دنیای اقتصاد / در حالی كه مدتها از آغاز طراحی و ساخت پلتفرم خودرو توسط خودروسازان، قطعهسازان و همچنین دانشگاهیان میگذرد و هنوز سرنوشت این طرحها مشخص نیست، حالا خبرهایی از «طراحی پلتفرمی برای خودروهای برقی و هیبریدی» نیز به گوش میرسد.
پلتفرم در واقع اسكلت اصلی در ساخت یك خودرو محسوب میشود و با وجود آنکه اقداماتی برای طراحی و ساخت آن در ایران صورت گرفته، اما بهنظر میرسد هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده و فعلا خبری از پلت فرم داخلی نیست.
این در شرایطی است که طراحی و تولید پلتفرم یكی از ماموریتهای ویژه خودروسازان در افق 1404 است (تولید 5 پلتفرم تا سال 1404)، اما به نظر میرسد انجام این ماموریت بدون همكاری طراحان و شرکتهای خارجی امكانپذیر نخواهد بود. با این حال و در شرایطی كه خودروسازان هنوز برای طراحی و تولید پلتفرم آمادگی كامل ندارند، محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان کشور از طراحی پلتفرم خودروهای برقی و هیبریدی در كشور خبر داده است.
بر این اساس و در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو، نجفی منش از معرفی نمونهای از پلتفرم طراحی شده خودروهای برقی توسط متخصصان داخلی خبر داده، هرچند در رابطه با چگونگی تولید و زمان ساخت خودروهای مربوطه روی آن، توضیحی نداده است.
وی تنها به گفتن این جمله بسنده کرده که «تولید خودروهای برقی در ایران موضوع پیچیده و سختی نیست.»
با توجه به رونمایی از طراحی و ساخت پلتفرمی برای خودروهای برقی و هیبریدی، این سوال مطرح میشود كه آیا خودروسازان در طراحی و ساخت پلتفرمهایی كه پیش از این ساخت آن را آغاز كردهاند، موفق بودهاند كه حال به سراغ پلتفرم خودروهای هیبریدی رفتهاند؟ سوال دیگر آنكه اگر خودروسازان به تكنولوژی طراحی و تولید پلتفرم خودرو دست یافتهاند، چرا تولیدات آنها همچنان بر پایه پلتفرمهای قدیمی اروپایی انجام میشود؟
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.