای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری پیش رو داریم/ تصمیمات تازه برای سود‌آور شدن بانک‌ها
  • مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک در انتخابات اتاق بازرگانی ایران نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران شد.
  • رئیس اتاق بازرگانی ایران: رتبه ۱۲۳ ایران در داشتن مقررات زائد دنیا/ نظر بخش خصوصی در لایحه حمایت از تولید اعمال می‌شود
  • درحالی‌که انجمن صنفی صنایع قند و شکر پیش‌بینی‌ می‌کند در سال جاری مازاد قند و شکر در کشور خواهیم داشت؛ واردکنندگان شکر از کمبود شکر صحبت می‌کنند.
  • مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از میزان تولید و مصرف آلومینیوم در ایران، تأمین مواد اولیه، تأمین برق پایدار و بهسازی صنایع آلومینیوم را سه حلقه مفقوده این صنعت عنوان کرده است.
  • بیژن زنگنه وزیر نفت: در شش ماه پایانی سال باید تلاش شود ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها چهار تا شش میلیارد دلار افزایش پیدا کند/ آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برای توسعه طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز است / ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور در سال ٧٦ نزدیک به یک میلیارد دلار بود که هم‌اکنون این رقم به ٢٥ میلیارد دلار رسیده است و در صورت نبود تحریم‌ها این رقم به ٢٧ میلیارد دلار افزایش می‌یافت. قبول داریم که سال قبل مشکل خوراک تولیدکنندگان در صنایع پتروشیمی را اذیت کرد اما امسال قول می‌دهیم حداکثر ممکن خوراک را به مجتمع‌های پتروشیمی داده و شما از این بابت مشکلی نداشته و خوراک امسال قطع نخواهد شد.
  • عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از منتفی شدن طرح تحقیق و تفحص از بانک مسکن خبر داد.
  • طبق اعلام مرکز آمار، تعداد بیکاران مطلق 2.5 میلیون نفر و نرخ بیکاری 10.7 درصد است. وزیر کار می‌گوید تعداد بیکاران به 6 میلیون نفر رسیده و این میزان تا سال 1400 به 10 میلیون نفر بالغ می‌شود.
  • وزیر اقتصاد: سامانه اظهار از راه دور در تعداد زیادی از گمركات و پرداخت الكترونیكی در 10 گمرک اصلی كشور اجرایی شده و فرآیند ترخیص كالا برای صادرات از ۷ روز به ۱ روز و برای واردات از ۲۶ روز به ۳ روز کاهش‌یافته است.
  • رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تهیه پیش‌نویس برنامه ششم توسعه و بودجه سال 94 کل کشور خبر داد و گفت: این دو پیش‌نویس جهت نظرسنجی از فعالان اقتصادی ارائه‌شده است.
  • معاون وزیر نیرو از اختصاص سه نیروگاه دالاهو، بهبهان و ماهشهر برای تأمین برق مردم عراق خبر داد و اعلام کرد: حجم صادرات برق ایران در نیمه دوم امسال به عراق افزایش می‌یابد. در این مذاکرات دوجانبه ایران برای بازسازی شبکه برق عراق اعلام آمادگی کرد.
  • مجوز افزایش 8 درصدی نرخ فروش تایر با توجه به درخواست انجمن صنفی صنعت تایر و همچنین پیگیری‌های سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دریافت شد و از نیمه دوم سال جاری در قیمت‌ها اعمال می‌گردد.
  • مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعداد کدهای سهامداری در بازار سرمایه را 7 میلیون و 600 هزار کد اعلام کرد و افزود: یک‌میلیون کد سهامداری ظرف مدت یک سال و از خردادماه 92 تا خردادماه 93 به بورس اضافه‌شده است.
  • مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به ٦٠ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی گفت: هم‌اکنون تنها از ٤٠ میلیون تن ظرفیت استفاده می‌شود و لازم است با برنامه‌ریزی و تأمین خوراک، امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی فراهم شود. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری برای مشارکت در طرح‌های پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند که البته در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، بر تقاضاها افزوده می‌شود لیکن آنان خواستار تعیین قیمت گاز و چگونگی تغییر قیمت آن در درازمدت هستند که امیدواریم با تعیین این میزان، سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی آسان شود.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

با ادامه انتشار اخبار نسبتاً مثبت از مذاکرات هسته‌ای ایران، بازار یکشنبه هم شرایط مناسبی را به خود دید. بعضی خبرگزاری‌های غربی در خصوص پیشنهاد جدید غرب به‌منظور کاهش اختلافات در ارتباط با تعداد سانتریفیوژهای ایران خبر داده‌اند و شایعه شده که به‌نوعی از سوی هیئت ایرانی مورد استقبال واقع‌شده است به نظر می‌رسد علاوه بر این حسب همین اخبار ایران متقابلاً و مشروط بر بهبود پیشنهادات، قول مساعدت و همکاری در ارتباط با مقابله نظامی ائتلاف غربی‌ها علیه داعش داده است. در بحث داخل مجلس روز یکشنبه بررسی لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم را در دست بررسی داشت که ظاهراً بحث مالیات بر عایدی مسکن به‌طور کامل مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت. من‌حیث‌المجموع بازار این روز را می‌توان گفت که صنعت خودرو به‌یک‌باره متحول کرد و بعد از مدت‌ها نمادهای بزرگ سبزپوش شدند و در خصوص یکی دو نماد خودرویی حتی صف‌های خرید تشکیل‌شده سنگین هم بود. در صنایع معدنی (سنگ‌آهن) نیز تحت تأثیر شایعه حذف عوارض صادراتی نیز بازار شاهد ایجاد صف خرید بود. شرکت بهمن لیزینگ که چند روز قبل در فرابورس درج‌شده بود یکشنبه مراسم معارفه خود را برگزار کرد. شایعاتی مبنی بر عرضه ۱۰٪ این شرکت در روز دوشنبه (فردا) به گوش می‌رسد لیکن تا این لحظه تائید نشده است. فردا پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران آغاز خواهد شد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 1.125 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 5.11 میلیارد تومان و اوراق بدهی 25.2 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 4.60 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 3.59 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 6.130 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۰۰ واحد و شاخص فرابورس ۴ واحد افزایش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد خود به عدد 71545 واحد رسید. ایران‌خودرو با ۲۴ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۵ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 9.74 میلیارد تومان و در فرابورس به 7.46 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک پاسارگاد با 2.19میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت صنعتی و معدنی گل گهر با ۸ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

روز یکشنبه نمادهای سیمان فارس و خوزستان، شرق و هرمزگان بازگشایی شدند. جالب اینجا بود که بر روی نماد سیمان هرمزگان که از ۲۸ اسفندماه سال گذشته بسته‌شده بود، علیرغم گذشت حدود ۶ ماه معامله‌ای صورت نگرفت لیکن نمادهای سیمان فارس و خوزستان و شرق نسبتاً پرحجم معامله شدند. روز یکشنبه 19 نماد از نمادهای صنعت سیمان مورد معامله واقع شدند از میان این شرکت‌ها و بر اساس قیمت‌های آخرین معاملات تعداد 7 نماد مثبت بودند. مجموع معاملات نمادهای سیمان به ۴۵۶۳ هزار سهم و ارزش آن به ۱۱۳۰۶ میلیون ریال بالغ شد درحالی‌که حجم و ارزش معاملات یکشنبه به دلیل بازگشایی دو نماد فارس و خوزستان و شرق بسیار بهتر از روز معاملاتی گذشته بود. نمادهای سیمان بجنورد، بهبهان، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، کردستان، مازندران، نی‌ریز، هرمزگان و ایلام یکشنبه را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان فارس و خوزستان با ۱۶۴۷ هزار سهم و مبلغ ۴۰۴۹ میلیون ریال حدود ۳۶% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۱۷۲۷ هزار سهم به ارزش ۳۴۷۸ میلیون ریال (معادل ۳۱% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان در این روز شاهد بازگشایی نماد خود بود. سهم باقیمت تعادلی بازگشایی شد لیکن تدریجاً به دامنه منفی قیمت رسید. حجم معاملات به ۱۶۴۷ هزار سهم و به ارزش ۴۰۴۹ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۴۵۹ ریال بود که نسبت به قیمت تعادلی ۸۵ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.82 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۱۰۶۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۷۳ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۵ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۶٪ و درفروش معادل ۱۴٪ بود. نماد سیمان تهران در روز جاری شاهد معاملات کم‌حجمی بود که البته در قیاس با روز معاملاتی گذشته ازلحاظ حجم مناسب‌تر ارزیابی می‌شود. نماد به‌طور متناوب در دامنه منفی و مثبت قیمت سیر کرد. مجموع معاملات به حجم ۲۲۰ هزار سهم و به ارزش ۸۲۹ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 377۵ ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۴ ریال کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.81 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۶۰۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۳ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۰ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۹٪ و درفروش معادل 100٪ بود.

در سامانه کدال سه اطلاعیه از سوی شرکت‌های سیمان درج‌شده است. تغییرات هیئت‌مدیره سیمان سپاهان، پرتفوی یک‌ماهه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) و اعلام عملکرد سه‌ماهه شرکت سیمان کارون. بر اساس اطلاعات منتشره سیمان کارون در طول دوره سه‌ماهه منتهی به پایان خردادماه ۱۳۹۳ موفق به کسب 3.8 میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۴۰۰ ریال) شده که نسبت به رقم دوره مشابه سال گذشته به مبلغ 4.7 میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۳۵۷ ریال) معادل ۱۲٪ رشد داشته است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته تنها در نماد سیمان شمال ۱ شخصیت حقیقی خریدار و ۱ شخصیت حقیقی در سیمان کردستان فروشنده سهام بوده‌اند و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24