Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با افزایش سهم بخش خصوصی در پروژه پالایشی ستاره خلیج فارس، امکان دریافت وام از صندوق توسعه ملی فراهم و اعتبار اخذ شده صرف راه اندازی فاز نخست پروژه شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب افزود: اعتبار مالی اخذ شده در حال صرف خرید تجهیزات باقیمانده و سایر اقدامات اجرایی جهت راه اندازی فاز نخست طرح است.

شهاب الدین متاجی کجوری افزود: بمنظور امکان بهره‌گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان سهم خود را با استفاده نکردن از حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پالایشگاه به زیر ٢٠درصد کاهش داده است.

وی گفت: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حدود ١٨درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت حدود٣٤ درصد و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ٤٩ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند.

متاجی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته ، مقرر است در سال ١٣٩٤، نخستین فاز این پروژه بهره برداری شود، تصریح کرد: در این مرحله علاوه بر یوتیلیتی و تأسیسات جانبی موردنیاز، مخازن، آبگیر و خط لوله ٣٦ اینچ خوراک، یک واحد فرآیندی تقطیر و واحدهای تصفیه نفتا و تبدیل کاتالیستی و ایزومریزاسیون مربوطه نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گفته این مقام مسئول برای راه اندازی مرحله یکم، در نخستین گام پس از راه اندازی همه سیستمهای پیش نیاز همانند هوای ابزاردقیق ، مشعل ، تولید بخار ، تصفیه گاز و.... واحدهای تفکیک میعانات و تصفیه گاز مایع و نفتای یک فاز راه اندازی خواهند شد و محصولات روانه بازار می شود و بلافاصله واحدهای بنزین سازی نیز آغاز به کار می کنند.

بر اساس این گزارش پروژه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به منظور خودکفایی در امر تولید فرآورده‌های نفتی و طرح ایجاد قطب بزرگ پالایشی کشور در منطقه بندرعباس واقع در دهانه خلیج فارس تعریف شد.

این طرح با هدف پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافتی از منطقه پارس جنوبی به منظور جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزشتر و اشتغالزایی در منطقه و کشور در سال ١٣٨٦ آغاز شد.

به گزارش شانا در ابتدا زمان پیش بینی پایان کلی طرح، سال ٩٠ برآورد شده بود، این در حالی بود که در اسفندماه سال ٩٠ در دولت دهم،این طرح تنها ٥٠ درصد پیشرفت کرده بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و اهمیت دادن وزارت نفت به این پروژه ملی، پیشبرد این طرح در دستور کار جدی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفت.

گفتنی است با اجرای این طرح، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به پالایشگاههای نفت خام، تولید بیش از ٧٥ درصد بنزین و گازوئیل از خوراک میعانات گازی محقق می شود و امکان سریع صادرات فرآورده‌های تولیدی مازاد، وجود خواهد داشت .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24