Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیر كل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن معاونت امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینكه تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیون واحد مسكونی نیاز داریم، گفت: مبلغ وام مسكن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان است كه میزان بازپرداخت ماهیانه آن از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می ‌شود، بنابراین بهتر است اجاره نشینانی كه این میزان را اجاره می‌ دهند، قسط وام مسكن پرداخت كنند تا در منزل مسكونی خود ساكن شوند.

به گزارش مهر، علی چگینی با تاكید بر اینكه مسكن بخش مهمی است كه هم برای خانوار و هم برای دولت می ‌تواند رونق را در پی داشته باشد، به طوری كه ۱۳ درصد از اشتغال كشور را بخش مسكن تأمین می‌كند، بیان داشت: اگر یك درصد رشد در بخش مسكن داشته باشیم ۲.۷ درصد رشد در تولید ناخالص داخلی داریم، بنابراین سیاست ‌های مسكن باید هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا به صورت توأم دیده شود.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن گفت: با توجه به شرایط ركود تورمی كه اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌كند، باید شرایط اقتصادی را به گونه‌ای بچینیم كه در كنار تورم قابل قبول رونق اقتصادی نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه در ۸ سال گذشته تنها طرف عرضه مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: در طول این ۸ سال شاهد بودیم كه وام مسكن هیچ افزایشی نداشت، اما قیمت مسكن ۶ برابر شد، بنابراین تنها عامل اصلی افزایش قیمت مسكن را نباید وام در نظر گرفت.

چگینی با بیان اینکه فقط یك عامل در افزایش قیمت مسكن اثرگذار نیست، افزود: به عنوان مثال در یك سال گذشته شاهد بودیم كه قیمت وام مسكن افزایش پیدا كرد، اما قیمت مسكن تنها یك درصد رشد داشت بنابراین قیمت مسكن تنها متاثر از وام خرید نیست، بلكه عوامل مختلفی در آن تأثیرگذار است كه نمونه بارز آن رشد قیمت مسكن در سال ۸۶ است.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن معاونت امورمسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات خرید مسكن، اظهار داشت: در كشور سیستم پس‌انداز نداریم اما مردم باید به پس اندازعادت كنند چرا كه باید بسته‌ای از برنامه‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم مسكن را به مقصد خود برسانیم.

وی تصریح کرد: پس بانك‌ها می‌توانند وام بدهند و سیاست وام‌دهی خود را تقویت كنند زیرا در سال ۷۷ بیش از ۱۰ هزار وام خرید داده شد و ۳ میلیون خانوار ایرانی خانه‌دار شدند. در حقیقت می‌توان هم برنامه كاهش قیمت ساخت مسكن را انجام داد و هم از سوی دیگر با پرداخت وام مردم را توانمند كرد.

چگینی با تاکید بر اینکه یكی از برنامه‌های دولت در بخش مسكن حمایت از تقاضا است، گفت: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و برای این كار باید اجازه دهیم كه بازار رهن در كشور شكل بگیرد. همچنین باید اجازه دهیم دولت به شیوه‌هایی كه طراحی كرده به تولید و عرضه مسكن كمك كند.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن در خصوص میزان وام مسكن، اظهار داشت: مبلغ وام مسكن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان است كه میزان بازپرداخت ماهیانه آن از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می‌شود بنابراین بهتر است اجاره نشینانی كه این میزان را اجاره می‌دهند، قسط وام مسكن پرداخت كنند تا در منزل مسكونی خود ساكن شوند.

وی با اشاره به اینكه دولت می‌خواهد صندوق پس انداز مسكن در همه بانك ها ایجاد شود، گفت: همه بانك‌ها در كنار بانك مسكن می‌توانند این صندوق‌ها را راه‌اندازی كنند و دولت وامی كه پرداخت می‌كند، مابه‌التفاوت نرخ سود آن را پرداخت كنند.

چگینی در خصوص برنامه دردست اجرای وزارت راه وشهرسازی در حوزه مسكن، اظهار داشت: مسكن مهر پروژه بزرگی است كه هنوز حدود یك میلیون واحد مسكونی آن تمام نشده است و در زمینه خدمات زیربنایی و خدمات روبنایی آن مشكلاتی وجود دارد. برنامه دولت ساماندهی این وضعیت است و تلاش خود را انجام می‌دهد كه مسكن مهر را تمام كند و در حوزه تأمین مالی آن به جای استفاده از پول پرقدرت كه تورم‌زا است از بازپرداخت اقساط تسهیلات مردم استفاده كند و همانطور كه مشاهده می‌كنید، كاهش تورم حاصل شده است.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن در خصوص اینکه آیا پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی موجب گران شدن قیمت مسكن می‌شود، گفت: در تمام دنیا سیستم وام‌دهی و تسهیلات دادن برای بخش مسكن وجود دارد و معتقدیم كه پرداخت وام مسكن شاید اثر جزئی داشته باشد، اما اثر زیادی بر قیمت مسكن نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: پرداخت ۱۵۰ یا ۳۰۰ هزار فقره وام مهم نیست بلکه مهم، راه‌اندازی صندوق پس انداز است. ما می‌خواهیم سازوكار صندوق راه بیفتد و بانك‌ها اجازه ورود به این عرصه را داشته باشند تا به گروه‌های مختلف با اشكال مختلف وام پرداخت كنند. به عنوان مثال پرداخت وام با نرخ حمایتی برای اقشار كم درآمد و یا اولویت دادن به بافت فرسوده، صنعتی‌سازی یا خانه اولی‌‌ها یا اینكه تولید صنعتی را حمایت كنیم.

چگینی با اشاره به حمایت از صندوق‌های پس‌انداز مسكن گفت: باید از این نوزاد حمایت كنیم، تا این صندوق‌ها راه بیفتد، تا ببینیم در یكی دو سال آینده چگونه عمل خواهد كرد.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن با تاکید بر اینکه سعی داریم، از بخش تقاضا نیز حمایت كنیم، افزود: هم‌اكنون وام خرید مسكن ممنوع است، اما وام ساخت مسكن كه ممنوع نیست.

وی با بیان اینکه حرف‌های عامه‌پسند زدن خوب است اما باید منابع و توان خود را بسنجیم و بعد به دنبال پرداخت وام باشیم، بیان کرد: تقاضای سرمایه‌ای مسكن در سال جاری به حداقل رسیده است و اگر معاملات مسكن را به صورت ماهیانه رصد كنید، در زمانی كه معاملات افزایش پیدا می‌كند، معاملات سرمایه‌ای وجود دارد و هنگامی كه كاهش پیدا می‌كند، معاملات سرمایه‌ای از آن خارج شده است به طوری كه در سال جاری تقاضای سرمایه‌ای مسكن به حداقل خود رسیده است.

چگینی تصریح کرد: در ۸ سال گذشته سیاست‌هایی مربوط به تقاضا و آئین ‌نامه ماده ۱۴ كلا تعطیل شده بود و برنامه‌های طرح جامع مسكن ۹ محور و ۵۵ برنامه اجرایی داشت كه فقط به حق بهره‌برداری از زمین عمل كردند و بقیه را رها كردند.

مدیركل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسكن با اشاره به اینكه طرح جامع مسكن هنوز قطعی نشده است و قرار است در ماه آینده از آن رونمایی شود، گفت: براساس طرح جامع مسكن اعلام كردیم تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیون واحد مسكونی نیاز داریم و از سوی دیگر نرخ تورم نیز به حدود ۱۰ درصد و یا كمتر از آن می‌ رسد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24