Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • منابع آگاه پاکستانی از طرح جدید این کشور برای ارائه به تهران مبنی بر واردات ال‌ان‌جی به‌جای گاز طبیعی از ایران خبر دادند و گفتند که این پیشنهاد به‌زودی با مقامات ایرانی مطرح خواهد شد.
  • به گفته مدیرعامل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن با هماهنگی بانک مرکزی از امروز دوشنبه باهدف کنترل بازار ارز، تمامی درآمدهای ارزی خود را با نرخ روز در بازار آزاد ارز به فروش می‌رساند.
  • مدیر شرکت مهندسی و توسعه گاز خبر داد: خط لوله نهم سراسری که قرار است گاز ایران را به ترکیه و اروپا صادر کند در مرحله طراحی تفصیلی و مناقصه بسر می‌برد و شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در این خط لوله اعلام آمادگی کرده‌اند.
  • رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه هنوز بودجه‌ای برای مشوق‌های صادراتی اختصاص نیافته است، گفت: موضوع تسویه بدهی مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی از محل مطالبات جوایز صادراتی در دستور کار نیست.
  • مدیرعامل بورس کالای ایران: اخیراً قیرهایی به‌صورت قاچاق صادرشده که موجب نارضایتی مشتریان خارجی شده است اما قیرهایی که از طریق تالار صادراتی بورس کالا صادر می‌شود دارای استانداردهای فنی هستند.
  • مدیرعامل توانیر: طراحی یکسان ترانسفورماتورهای برق تلفات انرژی را افزایش می‌دهد/برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات شبکه به زیر 10 درصد
  • رئیس‌کل بیمه مرکزی در مجمع این شرکت با اشاره به عوارض تحمیل‌شده بر صنعت بیمه گفت: شرکت‌های بیمه باید در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که قابلیت نقد شوندگی داشته باشد.
  • وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان از لغو قرارداد ساخت یک شهرک صنعتی در شمال این کشور توسط ایران و واگذاری آن به یک شرکت چینی خبر داد.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع دومین بسته حمایت غذایی به اقشار آسیب‌پذیر در آینده نزدیک خبر داد.
  • بسته پیشنهادی بورس مشتمل بر ۲۰ بند برای لایحه خروج از رکود راهی مجلس شد/ گزینه بورس ارز روی میز / ایجاد نهادهای جدید در بازار سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی خصوصی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیمه، مواردی به‌منظور تثبیت بازار، مدیریت ریسک بازار، راه‌اندازی بازار ارز و راه‌اندازی بازار ثانویه برای ابزارهای مالی اسلامی ازجمله پیشنهادهای بورس به مجلس برای گنجاندن در لایحه خروج از رکود است.
  • نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد ستاد هماهنگی توسعه صادرات به روسیه با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی، امور خارجه، گمرک، بانک مرکزی و تشکل‌های بخش خصوصی و به ریاست اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل شود.
  • وزیر نیرو مباحث مطروحه در خصوص ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو در برخی رسانه‌ها را نظرات شخصی افراد عنوان و تأکید کرد: تاکنون بحثی درزمینهٔ ادغام وزارتخانه‌های یادشده در دولت مطرح نبوده است.
  • دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور از ارائه پیش‌نویس طرح جامع مدیریت واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.‌ در این طرح سه راهبرد اصلاح قوانین و مقررات واردات خودرو و قطعات، حمایت از تولید داخل و برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات داخلی ارائه‌شده است.
  • مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و این منطقه آمادگی واگذاری زمین و مشوق برای سرمایه‌گذاران را دارد. منطقه آزاد چابهار تأمین‌کننده مناسبی برای صنعت خودروسازی در کشور است و بایستی ظرفیت‌های این منطقه استراتژیک را به همگان معرفی کرد تا مغفول نماند.
  • منابع هندی اعلام کردند وزارت کشتیرانی هند درصدد احیای یک موافقت‌نامه قدیمی با ایران درزمینهٔ مدرنیزه کردن بندر چابهار است تا بتواند واردات گاز، اوره و کود را تسریع کند.
  • عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بابیان اینکه خرید خارجی‌ها از ایران رونق گرفته و نگرانی‌های گذشته نسبت به انجام معامله با ایران در آن‌ها به چشم نمی‌خورد، گفت: سیگنال‌هایی که از طرف‌های خارجی دریافت می‌شود، به‌وضوح بیانگر آن است که در آینده نزدیک، تحریم‌ها به‌تدریج سبک‌تر خواهند شد و به همین جهت شرکت‌های خارجی به دنبال بازتعریف جایگاه خود در بازار ایران هستند.
  • مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از پایان ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و گفت: ایران برای صادرات گاز منتظر ثبات بیشتر در کشور عراق است.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی به‌تازگی تصمیماتی را مصوب کرده است که بر مبنای آن، چنانچه خارجی‌ها در ایران کارخانه راه‌اندازی کرده و 30 درصد محصول تولیدی خود را صادر کنند، از 50 درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.
  • مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد از تغییر در مدل ارزشیابی کیفی خودروها خبر داد و گفت: در مدل جدید تمرکز بیشتر بر ایرادات عملکردی خودروها صورت می‌گیرد و تعیین خودروهای کیفی سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود.
  • یک مقام مسئول در وزارت نفت از ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ذغال سنگ در بین کشورهای منطقه خاورمیانه یادکرد و گفت: طرح تولید گاز از مخازن ذغال سنگ در دستور کار قرارگرفته است...
  • سرپرست معاونت عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ترانزیت نخستین محموله بنزین در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ایران به‌صرفه‌ترین مسیر ترانزیت سوخت برای عراق و کشورهای مشترک‌المنافع است.
  • سرپرست معاونت اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران با اشاره به فعالیت ۳۰ شرکت بیمه‌ای در بازار کشور، گفت: بیمه‌نامه‌های اموال به اشباع رسیده و آینده صنعت بیمه کشور به بیمه‌های زندگی تعلق دارد.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

با انتشار مصاحبه دبیر کل آژانس انرژی هسته‌ای که حاوی حرف‌های نه‌چندان دلچسبی در ارتباط با همکاری ایران بود و نیز افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به بیش از ۳۲۰۰ تومان و همچنین اظهارنظرهای متفاوتی چه از سوی مسئولین ایرانی دست‌اندرکار در مذاکرات هسته‌ای و چه از طرف گروه 1+5 مبنی بر وجود فاصله قابل‌ملاحظه بین طرفین، ارزیابی بازار از خوش‌بینی‌های گذشته دور شده است. ازآنجاکه بحث تمدید مذاکرات هم منتفی به نظر می‌آید، نگرانی در خصوص شرایط بازار سرمایه در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته‌ای اندکی ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است. شروع معاملات در این شرایط بدون رخداد خاصی صورت گرفت حجم معاملات پایین و شاخص رشد بسیار ملایمی را نشان می‌داد باگذشت زمان کمی به ابهام فضا افزوده شد و شاخص که به مدد یک معامله بلوکی رشد نسبتاً اندکی را نشان می‌داد سیر نزولی پیش گرفت که البته انجام معاملات بلوکی بیشتری توانست روند شاخص را مجدداً به سمت بالا تغییر دهد لیکن این روند نیز چندان نپایید و نهایتاً شاخص با رشد مختصری در حدود ۶ واحد به کار خود پایان داد. امروز بازار توجه زیادی همانند یکی دو روز گذشته به نمادهای خودرویی نشان می‌داد البته از شدت توجه و حجم معاملات تا حدودی کاسته شده بود لیکن همچنان عموماً مثبت مورد معامله واقع می‌شدند. در طول بازار بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر پذیرش هزینه مالی کارگزاران منتشر شد که خبر خوبی به شمار می‌رود. پس از پایان بازار نیز مصاحبه مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در خصوص فروش ارز حاصل از صادرات به‌صورت آزاد (روزانه در حدود ۲۰۰ میلیون دلار) در سایت‌ها درج شد. علاوه بر این بخشنامه معاونت هیدروکربوری وزارت نفت مبنی بر تصریح این موضوع که عوارض ۵ درصد موضوع‌بند “ک” تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کشور نبایستی از خوراک پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی، روغن‌سازی و قیر سازی دریافت شود انتشار یافت که می‌تواند در بهبود شرایط این‌گونه شرکت‌ها اثر مثبتی داشته باشد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 9.272 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 9.84 میلیارد تومان و اوراق بدهی 7.65 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 2.77 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و ۷۵ میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 6.393 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶ واحد افزایش داشت لیکن شاخص فرابورس تغییری نیافت. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد اندک امروز خود به عدد 71408 واحد رسید. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۲۵ واحد بیشترین اثر مثبت و بانک کارآفرین با ۱۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 6.205 میلیارد تومان و در فرابورس به 4.72 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک هلدینگ نفت و گاز شستا با 9.47 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره مپنا با 13.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

امروز ۱۸ نماد از نمادهای صنعت سیمان مورد معامله واقع شدند از میان این شرکت‌ها، تنها ۳ نماد سیمان فارس، هگمتان و غرب آسیا مثبت و مابقی منفی بودند. مجموع معاملات به ۳۴۸۱ هزار سهم و ارزش آن به ۱۲۱۹۶ میلیون ریال بالغ شد. ۱۱ نماد شامل سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، دشتستان، دورود، اصفهان، قاین، کردستان، مازندران، نی‌ریز و ایلام امروز را بدون انجام معامله خاصی سپری کردند. سیمان ممتازان کرمان با ۶۵۹ هزار سهم و مبلغ ۳۲۹۶ میلیون ریال حدود ۲۷درصد مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان سپاهان با معامله تعداد ۱۳۴۷ هزار سهم به ارزش ۲۱۱۶ میلیون ریال (معادل ۱۷درصد حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال تنها اعلامیه پذیره‌نویسی سیمان مجد خواف درج و منتشرشده است. امروز بعضی سایت‌های خبری از آزادسازی قیمت سیمان در آینده نزدیک و از طریق فرایند عرضه در بورس کالا خبر دادند. حسب این اخبار ظاهراً وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از آزادسازی قیمت لبنیات، آماده تصمیم‌گیری در خصوص این محصول خاکستری را پیداکرده و نهایتاً وزیر بایستی در این خصوص نظر نهایی خود را ابلاغ نماید.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان که در هفته گذشته برای برگزاری مجمع متوقف شد همچنان بسته است و بر این اساس تنها معاملات نماد سیمان تهران دیگر لیدر مهم این صنعت بررسی می‌شود. این شرکت در روز جاری شاهد معاملات کم‌رمقی در دامنه منفی قیمت بود. مجموع معاملات به حجم ۲۶۰ هزار سهم و به ارزش ۹۷۶ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۳۷۷۰ ریال بود که نسبت به‌روز گذشته ۱۰ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.81 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۵۹۸ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۰ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۲ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۷۷ درصد و درفروش سهام ۱۰۰ درصد بود.

تغییرات سهامداران بالای 1درصد صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1درصد شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان غرب ۱ شخصیت حقیقی و در نماد سیمان کارون شرکت سرمایه‌گذاری آتی پژوهان سرمایه خریدار و شرکت مدیریت توسعه خوارزمی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24