Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون اول رییس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های منتخب هلدینگ و سرمایه‌گذاری کشور بابیان اینکه دولت کمترین تردیدی در حمایت از بورس ندارد، گفت: دولت مصمم است بازار سرمایه، قوی، نقش‌آفرین و تأثیرگذار در اقتصاد ایران باشد و از افزایش روزافزون سود شرکت‌ها و بانشاط شدن بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.
  • ممنوعیت قیمت‌گذاری کالاهایی که قیمت‌گذاری‌شان از طریق بورس کالا و انرژی ممکن است، پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی به‌صورت سلف در بورس‌های انرژی و کالا، تشکیل و عرضه واحد صندوق‌های پروژه نفتی با رعایت قوانین مربوط، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری ارزی و حل موانع پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی در تعامل سازمان بورس از مواردی است که در مصوبه جدید دولت برای خروج از رکود، آمده است.
  • پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس احتمال تصویب قانون مالیات بر عایدی مسکن در جلسه فردای مجلس را بسیار بالا توصیف و مبنای این پایه مالیاتی را نرخ تورم عنوان کرد.
  • معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز تولید کاتالیست‌های بنزین ساز ایرانی از آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان و عرضه بنزین یورو چهار در نصف جهان خبر داد. تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید بنزین، کشور را از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز می‌کند.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اقدام جدید بانک مرکزی برای حل مسائل و مشکلات بانکی پیش روی تجار خبر داد و گفت: بانک مرکزی استفاده از سوئیفت آسیایی را در دستور کار قرار داده است.
  • با تصمیم هیئت دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، کشف قیمت کالاهایی که امکان پذیرش و خریدوفروش آن‌ها در بورس کالای ایران وجود دارد باید از طریق این بورس صورت گیرد.
  • مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید بنزین، کشور را از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز می‌کند.
  • رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: برای رفع موانع نقل‌وانتقال مالی صادرات محصولات کشاورزی بانک ایران و روس در کشور راه‌اندازی می‌شود. واردات مستقیم ایران به روسیه از بندر انزلی انجام خواهد شد.
  • سفیر آذربایجان در روسیه از آمادگی این کشور برای بررسی امکان یک سوآپ سه‌جانبه میان کشورش و ایران و روسیه در بخش نفت خبر داد.
  • بیزینس مانیتور طی گزارشی از بازگشت رشد اقتصادی به ایران خبر داد و نوشت: صنعت کشتیرانی ایران نیز گام‌هایی در مسیر رشد بر خواهد داشت.
  • وزیر نفت بابیان اینکه موضوع صادرات گاز به کشورهای اروپایی یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت نفت است، از احداث یک خط لوله ویژه صادرات گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی خبر داد و اعلام کرد: هنوز با ترکیه درباره افزایش حجم صادرات گاز به توافق نهایی دست نیافته‌ایم.
  • همزمان با اتمام دوره زمانی صادرات یک هزار و 500 مگاوات برق ایران به عراق، دور جدید مذاکرات برقی بین دو کشور در حالی در تهران آغاز شد و دولت عراق از آمادگی برای امضای قرارداد جدید با ایران خبر داده است.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه تولید نان صنعتی در دستور کار دولت قرار دارد گفت: در سال جاری 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده است.
  • یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران از اعلام آمادگی شرکت‌های روسی برای تکمیل و احداث خط ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری به‌عنوان خطوط صادراتی گاز ایران خبر داد و اعلام کرد: سرمایه‌گذاران روس ماه آینده مسافر تهران خواهند شد.
  • عملیات اجرایی ساخت جدید نیروگاه‌های برق کشور با فناوری سیکل ترکیبی مقیاس کوچک (DG) با حضور وزیر نیرو در زرند آغاز شد که مهم‌ترین ویژگی این نسل جدید نیروگاه‌ها کاهش شدید اتلاف انرژی در سطح شبکه برق کشور است.
  • مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به خودکفایی ایران در طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دریایی نفت و گاز، اعلام کرد: آینده صنعت نفت ایران در دریا شکل خواهد گرفت.
  • کارخانه سیمان ونزوئلا با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ رییس هیئت عامل ایمیدرو،‌ وزیر صنعت ونزوئلا و دیگر مقامات آن کشور تولید آزمایشی را آغاز کرد.
  • بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی از افزایش ۳.۱ میلیارد دلاری سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در سه ماه نخست ۲۰۱۴ خبر داد و کل مراودات بانکی ایران با بانک‌های ۴۴ کشور در این دوره را بیش از ۲۴.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.
  • طیب نیا خاطرنشان کرد: در تقسیم‌کاری که طراحی‌شده نقش بازار پول و نظام بانکی کشور عمدتاً تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و تأمین مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بنگاه‌های کوچک و بنگاه‌های متوسط است. برای بازار سرمایه نیز مأموریت تعریف شد که آن تأمین مالی بلندمدت بنگاه‌های بزرگ کشور است. اگرچه طی سال‌های اخیر بازار سرمایه کشور به لحاظ ارزش بازار، توسعه قابل‌ملاحظه‌ای پیداکرده اما عمده معاملات و مبادلات در بازار سرمایه، در بازار ثانویه بوده و بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی نقش قابل‌ملاحظه‌ای را ایفا نکرده است. در سال گذشته که اوج فعالیت بازار سرمایه و تأمین مالی تولید بود، حدود 27 هزار میلیارد تومان به بخش تولید کشور از طریق بازار سرمایه منابع تزریق شد که اگر این را مقایسه کنیم با میزان مشارکت بازار پول که بیش از 200 هزار میلیارد تومان بود نشان می‌دهد بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول نقش قابل‌ملاحظه‌ای را اکنون ایفا نمی‌کند.
  • رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک: عرضه محصولات پتروشیمی باقیمت ارز آزاد موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی صنعت پلاستیک کشور شده است.
  • قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تجارت با اعلام اینکه خبرهای خوشی از توافقات جدید بانکی و تجاری ایران و روسیه درراه است، از موافقت کلی دو کشور برای برقراری فاینانس، فعال شدن یک بانک روسی برای مبادلات و حضور ایرانی‌ها در پروژه‌های روسی خبر داد.
  • با تصمیم هیئت دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، بنگاه‌های تولیدی مشمول بخشودگی جرائم مالیاتی شده و هرگونه دریافت حق بیمه بابت عرصه ملک ممنوع شد.
  • مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد صادرات قیر کشور خبر داد و گفت: قرارداد 500 هزار تنی صادرات قیر این شرکت با یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس منعقد شد.
  • گروسی عضو کمیسیون صنایع مجلس: بسته خروج از رکود برای کسانی که اهتمام بیشتری نسبت به رونق کسب‌وکار در داخل کشور داشته باشند، مشوق‌های مالیاتی قوی‌تری را در نظر گرفته است.
  • علی‌نقی خاموشی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس بابیان اینکه از بعد از انجام مذاکرات بین دولت یازدهم و کشورهای گروه 1+5 روند تجاری بین دو کشور تسهیل‌یافته است، بیان کرد: تجارت در حال گسترش است و به‌خصوص بعد از حضور هیئت تجاری انگلیسی در ایران اوضاع بهبود بیشتری یافته است.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

با شروع مذاکرات هسته‌ای ایران و دولت‌های بزرگ، فعالان بازار اخبار مربوطه را به‌دقت مورد پیگیری قرار می‌دهند. بر اساس آنچه تاکنون انتشاریافته، گرچه اختلافات عمیقی بین طرفین همچنان موجود است لیکن فضای توصیف‌شده توسط آنان، سازنده عنوان‌شده و به نظر می‌رسد تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی در جهت کاستن از این اختلافات به‌شدت توسط این گروه ادامه دارد. خبر مربوط به رأی دادگاه اروپا در ارتباط با رفع تحریم بانک مرکزی نیز موجب کاهش ارزش دلار در بازار آزاد به قیمت‌های زیر 3200 تومان شد. از جلسه برگزارشده در نهاد ریاست جمهوری با حضور معاون اول و مشاور اقتصادی رییس‌جمهور و نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی با تعدادی از مدیران هلدینگها و سرمایه‌گذاری‌های منتخب که تحت عنوان هم‌اندیشی برگزارشده بود اخبار متفاوتی که عمدتاً حکایت از تصمیم دولت برای حمایت و توسعه بازار سرمایه داشت منتشر شد. بعضی سایت‌ها به‌گونه‌ای این اخبار را منعکس کرده بودند که ظاهراً وزیر اقتصاد از شرایط پیش‌آمده برای بورس بسیار گله‌مند‌است درحالی‌که عموماً به شیوه دیگری آن را منتشر کرده بودند. به هر ترتیب فضای روز جاری تحت تأثیر مجموع اخبار، کم‌رمق، مثبت و بااحتیاط همراه بود. حجم معاملات به لحاظ احتیاط فعالان بسیار کاهش‌یافته است و این مسئله به‌نوعی در دغدغه‌های وزیر هم مورداشاره قرارگرفته بود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 164.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 59.1 میلیارد تومان و اوراق بدهی 31.2 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 49.8 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 43.3 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 235.9 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 1 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد 71445 واحد رسید. ایران‌خودرو با 11 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 22 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 91.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 68.5 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 21.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره هواپیمایی ماهان با 6.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. البته امروز 25% سهام شرکت فولاد تربت‌حیدریه در بازار سوم فرابورس به‌طور یکجا عرضه شد که مورد معامله نیز قرار گرفت.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

امروز 19 نماد از نمادهای صنعت سیمان مورد معامله واقع شدند از میان این شرکت‌ها و بر اساس قیمت‌های آخرین معاملات تعداد 7 نماد مثبت بودند. نماد سیمان فارس و خوزستان علیرغم برگزاری مجمع در روز شنبه هفته گذشته و انتشار خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی همچنان از سوی نهاد ناظر بسته نگاه داشته شده است. نماد سیمان شرق دیگر نماد پر گردش سیمانی که برای اعلام اطلاعات سود و زیان سال مالی منتهی به 31 شهریور 1394 بسته‌شده بود علیرغم انتشار اطلاعات در روز پنج‌شنبه گذشته امروز بازگشایی نشد. در غیاب این دو نماد، مجموع معاملات نمادهای سیمان به 1955 هزار سهم و ارزش آن به 6932 میلیون ریال بالغ شد درحالی‌که حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه بسیار فراتر از روز جاری بود. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، بهبهان، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، مازندران، نی‌ریز و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان هگمتان با 244 هزار سهم و مبلغ 1206 میلیون ریال حدود 17% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شاهرود با معامله تعداد 236 هزار سهم به ارزش 1122 میلیون ریال (معادل 16% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرکت سیمان شرق در روز پنج‌شنبه اقدام به تعدیل منفی قابل‌ملاحظه سود پیش‌بینی‌شده خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 1393 و نیز اعلام سود برآوردی سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 1394 و انتشار این اطلاعات از طریق سامانه کدال نمود. بررسی اطلاعات این شرکت حکایت از این دارد که سود پیش‌بینی‌شده هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه از 260 ریال قبلی به 135 ریال تقلیل داده‌شده است (تعدیل منفی در حدود 50%). مقایسه اطلاعات مالی سال قبل با سال جاری نیز نشانگر افت سود از 28.4 میلیارد تومان به 14.7 میلیارد تومان دارد. برای سال مالی بعد نیز سود برآوردی معادل 33 میلیارد تومان (303 ریال به ازای هر سهم) عنوان‌شده که با بررسی اجزای تشکیل‌دهنده سود و زیان روشن می‌شود که شرکت سیمان شرق از محل عملیات خود بازیانی معادل 7.1 میلیارد تومان مواجه بوده که این زیان از محل سود سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی به میزان 40.1 میلیارد تومان پوشش داده‌شده است. توضیح اینکه رشد قابل‌ملاحظه سود سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها ناشی از فروش زمین متعلق به شرکت فرآورده‌های سیمان شرق بوده و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت سیمان‌سفید شرق (که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است) نیز به میزان 5 میلیارد تومان برای سال مالی بعد لحاظ شده است.

سایت‌های خبری از راه‌اندازی کارخانه سیمان سرواسول ونزوئلا توسط متخصصین ایرانی خبر دادند. ظرفیت کارخانه سیمان ونزوئلا یک‌میلیون تن در سال (3300 تن در روز) است. میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه 273 میلیون یورو بوده که با سرمایه‌گذاری طرف ونزوئلایی و ارائه خدمات فنی مهندسی شرکت احداث صنعت اجرایی شده است. مسئول طرح‌های سیمان آن کشور از مقامات ایران خواست طی یک سال آینده نیز بهره‌برداری و تولید آن کارخانه توسط احداث صنعت انجام گیرد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان همچنان غایب بزرگ در میان نمادهای صنعت سیمان است. نماد سیمان تهران در روز جاری شاهد معاملات کم‌حجمی بود که به‌طور متناوب در دامنه منفی و مثبت قیمت سیر کرد. مجموع معاملات به حجم 93 هزار سهم و به ارزش 353 میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 3779 ریال بود که نسبت به‌روز چهارشنبه گذشته 1 ریال افزایش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.82 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6613 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 16 فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از 17 فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی هم در خرید و هم درفروش معادل 100٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته تنها در نماد سیمان خزر ۱ شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌ و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24