Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / تلاش برای خروج خودرو از لیست كالاهای انحصاری، گویا هیچ‌گاه از سوی خودروسازان رها نمی‌شود. بر همین اساس روز گذشته عضو انجمن قطعه‌سازان از پیشنهادی جدید به معاون اول رئیس‌جمهور برای خروج خودرو از لیست كالاهای انحصاری خبر داد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینكه «در حال حاضر ۲۰۰ واردکننده خودرو در كشور وجود دارد، اما تنها ۳۶ واحدی تولیدی در حوزه تولید خودرو مشغول به کار هستند»،‌گفت: «اگر خودرو از لیست كالاهای انحصاری خارج شود به طور حتم قیمت خودرو کاهش یافته و رغبت تولیدکنندگان داخلی هم برای نصب آپشن‌ها بیشتر خواهد شد.» اما ارائه پیشنهاد خروج خودرو از لیست كالاهای انحصاری در حالی از سوی خودروسازان مطرح است كه بحث‌های كارشناسان بر سر اینكه خودرو انحصاری است یا خیر، به نتیجه نرسیده است.
در چنین شرایطی خودروسازان پیشنهاد خروج خودرو از لیست كالاهای انحصاری را به اسحاق جهانگیری ارائه كرده‌اند؛ درحالی‌كه شورای رقابت به‌عنوان مسوول قانونی تشخیص انحصار یا عدم انحصار در بازار خودرو، تاكنون به غیرانحصاری بودن آن رای نداده است.
 جمشید پژویان، رئیس پیشین شورای رقابت در رابطه با همین موضوع به «خبرنگار دنیای اقتصاد» می‌گوید: «تنها مرجعی كه می‌تواند در رابطه با انحصار در صنعت خودرو قانونا اظهارنظر كند شورای رقابت است.»
 پژویان در ادامه می‌گوید: «در زمان حضور بنده در شورای رقابت، خودروسازان برای خروج خودرو از لیست كالاهای انحصاری بارها به معاون رئیس دولت دهم مراجعه و نامه‌نگاری‌هایی كردند اما من هر بار به آنها گفتم كه این موضوع از طریق دولت، معاون رئیس‌جمهور یا هیچ نهاد دیگری جز شورای رقابت قابل پیگیری نیست.» با این وجود دلیل مراجعه خودروسازان به معاونان روسای‌جمهور در دولت‌های مختلف برای رسیدن به هدف خود چیست؟
به عقیده پژویان خودروسازان با تكیه بر این راهكار و با این تصور كه دولت می‌تواند برای خروج خودروسازان از لیست انحصارگران اعمال قدرت كند با دولتی‌ها وارد مذاكره می‌شوند؛ درحالی‌كه تنها شورای رقابت می‌تواند در این رابطه اظهار نظر كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24