Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بر اساس گفته های مسعود کرباسیان، اگر رقم 133 عدد واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را باخودروهای زیر انی ظرفیت مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که کمتر از یک درصد چنین خودروهایی بودند در حالیکه در سال های قبل بالای 63 درصد واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ درست در روزهایی که کشور با مشکل ارزی دست و پنجه نرم می کرد و تحریم ها مانع از ورود بسیاری از کالاهای مورد نیاز جامعه بود، خودروهای لوکس حجم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داد. داروهای مورد نیاز اجازه ورود به کشور را نداشتند و ما به ازای آن خودروهایی که از آن به عنوان خودروهای لوکس نام برده می شود به راحتی وارد کشور شد. اتفاقی که با روی کارآمدن دولت یازدهم تغییر مسیر داد و بر اساس آن دولت سریعا اقدام به ترخیص داروهای مورد نیاز جامعه کرد اما همچنان موضوع وادرات خودروهای لوکس خبرساز بود. هرچند واردات این دست از خودروها پیشتر ممنوع شده بود اما بنا به مصوبه دولت دهم، دولت یازدهم موظف بود به تعهداتی که در رابطه به وادرات خودروهای لوکس برای برخی انجام شده بود پایبند باشد. اتفاقی که باز هم با واکنش هایی رو برو شد مبنی بر اینکه نباید ارز کشور برای واردات این دست خودروها صرف شود. خروج ارقام نجومی از کشور برای واردات خودروهای لوکس موضوع بسیار مهمی است که در چند سال گذشته حرف ها و حدیث های زیادی به همراه داشته است. در نهایت دولت مصوبه ای را ابلاغ کرده که مانع این واردات بی رویه شود. در همین رابطه مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران میهمان برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو بود و در رابطه با جزییات فرآیند واردات خودرو توضیح داد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ابتدا پیرامون جزییات مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات خودروهای لوکس یا همان خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی اینگونه توضیح داد: « مصوبه اخیر دولت در راستای مصوبه قبلی است. اولین مصوبه در دولت یازدهم در 21 شهریور 92 ابلاغ شد. بر این اساس خودروهایی که حجم موتور آنها بالای 2500 سی سی بود عملا اجازه ورود نداشتند مگر آنهایی که قبلا وارد شدند، قبض انبار گرفتند، با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی توانستند بیایند وارد کنند. این در حالی است که پیش از آن خودرو ها با ارز مرجع و 70 درصد سود بازرگانی وارد شدند. آنها هم مواردی بود که قبلا از سال 91 وارد کشور شد و قبض انبار داشتند. از سوی دیگر مواردی بود که از سهمیه ها و مجوز های هیات دولت قبل اجازه واردات داشتند. همچنین خودروهای سفارتخانه ها که طبق کنوانسیون های بین المللی وارد شدند و باید شماره سیاسی می شدند. پس از مدتی با پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی این خودروها نیز ترخیص می شدند. »
کرباسیان در ادامه توضیح داد جمع خودروهای 2500 سی سی که اینچنین وارد کشور شدند به 133 عدد رسید: « بر این اساس بالغ بر 133 خودرو بعد از آن مصوبه هیات دولت در سال گذشته وارد کشور شد. اگر این رقم را با واردات کل خودروهای زیر 2500 سی سی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که کمتر از یک درصد چنین خودروهایی بودند. در سال های قبل بالای 63 درصد واردات خودرو شامل خودروهای بالای 2500 سی سی بود. »
او تاکید کرد که با وجود درصد ناچیزی که واردات خودرو های با حجم موتور بالای 2500 سی سی داشتند باز هم مردم طلب کردند که واردات آن متوقف شود: « چون خواسته مردم بود که این تعداد واردات خودرو را هم محدود کنند هیات دولت در ده روز پیش تصمیمی گرفت که سه محور اساسی دارد. »
رییس کل گمرک ایران در تشریح این سه محدودیت اینچنین توضیح داد: « بعضا این امکان وجود داشت خودرویی وارد شده بود اما چون متروکه می شد آن را به سازمان اموال تمیلیکی می دادند و می فروختند. به طور کلی اموال تملیکی از ابتدای سال تا کنون حدود سه دستگاه خودروی این چنینی فروخت که این هم شامل ممنوعیت شد و دیگر اجازه واگذاری به سازمان اموال تملیکی یا متروکه شدن وجود ندارد و باید مرجوع کنند. دومین بند مصوبه دولت در رابطه با ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی شامل سهمیه ها هستند که به طور مثال ورزشکاران یک سهمیه ای داشتند که آنها هم گفتند شامل محدودیت 2500 سی سی به بالاتر هستند؛ یعنی حق واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را ندارند. سومین مصوبه هیات محترم وزیران هم بر این مبنا بود که مناطق آزاد مقرراتی دارند که در محدوده مناطق آزاد می توانند خودرو وارد کنند و بعضا اینها مجوز ورد به کشور می گرفتند که هیات وزیران در این مصوبه صریحا ذکر کرد که مقررات ورود خودرو به کشور عین مققراتی است که برای کشور های دیگر اعمال می شود و حتما دچار محدودیت های خودش هست.» 
کرباسیان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در رابطه با بند اول مصوبه هیات دولت که بر اساس آن اگر خودرویی بماند و کسی نتواند آن را مرجوع کند تکلیف چیست، گفت: « آن کسی که مالک خودرو است باید تمهیداتی پیش بینی کند که خودرو را به کشور دیگر یا به سازنده اصلی برگرداند. در این رابطه مسئولیتی متوجه کشور نیست که امتیازهایی بدهد که بتواند به سازمان اموال تملیکی واگذار کند و به فروش برساند. »
او در پاسخ به پرسش دیگری که آیا همچین مواردی را دارید یا خیر گفت: « امروز که آمار گرفتم متوجه شدم حدود ده خودرو از همین ها هست که باید به اموال تملیکی واگذار می شد اما با مصوبه هیات وزیران جلوی آن گرفته شد. » 
کرباسیان در رابطه با بازه زمانی زمان این موارد گفت:« از سال 1391 به بعد این نوع ماشین ها وارد کشور نشده است. اینهایی هستند که سال 1391 وارد مناطق ویژه یا گمرکات شدند و قبض انبار دارند و هنوز نیامدند ترخیص کنند. » 
رییس کل گمرک در واکنش به مجری گفتگوی ویژه خبری که اعتقاد داشت مشکل این دست وارد کنندگان خودرو برای پرداخت تعرفه هست، پاسخی اینگونه مطرح کرد: «شاید این کمتر دلیلی باشد؛ چرا که اینقدر قیمت های خودروهای بالای 2500 سی سی فریبنده هست تا کسانی که آنها را وارد کنند توان پرداخت حقوق گمرکی آن را را داشته باشند. بنابراین علت آن را می توان اینگونه مطرح کرد که عمدتا به این دلیل است که حجم عمده ای داشتند وارد می کردند و یا تنوانستند در آن زمان مقرر وارد کنند. یک سری هم اسنادی که باید به گمرک ارائه بدهند از این نظر نداشتند. » 
کرباسیان در پاسخ به این پرسش که آخرین ثبت سفارش عمومی خودروهای بالای 2500 سی سی مربوط به چه تاریخی است، گفت « این موضوع مر بوط به مهر ماه 1391 است. اگر به خاطر داشته باشید به زمانی برمیگردد که اصلا طبقه بندی کالایی ایجاد شد و واردات گروه ده کالایی به طور کلی ممنوع شد. اگر یادتان باشد یکدفعه آمدند دسته بندی کردند که بر اساس آن به دو دسته اول کالایی ارز مرجع تعلق گرفت. چهار دسته بعدی را ارز مبادله ای اختصاص دادند. پس از مدتی مشکل ارز گروه نه هم حل شد در گروه ده هم با دو برابر سود این مشکل حل شد اما در این بند خودروهای 2500 سی سی مشکل شان بدون حل باقی ماند.»  
او در واکنش به این سوال که آیا از این پس دیگر واردات خودروهای با ظرفیت موتور بیش از 2500 سی سی به طور کلی ممنوع خواهد بود یا خیر به این شکل پاسخ داد: « یک سری ها مانند کنوانسیون ها است که به طور مثال به دیپلمات ها اشاره کردم. یک سری هم شاید مصارف خاص باشد. به طور مثال وانت بالای 2500 سی سی هست. از این 133 خودروی بیش از 2500 سی سی که اشاره کردم وارد شده 4 عدد مربوط به خودروهای بالای 2500 سی سی است. البته در حال حاضر اینها هم ورودش دچار محدودیت است.»
ریی کل گمرک با اعتقاد بر اینکه این تعداد خودروی وارداتی آنقدر زیاد نیست که تا این اندازه به آن پرداخته شود گفت: « واقعا واردات 133 دستگاه خودرو را نباید اینقدر بهش پرداخت. به طور متوسط در سال های قبل نزدیک 600 میلیون دلار برای واردات خودروهای بالای 2500 صرف شده که کل امسال به 7 مییون دلار هم نمی رسد. خوشبختانه دولت یازدهم فضایی باز کرد و الگو مصرف را تغییر داد و دیگر ارز قابل توجهی بابت آن پرداخت نکرد. »

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24