Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بانك دولتی پیشقدم شده در اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسكن، مدل نهایی خود را برای راه‌اندازی صندوق و نحوه پرداخت تسهیلات خرید، با اعمال دو دسته تعدیل در پیشنهاد اولیه وزارت راه‌وشهرسازی، به بانك‌مركزی ارائه كرد.

بانك مسكن فعلا تنها بانك راغب به ایجاد صندوق پس‌انداز مسكن به حساب می‌آید طوری كه در چند ماه گذشته، بیشترین جلسات كارشناسی مقامات وزارت راه‌وشهرسازی در ارتباط با وام‌خرید، با حضور ثابت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانك‌مسكن برگزار شده و پیشنهاد مشاوران مالی و معاونان عباس آخوندی درباره شاخص‌های كلیدی وام خرید همچون تعداد، مبلغ، طول بازپرداخت و همچنین نرخ سود تسهیلات عمدتا متناسب با منابع و توان مالی بانك مسكن، طراحی و تدوین شده است.
هفته گذشته بعد از برگزاری جلسه نهایی در این خصوص، آخرین مدل پیشنهادی وام خرید مسكن به‌عنوان محصول مشترك وزارت راه‌‌وشهرسازی و بانك‌مسكن، با امضای هیات‌مدیره این بانك، تحویل بانك‌مركزی شد.
در این مدل، برنامه‌های اولیه وزارت راه‌‌وشهرسازی به‌صورت قابل‌توجهی تعدیل شده است تا بلكه نظر بانك‌مركزی تامین شود.
وزارت راه‌‌وشهرسازی تا همین ماه گذشته، پیشنهاد پرداخت تسهیلات خرید در 4 سطح شناور 60، 80، 100 و 120 میلیون تومان را به ترتیب برای شهرهای‌ كوچك، شهرهای متوسط، كلان‌شهرها و تهران، از طریق رایزنی و مذاكره با بانك‌مركزی تعقیب می‌كرد.
اما هم‌اكنون آنچه به‌صورت مكتوب از بانك‌مركزی درخواست شده، مدل پرداخت سه نوع وام خرید با سقف‌های شناور 40 و 60 و 80 میلیون تومان است!
به این ترتیب، میانگین پیشنهادی وام خرید مسكن از 80 میلیون تومان به 60 میلیون تومان تعدیل شده است.
با این حال، همچنان بین موضع رسمی بانك‌مركزی و این رقم تعدیل‌شده، زاویه وجود دارد.
بانك‌مركزی ماه گذشته با اعلام نظر رسمی خود درباره طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسكن، خطاب به مسوولان دولت تاكید كرده بود، صندوق پس‌انداز در گام اول و پایلوت، حتما در بانك غیردولتی تشكیل شود و سقف وام خرید در این صندوق نیز از 60میلیون تومان تجاوز نكند.
اما در مدل نهایی كه هفته پیش از سوی بانك‌مسكن– بانك دولتی-  و وزارت راه‌و‌شهرسازی به بانك‌مركزی ارائه شد، مبلغ 60میلیون نه به عنوان سقف بلکه به‌عنوان «میانگین» وام شناور تعیین شده است.
در این مدل، پرداخت 100 هزار فقره وام خرید در هر سال، با نرخ 14درصد و بازپرداخت 15 تا 20سال توسط صندوق، پیش‌بینی شده است.  اکتفا به ظرفیت 100هزار فقره‌ای حكایت از تعدیل دوم در پیشنهاد اولیه دارد چرا كه وزارت راه‌وشهرسازی در نظر داشت، سالانه 300 هزار فقره تسهیلات خرید به متقاضیان پرداخت كند.
با این حال، احتمال می‌رود، بعد از اجرای طرح پایلوت در بانك‌مسكن، در فازهای بعدی، هم مبلغ تسهیلات و هم تعداد تسهیلات افزایش پیدا كند.
در آنچه هم‌اكنون روی میز مقامات بانك‌مركزی برای بررسی و تصویب نهایی قرار دارد، آمده است: صندوق پس‌انداز مسكن با احتساب این مدل، رقمی كمتر از 10 هزار میلیارد تومان كسری خواهد داشت.
بانك‌مركزی در طول این ماه‌ها، نسبت به رقم دقیق كسری منابع صندوق حساسیت فوق‌العاده‌ای داشت و صدور اجازه راه‌اندازی را منوط به تامین كسری از سوی دولت كرده بود. رئیس كل بانك‌مركزی و وزیر راه‌وشهرسازی ماه پیش با تهیه نامه‌ای مشترك از رئیس‌جمهور خواستند كسری صندوق پس‌انداز مسكن را تامین كند اما در آن نامه، رقم كسری و بودجه مورد نیاز قید نشده بود. ولی حالا این رقم به‌واسطه تعیین مدل نهایی، مشخص شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24