Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: سهم بدهی دولت در بدهی‌هایی که به بانک‌ها وجود دارد سهم بسیار زیادی نیست و تنها 16 درصد از مطالبات بانک‌ها به دولت مربوط می‌شود.
  • علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دلیل افزایش بی‌سابقه تورم در دولت گذشته را در رشد پایه پولی می‌داند و این‌گونه انتقاد می‌کند که در نظر برخی اگر باران پول در کشور بیاید تولید رونق می‌گیرد، درصورتی‌که از نگاه او این‌طور نخواهد بود.
  • میزان صادرات میعانات گازی ایران در مردادماه امسال نسبت به ماه‌ قبل بیش از 60 درصد کاهش یافت و از 1965 هزار تن به 759 هزار تن رسید.
  • بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه بابیان اینکه در مجموعه فولادسازی مبارکه اصفهان با معضل بی‌آبی روبه‌رو شده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به اینکه زاینده‌رود آب ندارد و محدودیت‌هایی در تأمین آب برای واحدهای فولادسازی مجموعه فولاد مبارکه وجود دارد، دیگر در منطقه اصفهان امکان مانور دادن طرح‌های توسعه فولادی فراهم نیست / با مسئله‌ای به نام کمبود گندله مواجه هستیم. تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به معادن ایران و نه فولاد است!
  • برخلاف وعده مقام‌های دولتی و امنیتی به کارگران معدن بافق مبنی بر لغو خصوصی‌سازی این معدن، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته است واگذاری معدن سنگ‌آهن بافق قطعی است و امکان لغو آن وجود ندارد.
  • سخنگوی دولت گفت: به‌هیچ‌وجه بانک مرکزی در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز به دنبال رساندن نرخ مبادله‌ای به بازار نیست، بلکه باید بازار خود را باسیاست‌ها تنظیم کند.
  • جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه مجلس با تسویه بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل تسعیر نرخ ارز مخالفت خواهد کرد، گفت: هفته آینده در کمیسیون مشترک بررسی لایحه خروج از رکود و حمایت از تولید این طرح بررسی خواهد شد.
  • در صورت عدم اعتراض کشورهای غربی به‌حکم دادگاه آمریکایی تا یک ماه، تحریم شرکت ملی نفتکش لغو می‌شود.
  • با حکم علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، علیرضا آل احمد و زهره عالی‌پور به‌عنوان اعضای جدید هیئت عامل سازمان خصوصی‌سازی منصوب شدند.
  • رئیس‌کل بانک مرکزی: برخی بانک‌ها برای تسهیلات تکلیفی از منابع بانک مرکزی برداشت کردند/ حذف تسهیلات تکلیفی در بودجه ۹۴.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: هم‌اکنون نقدینگی زیادی در دست مردم است که این پول‌ها می‌تواند رشد اقتصادی را دورقمی کند و فقط سیستم تعاونی است که می‌تواند سرمایه‌های خورد مردم را به چرخه اقتصادی بیاورد.
  • احمد کارگری مدیرکل گمرک تهران اظهار داشت: با اجرای سامانه اظهار از راه دور در این گمرک زمان انجام تشریفات گمرکی کاهش و حجم فعالیت افزایش‌یافته است، همچنین درآمد این گمرک در پنج‌ماهه سال جاری 92 در صد افزایش داشته است.
  • وزیر راه و شهرسازی ایران در همایش بین‌المللی ترانزیت ترکمنستان گفت: ایران در نظر دارد تا سال 2015 میلادی و با بهره‌گیری از مسیرهای ترانزیتی، میزان حمل و انتقال کالا را به 14 میلیون تن در سال برساند.
  • مدیرعامل راه‌آهن از تشکیل سازمان مستقل قطارهای سریع‌السیر خبر داد و گفت: با تشکیل این سازمان تا چهار سال آینده خط سریع‌السیر تهران-اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.
  • مدیرعامل سایپا: بیش از این نمی‌توانیم قیمت خودرو را کاهش دهیم / رونمایی از چهار محصول گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه بین‌المللی مشهد / آغاز تولید انبوه سراتو از مهرماه / تولید ال 90 با رنو ادامه می‌یابد
  • مهران امیر معینی مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی درباره تأثیر بازنگری قراردادهای نفتی و استفاده از قراردادهای جدید بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی کشور، اظهار کرد: قراردادهای جدید رویکرد متفاوتی نسبت به قراردادهای پیشین دارد و آن این است که شرکت‌های بین‌المللی و پیمانکار را در بازه زمانی طولانی‌تر به کار می‌گیرد و آن‌ها بیشتر در منافع سهیم می‌شوند. اگر مشکل تحریم‌ها حل نشود نمی‌توان اطمینان داشت که شرکت‌های خارجی حتماً در داخل کشور حضور پیدا خواهند کرد.
  • مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود، از نزول یک پله‌ای ایران در فهرست رقابت‌پذیرترین کشورها طی سال گذشته خبرداد، امادرعین حال تأکیدکرد که انتظار می‌رود اقتصاد ایران پس از گذراندن دوسال دشوار به ثبات برسد.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب طرحی در هیئت دولت برای ارائه تسهیلات ویژه به صنایع کوچک خبر داد و گفت: این طرح برای اجرا به‌زودی به‌نظام بانکی کشور ابلاغ خواهد شد.
  • یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با اشاره به امضای قرارداد جدید بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برای افزایش میزان صادرات گازوئیل از حدود 7 برابر شدن صادرات این فرآورده سوختی با امضای قراردادهای جدید با عراق و افغانستان خبر داد.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

تحول خاص قابل اشاره‌ای امروز هم در بازار سرمایه رخ نداد. نمادهای کوچک و یا با سهام شناور پایین همچنان توسط گروهی از سهامداران (عموماً حقیقی) موردتوجه واقع‌شده‌اند و با نوسانات مثبت و منفی اغلب رشد می‌یابند لیکن از تغییر در نمادهای بزرگ تقریباً هیچ خبر خاصی نیست. با عنایت به توجه ویژه به نمادهای کوچک، بعضاً در طول یک هفته درصد بالایی از سهام این شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد به‌طور مثال در هفته جاری ۱۶ درصد فراورده‌های نسوز پارس و ۹ درصد آهنگری تراکتورسازی ایران مورد معامله قرارگرفته است. درنتیجه عدم فعالیت قابل‌ملاحظه بر روی نمادهای بزرگ و مطرح، حجم معاملات همچنان رقم قابل قبولی را نشان نمی‌دهد. شاخص در روز جاری هم‌روند نزولی خود را ادامه داد و با افتی در حدود ۱۱۱ واحد به عدد ۷۲۱۲۲ واحد رسید.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 179.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 40.8 میلیارد تومان و اوراق بدهی 21.9 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 78.9 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 76.7 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 202.6 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۱۱ واحد و شاخص فرابورس ۱ واحد کاهش داشتند. بانک صادرات ایران با ۱۰ واحد بیشترین اثر مثبت و شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۷ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 89.9 میلیارد تومان و در فرابورس به 87.9 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک صندوق بازنشستگی با 5.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره واسپاری سپهر پارس با 29.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. نماد جدیدالورود سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود امروز هم همچنان با صف سنگین خرید همراه بود. مابقی واحدهای سرمایه‌گذاری اولین صندوق زمین و ساختمان با عنوان نسیم امروز مورد معامله واقع شد و مجموعاً طی هفته جاری ۱۵ میلیون واحد عرضه‌شده توسط بازار (و بخشی از آن احتمالاً توسط متعهد پذیره‌نویس) خریداری شد.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

وضعیت عمومی نمادهای صنعت سیمان در روز جاری حاوی هیچ رویداد خاص و قابل اشاره‌ای نبود. از هیجان خرید نمادهای سیمانی روز گذشته هم در بازار امروز اثری به چشم نمی‌خورد. امروز بازار سرمایه شاهد انجام معامله بر روی ۲۴ نماد صنعت سیمان بود که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۳۰۹۶ هزار سهم و ارزش آن به ۹۶۴۶ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، دورود، اصفهان و کردستان علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات از میان نمادهای مورد معامله ۷ نماد مثبت و مابقی آن‌ها منفی بودند. سیمان فارس و خوزستان با ۸۲۹ هزار سهم و مبلغ ۲۳۰۸ میلیون ریال حدود ۲۴% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد ۳۹۹ هزار سهم به ارزش ۱۵۳۵ میلیون ریال (معادل ۱۶% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. شرکت سیمان فارس و خوزستان صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ را در سامانه کدال منتشر نموده است علاوه بر این اطلاعات مالی شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ نیز تدریجاً در حال درج در این سامانه می‌باشند.

سایت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان آمار صادرات ۵ ماهه سیمان و کلینکر را منتشر نموده است.بر اساس این اطلاعات، ۸۰۵۲ هزار تن کلینکر و سیمان در ۵ ماهه سال جاری صادرشده است درحالی‌که در سال گذشته حجم صادرات در حدود ۸۱۶۹ هزار تن بوده است. مصاحبه کوتاه آقای شیخان با بعضی سایت‌ها نیز بیانگر تولید ۲۹۵۰۴ هزار تن تولید سیمان و ۲۳۳۵۲ هزار تن تحویل داخلی سیمان در طول ۵ ماهه منتهی به پایان مردادماه بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در حدود ۸۲۹ هزار سهم و به ارزش ۲۳۰۸ میلیون ریال بود. عمده معاملات نماد در دامنه مثبت انجام گرفت لیکن به سقف مجاز قیمت نرسید. قیمت پایانی معادل ۲۷۶۸ ریال (۱۴ ریال بالاتر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.43 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۴۵۶ میلیارد ریال است. خریداران ۵۸ فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان ۵۸ شخصیت حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۸۸% و از فروش سهام ۸۸% بود.

شرایط معاملات سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت چندان جالب نبود. نماد در دامنه مثبت و منفی سیر کرد لیکن به دلیل انجام بخش عمده‌ای از معاملات در دامنه منفی قیمت پایانی نسبت به‌روز گذشته کاهش داشت. مجموع معاملات این نماد در حدود ۳۹۹ هزار سهم و به ارزش ۱۵۳۵ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3866 ریال (۱۵ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.91 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۶۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۸ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۹ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۲٪ و درفروش ۹۳٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان بهبهان بیمه مرکزی ایران، در نماد سیمان شمال یک شخصیت حقیقی و در نماد سیمان کردستان شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نقش خریدار ظاهرشده‌اند. در سمت عرضه در نماد سیمان کردستان یک شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24