دنیای اقتصاد / در شرایطی که خودروهای فرسوده سهم زیادی در آلایندگی و همچنین هدر رفتن سوخت داشته و نقش آنها در بروز تصادفات جادهای نیز قابل انکار نیست، طی 10 سال گذشته تنها یک میلیون و 500 هزار دستگاه از این خودروها از رده خارج شده و این موضوع از کندی روند اسقاط فرسودهها حکایت دارد.
بنابر آمار اعلامی از سوی مجتبی شفیعی قائممقام ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت، هم اکنون فقط 126 مرکز اسقاط خودرو در کشور وجود دارد که طبعا با توجه به حجم بالای خودروهای فرسوده، باید فکری به حال توسعه کمی و کیفی این مراکز کرد.
به گفته شفیعی، اشخاص حقوقی میتوانند با مراجعه به ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها، مجوز مرکز اسقاط را دریافت و سپس با مراجعه به پلیس مرکز راهور استان و همچنین ستاد مدیریت سوخت سایر مراحل اخذ مجوز را طی کنند.
وی همچنین گفته که پیشبینی میشود امسال 100 هزار خودرو خارجی وارد کشور شود و چون به ازای هرکدام باید چهار خودرو را اسقاط کرد؛ بنابراین تا پایان سال 93 شاهد از رده خارج شدن 400 هزار دستگاه خودرو خواهیم بود. گفتههای قائممقام ستاد سوخت در شرایطی است که این روزها خروج خودروهای فرسوده با حاشیههایی همراه شده و برخی از ورود دلالها به این ماجرا و در نتیجه افزایش قیمت فرسودهها خبر میدهند.
از طرفی، با توجه به اینکه طی 10 سال فقط یک و نیم میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شده است، باید دید آیا واقعا میتوان در عرض یک سال، 400 هزار دستگاه از این خودروها را از رده خارج کرد؟
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.