Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • غلامحسین شافعی عضو شورای پول و اعتبار از ارائه طرح وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی برای تجدیدنظر در نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: موضوع کاهش نرخ سود بانکی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام و برای بررسی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرارگرفته است که امیدواریم در جلسه بعدی شورا تصمیم منطقی در این رابطه اتخاذ شود.
  • مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی: تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی با تسعیر نرخ ارز غیرقانونی است/ بدهی دولت همان ۷۴ هزار میلیارد است
  • رییس دفتر رئیس‌جمهور بابیان اینکه گزارش‌ها حاکی از تحقق رشد بالای ۲ درصد اقتصاد در ۴ ماه نخست امسال است، گفت: امیدواریم تا ۲ سال آینده نرخ تورم یک‌رقمی شده و ثبات در اقتصاد ایجاد شود.
  • "معاون وزیر نفت" گفت: اگر قرار باشد که تولید برق برای "صادرات" با گاز سوبسیدی باشد و سپس با نرخ ارزان اقدام به صادرات برق کنیم، این اقدام توجیه اقتصادی ندارد و برای ما نیز به‌صرفه‌تر است که به‌جای اینکه گاز را در اختیار نیروگاه‌ها قرار دهیم خودمان با نرخ فوب خلیج‌فارس صادر کنیم.
  • پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تبدیل متانول به پروپیلن به‌عنوان سناریوی نهایی توسعه صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و اعلام کرد: بخشی از ظرفیت 24 میلیون تنی متانول ایران به پروپیلن به‌عنوان تأمین‌کننده خوراک صنایع تکمیلی تبدیل می‌شود.
  • معاون ساخت راه‌آهن از پیشرفت ۹۶ درصدی زیرسازی راه‌آهن خواف-هرات خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این مسیر، افغانستان از طریق راه‌آهن ایران به آب‌های آزاد وصل شده و امکان ترانزیت بار به افغانستان و کشورهای شرق آسیا فراهم می‌شود.
  • مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش: پالایشگاه آناهیتا معطل ۳ سرمایه‌گذار/ از احداث ۶ پالایشگاه جدید نفت در قشم بی‌اطلاعم.
  • مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی: برنامه‌ ساماندهی کارمزدهای پرداخت‌ الکترونیک/ گرفتاری شبکه با شارژهای هزارتومانی/ خلق پول 3 تا 5 هزارمیلیاردی بانک‌ها در تسویه آنی
  • مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان کشور: درحالی‌که ۱۵۰ تاجر اصلی ترک‌ها هفته‌ها پیش در روسیه چادر زده و برای صادرات به این کشور رایزنی می‌کنند، مسئولان ما هنوز در حال تصمیم‌گیری و تعلل دراین‌ارتباط هستند.
  • رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی طی حکمی محمد نوفرستی را به سمت مدیر امور اقتصادی و برنامه‌ریزی استراتژیک صندوق توسعه ملی منصوب کرد.
  • مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو: بومی‌سازی ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی میکرو/ ظرفیت بالقوه برق‌آبی کشور 15000 مگاوات است
  • معاون امور بندری سازمان بنادر با اشاره به‌احتمال افزایش تسهیلات دریایی در صندوق توسعه ملی بر نگاه مثبت سازمان بنادر به توسعه همکاری‏‌ها با بخش خصوصی و انجمن‌‏های صنفی تأکید کرد و گفت: طبق قانون مصوب مجلس، سازمان بنادر سرمایه‏‌گذاری در بخش دریا را تضمین می‏‌کند.
  • صادرات پسته ایران در مردادماه 93 نسبت به ماه قبل از آن به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد.
  • چند ماهی است که از تحریم‌های خودرو در ایران کاسته شده ولی همچنان روند واردات قطعات اولیه از اروپا و انعقاد قرارداد با خودروسازان اروپایی با مشکل مواجه است و فعالان صنعت خودروسازی ایران از مشکلات انتقال پول گلایه می‌کنند.
  • اکبر ترکان در کسوت رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان می‌گوید: برخی مساکن مهر حتماً تخریبی‌اند، چراکه از ابتدا بنای کار مطابق اصول فنی نبوده است و الان گرفتارشده‌ایم.
  • بهاءالدین حسینی هاشمی یکی از مدیران قدیمی عرصه بانکداری کشور اعتقاد دارد که دولت اگر می‌خواهد بانک‌ها بنگاه‌داری نکنند نباید در تعیین نرخ سود بانکی دخالت کند و تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها ایجاد کند.
  • جدول ریز برداشت‌های ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بانک مرکزی از حساب 18 بانک دولتی و خصوصی به بهانه تخلفات ارزی در دولت دهم منتشر شد.
  • چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن رشد قیمت مسکن در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری به قیمت جاری صفر بوده و به قیمت واقعی منهای 20 درصد بوده است.
  • عضو هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تشریح برنامه‌های دولت برای استفاده از سازمان بورس به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های بخش مسکن، گفت: نوسازی محله‌ای با پرداخت وام ودیعه مسکن به‌صورت پایلوت به اجرا رسیده است.
  • مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس: تابه‌حال درخواست ۱۴ صندوق بازارگردانی از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ ها و شرکت‌های تأمین سرمایه به سازمان ارسال‌شده و مورد موافقت اصولی قرارگرفته است.
  • وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه خودروسازان تا پایان مردادماه برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۲ فرصت داشتند، اظهار داشت: خودروسازان تا پایان سال ۹۴ مجاز به تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ هستند و از سال ۹۵ به بعد باید به استاندارد یورو ۵ مجهز شوند.
  • مدیرعامل ایران‌خودرو از برنامه این گروه برای حرکت به سمت ساخت قطعات با تکنولوژی بالا خبر داد و گفت: داخلی سازی محصولات و توسعه صادرات از دیگر اولویت‌های این برنامه است که به‌منظور تحقق منویات اخیر مقام معظم رهبری تدوین شد.
  • دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بابیان این‌که صادرات نرم‌افزار باید به ۲ میلیارد دلار برسد گفت: سیاست حمایت از صادرات را به جلسه شورا می‌بریم.
  • معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از برگزاری نشست‎های هم‎اندیشی معرفی و راه‎اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا با فعالان صنعت طیور کشور در این بورس خبر داد.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

روند معاملات روز جاری در بازار سرمایه رو به نزول و شاخص نیز همچنان کاهنده بود. امروز هفتمین روز کاری است که شاخص کل بورس به‌طور مرتب روند نزولی به خود گرفته است. بسیاری به یمن شگون داشتن عدد هفت به برگشت شاخص در فردا امیدوارند. در این میان توجه اشخاص حقیقی همچنان به نمادهای کوچک و با سهام شناور پایین است گرچه تدریجاً حجم هشدارهای مرتبط با مخاطرات فعالیت بر روی این نمادها رو به افزایش است لیکن بسیاری از فعالان بازار به‌منظور کاهش زیان‌های وارده به خود و به‌منظور کسب سود به خریدوفروش این‌گونه نمادها می‌پردازند. امروز مصاحبه مدیرعامل شرکت بورس در خصوص پیشنهاد افزایش دامنه نوسان از ۴ درصد به ۵ درصد و نیز کاهش حجم‌مبنای شرکت‌های بزرگ انتشار یافت. به نظر می‌رسد در صورت تصویب این پیشنهادات شاهد رونق نسبی در نمادهای مهم باشیم گرچه اعمال این رویه‌ها به‌نوعی حکم تیغ دو لبه را برای شاخص دارد و به همان ترتیبی که می‌تواند موجبات رشد آن را فراهم آورد درروند نزولی نیز اثر تشدید شونده خواهد داشت. مصاحبه مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص تعویق عرضه‌های اولیه تا زمان تثبیت شرایط عمومی بازار سرمایه نیز در تعدادی از سایت‌ها درج گردید. موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر موافقت اصولی با تأسیس ۱۴ صندوق بازارگردانی از دیگر اخبار مهم بود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 239.2 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 33.2 میلیارد تومان و اوراق بدهی 86.5 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 113.1 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 104.5 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 260.7 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۹۹ واحد و شاخص فرابورس ۱ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افول امروز خود به کانال ۷۲ هزار واحد سقوط کرد و به عدد ۷۱۸۲۲ واحد رسید. بانک صادرات ایران با ۷ واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با ۳۴ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 90.8 میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۸ میلیارد تومان رسید که شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با 7.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره صنعتی و معدنی چادرملو با 42.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود که روز دوشنبه هفته گذشته در بازار فرابورس ایران باقیمت ۳۱۰۰ ریال عرضه شد علیرغم رسیدن به قیمت ۳۵۸۷ ریال همچنان صف خرید مناسبی دارد.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

شرایط نمادهای صنعت سیمان در روز جاری نامناسب بود از میان ۲۳ نماد معامله‌شده و بر مبنای قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان غرب و سیمان فارس مثبت و مابقی منفی بودند. حجم و ارزش معاملات نیز جالب نمی‌نمود. حجم معاملات جمعاً به ۴۱۱۹ هزار سهم و ارزش آن به ۱۱۵۸۰ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان بجنورد، دورود، اصفهان، صوفیان، نی‌ریز و ایلام علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. سیمان فارس و خوزستان با ۱۷۶۵ هزار سهم و مبلغ ۴۷۴۷ میلیون ریال حدود ۴۱% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد ۳۱۳ هزار سهم به ارزش ۱۱۶۹ میلیون ریال (معادل ۱۰% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تنها اطلاعیه مربوط به مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام و نیز تغییرات کمیته حسابرسی سیمان شرق و بجنورد منتشرشده است. آمار تولید و تحویل پنج‌ماهه و نیز صادرات سیمان و کلینکر کشور امروز توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان منتشر شد. برحسب اطلاعات منتشره تحویل سیمان (داخلی و صادراتی) در این دوره 29.2 میلیون تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود 2.2 میلیون کن کاهش نشان می‌دهد. صادرات کلینکر و سیمان ۸۰۵۲ هزار تن در ۵ ماهه سال جاری بوده درحالی‌که در سال گذشته حجم صادرات در حدود ۸۱۶۹ هزار تن بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در حدود ۱۷۶۵ هزار سهم و به ارزش ۴۷۴۷ میلیون ریال بود. برخلاف روز چهارشنبه هفته گذشته، عمده معاملات نماد در دامنه منفی انجام گرفت حتی لحظاتی کف قیمت مجاز را هم لمس نمود. قیمت پایانی معادل ۲۶۹۱ ریال (۷۷ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.28 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۱۱۰ میلیارد ریال است. خریداران ۷۵ فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان ۶۲ شخصیت حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۸۹% و از فروش سهام ۵۴% بود.

دیگر نماد مطرح این صنعت، سیمان تهران نیز شرایط جالبی نداشت. نماد در دامنه منفی عمده معاملات خود را به انجام رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۳۱۳ هزار سهم و به ارزش ۱۱۶۹ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3820 ریال (۴۶ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.86 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۶۸۵ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۵ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۴ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۸٪ و درفروش ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته تنها در نماد سیمان خزر شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و سرمایه‌گذاری خوارزمی در نقش خریدار ظاهرشده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی هفته گذشته بلوک عمده سیمان خزر و سیمان‌سفید نی‌ریز را که توسط شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر عرضه‌شده بود از آن خود کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24