Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تسنیم: ولایتی گفت: غربی ‌ها و از جمله فرانسوی‌ ها در کاوش‌ های باستان‌ شناسی خود هر آنچه از آثار باستانی ایران را که توانستند با خود بردند و آنچه را که نتوانستند ببرند، از بین بردند.

صد و شصت و ششمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز شنبه به ریاست علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند برگزاری همایش هنرهای در حال فراموشی، ارائه شد. در ادامه جلسه، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گزارشی از وضعیت «کمیته فرهنگ و تمدن» این وزارتخانه ارائه داد.

در این گزارش، ارتباط بین این کمیته و سایر زیر مجموعه‌ های وزارت علوم تشریح شد. پس از ارائه این گزارش، اعضای جلسه خواستار تسریع در روند فعالیت ‌های این کمیته شدند.

ولایتی گفت: در کمیته فرهنگ و تمدن وزارت علوم، باید این موضوع به نحوه علمی دنبال شده و در کتب درسی دانشگاه‌ ها انعکاس پیدا کند.

وی افزود: در موضوع «هنرهای در حال فراموشی» هم باید توجه شود که هنرهای ایرانی هم جنبه اقتصادی دارند و هم جنبه فرهنگی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این موضوع باید همه جنبه‌ها مورد توجه واقع شود. در ادامه جلسه، رئیس دانشگاه «جندی شاپور» گزارشی از روند برنامه ‌ریزی برای برگزاری همایش «جندی شاپور» ارائه کرد.

در این گزارش اعلام شد، این همایش در بهمن‌ماه 1394 با همکاری همه نهادها برگزار خواهد شد. ولایتی گفت: دانشگاه «جندی شاپور» یک دانشگاه جامع بوده و در آن به چند زبان مانند سریانی، سانسکریت و ... تدریس می‌ شده است.

وی افزود: در همه آثار تاریخ نگاری علم، نقش بارز دانشگاه جندی‌شاپور مورد اشاره قرار گرفته است.

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: غربی ‌ها و از جمله فرانسوی ‌ها در کاوش ‌های باستان‌ شناسی خود، هر آنچه از آثار باستانی ایران را که توانستند با خود بردند و آنچه را که نتوانستند ببرند، از بین بردند.

وی افزود: مکتب پزشکی «بغداد» را می‌توان فرزند و وارث مکتب پزشکی «جندی شاپور» دانست. دستور بعدی جلسه، پیشنهاد برگزاری همایش «میراث فرهنگی ایران و عراق» با همکاری یکی از سازمان‌ های مردم نهاد بود که مقرر شد تا مسئولین این سازمان مردم نهاد در جلسه آینده‌ گزارش خود را ارائه کنند.

بررسی روند برگزاری همایش « علوم زیستی در تمدن اسلامی» دستور دیگر جلسه کمیته فرهنگ و تمدن بود که سرپرست دانشگاه تربیت مدرس در این باره گزارشی ارائه کرد.

در ادامه جلسه مسئول علمی همایش گرامیداشت «حکیم ناصرخسرو» گزارش خود را در این زمینه ارائه کرد. وی در این گزارش با اشاره به سفارش نگارش مقاله در همه سرفصل‌ های تعیین شده، فهرست مهمانان خارجی را هم جهت تأیید کمیته فرهنگ و تمدن ارائه داد.

صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و مدارک و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی اسلامی هم گزارشی از اجرای طرح «دانشنامه فرهنگ» ارائه کرد.

در این گزارش ضمن تشریح ضرورت تألیف این دانشنامه، روند شکل‌گیری کمیته‌های علمی و نگارش مقالات مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش نظراتی چون توجه به عنصر اقتصاد و تأثیر آن در فرهنگ، ارتباط بین مسائل اجتماعی و فرهنگی و گسترده‌ تر شدن دامنه مؤلفان این دانشنامه نیز مطرح شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24