Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

معاملات هفتگی طلا با انجام حرکتی نزولی، در سطح 1215 دلار خاتمه یافت. قیمت این فلز طی هفتۀ گذشته، رنج معاملاتی 1242 تا 1213 دلار را برای نوسان انتخاب نمود. سه روز نخست هفتۀ قبل با اصلاح قیمتی (رو به بالا) طلا آغاز شد و پس از آن، سیر کاهشی این فلز در پیش گرفته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اعلام نتایج نشست کمیتۀ بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا و برگزاری همه پرسی اسکاتلند از تاثیر گذارترین موارد بر قیمت طلا بود. مقامات فدرال رزرو در روز چهارشنبه به توافقات جالبی دست یافتند. آنان در عین حالی که افزایش زودهنگام نرخ بهره را نفی کردند، متوسط پیش بینی خود را برای نرخ وجوه بانک مرکزی آمریکا، از سطح 1.125 به 1.375 افزایش دادند (در پایان سال 2015) و همچنین تاریخ نسبتاً مشخصی را برای افزایش نرخ بهرۀ بلند مدت (تا سطح 3.75%) ارائه دادند. گفتنی است که تا پیش از این، موعد افزایش این نرخ در هاله ای از ابهام قرار داشت اما مقامات فدرال رزرو در این روز اعلام کردند که امکان افزایش این نرخ در پایان سال 2017 وجود دارد. ناگفته نماند، فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست خود، اقدام به کاهش 10میلیارد دیگر از محرک های پولی (خرید اوراق قرضه دولتی) نمود و  اتمام مابقی آن (15 میلیارد دلار) طی ماه اکتبر را ، در دستور کار قرار داد.
بدین ترتیب نزول قیمت جهانی طلا با برگزاری نشست فدرال رزرو در شامگاه چهارشنبه رقم خورد و به کف 1216 دلار رسید.
برگزاری همه پرسی اسکاتلند در روز پنجشبه، تردید فروشندگان را به همراه داشت. چراکه جدایی این کشور از نظر نظامی، موقعیت بریتانیا و آمریکا را تهدید می کرد. لذا استقلال این منطقه می توانست باعث تضعیف شاخص دلار و در نتیجه افزایش قیمت جهانی طلا شود. بنابراین ترس سرمایه گذاران از احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا، منجر به اصلاح قیمت این فلز با ارزش شد. قابل توجه است که طی روز پنجشنبه، افتتاح بورس طلای شانگهای نیز به عنوان خبر جنجال برانگیز دیگری در بازار طلا مطرح شد. طبق آخرین گزارشات مخابره شده، داد و ستدهای طلا در این بورس، با واحد پولی یوان چین انجام می پذیرد. لازم به ذکر است که سرمایه گذاران بین المللی نیز می توانند با همین واحد پولی، اقدام به خرید و فروش طلا نمایند. کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و عرضه کنندگان طلا محسوب می شود اما تا کنون نقش چندان با اهمیتی را (همانند بازارهای نیویورک و اروپا) در داد و ستدهای طلا و جهت دهی قیمت آن نداشت. بر این اساس تحلیلگران معتقدند، مسئولین بلند پایۀ چین، اولاً برای بین المللی کردن واحد پولی یوان و ثانیاً برای افزایش سهم چین از بازار جهانی طلا، تصمیم به ایجاد بورس طلای شانگهای گرفتند.
با اعلام نتایج همه پرسی در روز جمعه و با توجه به وجود تاثیر جلسۀ چهارشنبه شب FOMC، قیمت طلا باری دیگر حرکتی نزولی را در این روز (جمعه) تجربه کرد و به کمترین قیمت هفته (1213 دلار) رسید. گفتنی است، مخالفان جدایی اسکاتلند از بریتانیا با اختلافی تنها 5.3 درصدی، پیروز میدان شدند و آرامش خیال بیشتری را برای عرضه کنندگان فراهم آوردند.
شاخص های اقتصادی آمریکا
آمارهای اقتصادی این کشور با نتایجی نسبتاً متناقض در روزهای اخیر انتشار یافتند. آمار مربوط به هزینه های تولید کننده (PPI) و همچنین هزینه های مصرف کننده (CPI)، با برآیندی منفی نسبت به دوره قبل منتشر شدند. هردوی این آمار های از اجزای تشکیل دهندۀ تورم محسوب و انتشار نامطلوب آنها موجب دور شدن نرخ واقعی تورم از نرخ هدف معرفی شده توسطه اعضای فدرال رزرو آمریکا (2%) می شود. بنابراین انتشار نامطلوب این آمارها، مقامات فدرال رزرو را به سمت محافظه کاری بیشتر، برای افزایش نرخ بهره سوق داد. چنانچه آنان در نشست اخیر ابراز کردند که هنوز شرایط برای افزایش این نرخ مهیا نبوده و زمان بیشتری برای تصمیم گیری در اینباره لازم است.
آمار مربوط به مدعیان بیمه بیکاری آمریکا در این هفته، با کاهش چشمگیر و مطلوب 11.4 درصدی منتشر شد. این درحالی بود که آمارهای بازار مسکن نظیر شاخص شروع به ساخت و تعداد مجوزهای ساخت و ساز مسکن، برخلاف ماه گذشته در مقاطع کمتری به انتشار رسیدند.

با توجه به نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا و همچنین عدم جدایی اسکاتلند از بریتانیا، برای معاملات این فلز می توان انتظار ریزش های بیشتری را حتی تا محدودۀ 1200 دلاری و یا کمتر از آن داشت. این درحالی است که اصلاحات قیمت در این راه اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین احتمال اصلاح رو به پائین شاخص دلار و یا بروز درگیری های جهانی از موارد مشوش کنندۀ ذهن فروشندگان در این مقطع زمانی است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24