Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 در حالی که قبلا ایران و ترکیه به دلیل عدم توافق درباره قیمت گاز،‌مستندات و مداراک خود را به دادگاه لاهه ارائه کرده بودند،وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امروز گفت: تا پایان سال ۲۰۱۴ ایران و ترکیه روی قیمت گاز به توافق می‌رسند.

 به گزارش فارس؛ به نقل از ترند، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امروز در شبکه تلویزیونی TRT این کشور با اعلام این خبر گفت: ایران و ترکیه هنوز به توافقی درباره قیمت گاز صادراتی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند اما تا پایان سال 2014 این  توافق حاصل می‌شود.

تانر یلدیز گفت: هزینه گاز وارداتی از ایران برای ترکیه بیش از هزینه گاز وارداتی از آذربایجان تمام می‌شود. پیش از این وزیر انرژی ترکیه گفته بود آنکارا و تهران درباره قیمت گاز صادراتی به ترکیه مذاکره خواهند کرد.
 

وی گفت: ایران اصرار دارد تا ترکیه قیمت گاز ایران را در داوری بین‌المللی مطرح نکند که این موضوع برای آنکارا غیرقابل قبول است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: طی دیدار رئیس جمهور ایران از ترکیه، هیأت‌های ایرانی شرایط جدیدی را درخصوص گاز صادراتی به ترکیه مطرح کردند که براساس آن قیمت گاز باید کاهش یابد. با وجود این، این شرایط هم برای آنکارا مطلوب نیست.

بر اساس این گزارش، قرارداد توافق گاز صادراتی به ترکیه از سوی ایران در سال 1996 امضاء شد، اگر چه قیمت گاز به صورت رسمی از سوی مقامات مسئول اعلام نشده است اما براساس اعلام رسانه‌های ترکیه، این کشور هر 1000 متر مکعب گاز را از ایران به قیمت 490 دلار از آذربایجان 335 دلار و از روسیه 425 دلار خریداری می‌کند.

براساس این گزارش، ترکیه قراردادی با ایران در زمینه واردات سالانه 10 میلیارد متر مکعب و با روسیه برای تأمین 20 میلیارد متر مکعب و با آذربایجان 6.6 میلیارد متر مکعب گاز دارد. علاوه بر این ترکیه توافقی را با الجزیره و نیجریه برای تأمین 4.4 میلیارد متر مکعب و 1.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در سال دارد.

آنکارا از دادگاه‌های بین‌المللی برای رسیدگی به قیمت گاز صادراتی ایران در مارس 2012 خواسته است.
 
پیش‌تر وزیر انرژی ترکیه تأکید کرده بود که پیگیری ترکیه در دادگاه‌های بین‌المللی راجع به قیمت گاز ایران تا پایان سال 2014 نتیجه می‌دهد.
 
 دولت آنکارا سال گذشته با ادعای گران فروشی و کم فروشی گاز طبیعی توسط ایران به ترکیه، این ادعا را در قالب پرونده ای به دادگاه لاهه ارائه کرد.
با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز جلسات داوری بین المللی گازی ایران و ترکیه، مقامات ارشد دو کشور از شخص روسای جمهوری، وزرای نفت و انرژی و مدیران عامل شرکت های ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه جلسات و مذاکرات متعددی را انجام دادند.
پائیز سال گذشته و همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست مشترک با تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه پیشنهادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز با احتساب کاهش جزئی قیمت را ارائه کرد که این پیشنهاد پس از ماه‌ها مذاکره منجر به توافق بین دو کشور همسایه نشد.
در نهایت با گذشت یک سال مذاکره و گفتگوی دو جانبه ایران و ترکیه به عنوان دو شریک استراتژیک و بلند مدت گازی در منطقه خاورمیانه به دلیل عدم توافق مستندات و مداراک نهایی خود را به دادگاه لاهه ارائه کرده بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24