Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عصر ایران: موضوع استفاده از عناوین خاص در نظام بین الملل، دارای ابعاد متعدد حقوقی، سیاسی، تاریخی و حتی امنیتی است. اساسا به لحاظ مقررات حقوق بین الملل، نوع كاربرد یك عنوان یا نام، در بردارنده برداشت حقوقی و با سیاسی استفاده كنندگان از این واژه یا واژگان می باشد. علاوه بر جنبه های حقوقی - سیاسی واژه سازی های هدفمند، نگاه تبلیغی - رسانه ای متوسلین به این شیوه ها را نیز نباید از نظر دور داشت.

نمونه بارز این گونه اقدامات را می توان در تلاشهای مستمر برخی كشورها در جعل نام تاریخی " خلیج فارس" و استفاده از اسامی مجعول یافت. بدون تردید ، عواملی كه گاه با هزینه های نجومی اقدام به این گونه جعل عنوان ها می نمایند، به دنبال ایجاد یك موج رسانه ای و تبلیغی جهت دستیابی به اهداف خاص هستند.

بعبارت دیگر، نام گذاری ها در روابط بین الملل ، به هیچ وجه ، بی دلیل نیست. اگر كشورهای غربی، مناطق آسیایی را با عناوینی نظیر منطقه خاورمیانه (شرق میانی) و خاور دور، نامیده اند، بدین دلیل بود كه از نظر آنها، جغرافیای سیاسی تنها با معیار نزدیكی و دوری به غرب، قابل شناسایی است! به همین دلیل نیز كشورها را به لحاظ میزان توسعه یافتگی، در سه گروه " جهان اولی ها"، " جهان دومی ها" و " جهان سومی ها" تقسیم بندی نموده اند.

فارغ از اینكه چرا كشورهای این مناطق نیز با كمال میل از همین عنوان بندی هایی كه دیگران برایشان تعیین نموده اند، استفاده می كنند، باید این مساله را متذكر شد كه پروژه جعل عنوان، با اهداف سیاسی و امنیتی، نه تنها متوقف نشده بلكه به شدت در حال پی گیری است. پس از حادثه یازده سپتامبر، دولت آمریكا به منظور مشروعیت بخشی به حملات خود به افغانستان، ترجیح داد كه بجای استفاده از عنوان "حمله به افغانستان" از اصطلاح " جنگ با تروریسم" استفاده نماید.

جدید ترین واژه سازی هدفمند غرب، استفاده از عنوان عجیب " دولت اسلامی" در معرفی گروه تروریستی داعش است. این گروه تروریستی ابتدا نام "دولت اسلامی عراق و شام"را بر خود گذارد و رفته رفته ترجیح داد خود را محصور در دو كشور ندانسته و با اعلام خلافت(!) به خود لقب "دولت اسلامی" داد. بر اساس اخبار موجود، در مناطق تحت اشغال این گروه، هر كسی از نام "داعش" در اشاره به این گروه استفاده نماید، به تحمل هشتاد ضربه تازیانه ، محكوم می شود.

این در حالی است كه لازمه به كاربری عنوان "دولت" ، مستلزم شناسایی بین المللی، مشروعیت و دارا بودن شرایط تشكیل یك دولت از نظر حقوقی است. برغم همه این ها، اخیراً دولتمردان آمریكایی، به هنگام صحبت از گروه داعش، از عبارت "دولت اسلامی" استفاده می كنند. آنچه مسلم است اینكه نمی توان این اقدام مقامات غرب از جمله شخص رییس جمهور آمریكا را اقدامی غیر حساب شده دانسته و از روی این مساله گذشت.

بدین ترتیب، باید به دنبال این پاسخ گشت كه ملاك نام گذاری این گروه تروریستی بعنوان " دولت " چیست؟ به عبارت دیگر از مجموع عوامل سه گانه  تشكیل دهنده دولت (سرزمین مشخص، جمعیت ثابت،  حاكمیت مشروع) ، گروه داعش واجد كدام می باشد؟ گروهی كه به راحتی ، در برابر دوربین ها، سر انسانها را جدا كرده و با افتخار از نسل كشی های خود خبر می دهند، واجد كدام مشروعیت است كه مقامات عالی رتبه آمریكا به خود اجازه داده و آن را دولت می نامند؟

شاید دلیل احتمالی "دولت" نامیدن "داعش" ترس آنها از هشتاد ضربه شلاق خوردن از داعشی ها باشد!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24