Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت جزئیات ۳۰ میلیارد دلار طرح در دست بررسی از تولید موتور کم‌مصرف خودرو تا توزیع لیزینگی 400 هزار موتورسیکلت برقی بر اساس بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه را تشریح کرد و گفت: از میان این طرح‌ها ۶ طرح به ارزش ۱۲ میلیارد دلار نهایی و برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال‌شده است.
  • علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس: مخالفت مجلس با تسعیر بدهی‌ دولت در صورت افزایش پایه پولی/ بررسی لایحه خروج از رکود از فردا
  • رییس اتاق ایران و روسیه از نشست مشترک هیئت ایران و روسیه در تهران طی فردا و پس‌فردا خبر داد و گفت: در این نشست در رابطه باعرضه مواد غذایی، پتروشیمی و نفت به روسیه مذاکراتی صورت خواهد گرفت.
  • وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه فاز نخست توسعه بندر چابهار به پیشرفت 40 درصدی رسیده است، گفت:‌ عملیات اجرایی اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی آغازشده است.
  • نشست تدوین برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور با موضوع بازار سرمایه بعدازظهر امروز با حضور مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.
  • مدیرعامل بانک توسعه تعاون: پرداخت 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها در سال جاری/افزایش سرمایه بانک در آینده نزدیک
  • معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران: ۵۰۰ هزار جویای کار در استان تهران داریم/ نرخ بیکاری به ۱۰ درصد کاهش‌یافته است
  • مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی: عملکرد ناموفق اقتصاد، مهم‌ترین عامل ریزش شاخص بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته است / دولت باید هر چه زودتر قوانین دست و پاگیر را حذف و از صنایع مهم پیشرو کشور حمایت کند / لزوم توجه دولت به 5 صنعت سودآور به‌جای 5 کشور صنعتی در مذاکرات
  • وزیر نیرو بابیان اینکه موضوع انتقال آب دریا و واردات آب از سایر کشورها در حال مطالعه است، گفت: یکی از گزینه‌های جدی برای تأمین آب در معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، استفاده از آب‌های ژرف است. وزیر نیرو از اختصاص 735 تومان یارانه به هر کیلووات ساعت برق خبر داد و گفت: صنعت برق طی هشت سال گذشته از تحولات جهانی عقب‌مانده است.
  • مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو از دستور وزیر به خودروسازان برای توسعه محصولات تولیدی خبر داد و گفت: خودروسازها باید صاحب پلتفرم‌های جدید شوند و بر این اساس، پلت فرم خودروهای برقی و هیبریدی به‌زودی رونمایی می‌شود.
  • . قائم‌مقام وزیر کار: تعداد بیکاران فعلی کشور 2.5 میلیون نفر است که دستکم 1.2 میلیون از آن فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند. استانداردهای آماری می‌گوید بیکاری افراد زیر 30 سال در ایران دارای بحران است و این وضعیت تا سال 1400 نیز ادامه خواهد داشت. جدیدترین برآورد انجام‌شده نشان می‌دهد تا 7 سال آینده 5 میلیون کارجوی جدید نیز وارد بازار کار خواهند شد.
  • مذاکره با غول‌های نفتی برای توزیع گاز در اروپا، تدوین سناریوهای جدید حضور گازی در قاره سبز، توافق با عمان به‌منظور امتداد خط لوله صلح به‌جای هند به سواحل دریای عمان و چانه‌زنی با اعراب خلیج‌فارس برای فروش گاز از مهم‌ترین دیپلماسی‌های گازی ایران است.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه 7 پیشنهاد معدنی بسته خروج از رکود به کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و گفت: بنا به دستور رئیس‌جمهور، قرار بر این است که این پیشنهادات به‌صورت خارج از نوبت بررسی شود.
  • معاون اول و معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تصمیم به برگزاری جلسه‌ای ویژه برای واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام دولت به بخش خصوصی گرفته‌اند تا با واگذاری کل پروژه به سرمایه‌گذاران، آن را به اتمام برسانند و سودشان را از محل بهره‌برداری به دست بیاورند.
  • بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات گوشت منجمد گاو طی پنج‌ماهه نخست امسال بیش از 2.5 برابر بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.
  • موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال جاری را افزایش داد و اعلام کرد اقتصاد ایران پس از دو سال رکود رشد ۳.۲ درصدی و تورم ۲۵ درصدی را در این سال تجربه می‌کند.
  • مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر: پیشنهادی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه‌شده مبنی بر اینکه ۹۰ درصد قیمت فوب بندرعباس مبنای قیمت در داخل قرار گیرد و درنهایت معادل ریالی آن را که حدود ۸۰۰ تومان می‌شود، برای قیمت اوره تعیین شود.
  • رئیس‌کل گمرک ایران: درآمد ۵۸ هزار میلیارد ریالی گمرک در سال جاری/کاهش معطلی کالا از ۲۶ به سه روز / تقریباً 95 درصد فعالیت‌های گمرک تحت پوشش سامانه جامع گمرکی قرارگرفته است و 90 درصد از ترانزیت نیز از راه دور اظهار می‌شود.
  • وزیر نفت در خصوص مشكلات فروش میعانات گازی و تحریم‌های جدید از سمت امریكا گفت: محدودیت برای فروش میعانات گازی قبلاً هم اعمال می‌شد و حالا آن را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، اما این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر فروش آن ندارد. هیچ‌وقت تحریم نفتکشها برداشته نشده و تنها در موارد محدودی این تحریم اعمال نشده است.
  • رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی: واگذاری سهام برای رد دیون به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی ممنوع شد.
  • ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تداوم افت شاخص بورس گفت: تداوم افت شاخص بورس به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب برای این بازار درگذشته است اما با توجه به برنامه‌های تیم اقتصادی دولت و همچنین اقدامات صورت گرفته در آینده این بازار بارونق روبرو می‌شود. جهش بی‌سابقه قیمت ارز در دو الی سه سال گذشته به افزایش کاذب شاخص بورس منتهی شد.
  • مجمع کارآفرینان ایران با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری به تشریح مشکلات تولید با سیستم بانکی پرداخت و خواستار ورود نهادهای ناظر اطلاعاتی به پرونده بنگاه‌داری بانک‌ها شد.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

گرچه روند نزولی شاخص امروز نیز تداوم یافت لیکن به نظر می‌آید شرایط عمومی بازار از چند روز گذشته بهتر بود و بر این اساس شاید شرایط فردا را بهتر از امروز بتوان ارزیابی کرد. البته نکته‌ای که وجود دارد مقارن بودن پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌های کارگزاری با پایان شهریورماه اشاره کرد که به‌نوعی در راستای کاهش مانده اعتبارات اعطایی آن‌ها به مشتریان خود، به حجم عرضه‌های بازار سرمایه می‌افزاید. علاوه بر این تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم در که ازنظر پایان سال مالی شرایط مشابهی رادارند تلاش دارند در روزهای پایانی شهریورماه سود شناسایی کنند. صنعت خودرو در روز جاری حجم معاملات نه‌چندان زیادی را در خود ندید لیکن دو نماد مطرح عمدتاً در دامنه مثبت معامله شدند حتی نماد سایپا یکی دو بار به‌صف خرید مختصری هم رسید که البته چندان پایدار نبود. خبر تشکیل جلسه‌ای در وزارت دارایی با حضور مسئولین نهاد ناظر و نیز شرکت‌های مهم بازار سرمایه در ارتباط با مواردی که در ارتباط با این بازار در برنامه ششم توسعه بایستی گنجانده شود تشکیل شد که البته خروجی مشخصی تا زمان تدوین این گزارش (به‌جز موارد کلی اشاره شده در سایت خبرگزاری فارس) منتشرنشده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 7.184 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 4.17 میلیارد تومان و اوراق بدهی 2.60 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 6.89 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 7.71 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات ۲۰۸ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۵۷ واحد و شاخص فرابورس ۲ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افول امروز خود به عدد ۷۱۶۶۵ واحد رسید. فولاد مبارکه با ۲۹ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با ۲۷ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 5.100 میلیارد تومان و در فرابورس به 3.84 میلیارد تومان رسید که هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 8.11 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره شرکت واسپاری سپهر پارس با 6.10 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود که روز دوشنبه هفته گذشته در بازار فرابورس ایران باقیمت ۳۱۰۰ ریال عرضه شد روز جاری یک نوبت متعادل شد لیکن مجدداً صف خریدی برای آن شکل گرفت.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

معاملات نمادهای سیمان در روز جاری نسبت به‌روز گذشته هم در تعداد نماد و هم در حجم و ارزش معاملات کاهش یافت. شرایط نمادهای صنعت سیمان در روز جاری نامناسب بود از میان 20 نماد معامله‌شده و بر مبنای قیمت‌های پایانی، 6 نماد مثبت و مابقی منفی بودند. حجم معاملات جمعاً به 3191 هزار سهم و ارزش آن به 9078 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان بجنورد، خزر، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، کردستان، نی‌ریز و ایلام علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. سیمان فارس و خوزستان با 781 هزار سهم و مبلغ 2107 میلیون ریال حدود 23% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کارون با معامله تعداد 348 هزار سهم به ارزش 2054 میلیون ریال (معادل 22% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تنها اطلاعیه تغییرات کمیته حسابرسی سیمان سپاهان و نیز صورت‌های مالی شرکت گچ ماشینی فارس (از شرکت‌های زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان) منتشرشده است.

امروز همزمان با سفر هیئت دولت به استان خراسان، خط تولید شرکت سیمان‌سفید شرق با ظرفیت 1000 تن در روز با حضور آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. بر اساس مصاحبه مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ مادر شرکت مزبور)، مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این شرکت بالغ‌بر 900 میلیارد ریال بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در حدود 781 هزار سهم و به ارزش 2107 میلیون ریال بود. معاملات نماد در اوایل وقت در دامنه منفی و تدریجاً در دامنه مثبت قیمت صورت گرفت. قیمت پایانی معادل 2694 ریال (3 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.28 و مجموع ارزش بازار این شرکت 12123 میلیارد ریال است. خریداران 31 فرد حقیقی و 2 شخصیت حقوقی و فروشندگان 68 شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 53% و از فروش سهام 100% بود.

دیگر نماد مطرح این صنعت، سیمان تهران نیز شرایط نه‌چندان جالبی را تجربه کرد. نماد در دامنه منفی عمده معاملات خود را به انجام رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود 156 هزار سهم و به ارزش 582 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3803 ریال (17 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.84 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6655 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 23 فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از 30 فرد حقیقی بودند.بر این اساس و با توجه عدم فعالیت اشخاص حقوقی در این نماد، سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل 100٪ و در فروش ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان اردبیل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار و در نماد سیمان شمال یک شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24