Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر اقتصاد عنوان کرد: ارائه بسته تشویقی به بانک‌ها برای توقف بنگاه‌داری/ برآورد بدهی دولت؛ از 120 تا 250 هزار میلیارد تومان
  • معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات گازی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون انرژی روسیه از ساخت خطوط لوله انتقال گاز، واحدهای مینی ال.ان.جی و توسعه شبکه‌های گاز به‌عنوان مهم‌ترین محور مذاکرات دو کشور نام برد.
  • همزمان با مصوبه شورای عالی اقتصاد و افزایش قیمت خرید تضمینی برق از سرمایه‌گذاران خصوصی تولیدکننده برق حرارتی و تجدید پذیر، آئین‌نامه تعرفه‌های مشترکان برق کشور در وزارت نیرو تصویب و پیش‌بینی می‌شود این تعرفه‌های برق از ابتدای سال آینده اعمال شود.
  • طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی (بزرگ‌ترین طرح ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه) در منطقه شوریجه خراسان با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی یکشنبه هفته آینده با حضور وزیر نفت افتتاح می‌شود.
  • معاون وزیر نفت: بررسی صلاحیت ٥٠ متقاضی احداث پالایشگاه سیراف آغاز شد. طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی (سایت پارس ٢) راه‌اندازی می‌شود.
  • بر اساس آمارهای گمرک، صادرات ۵ ماهه ۱۹ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده و واردات ۲۱ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار گزارش‌شده است که نسبت به مدت مشابه صادرات ازلحاظ ارزش به دلار 20.83 و نیز واردات 33.58 درصد رشد نشان می‌دهد.
  • معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بابیان اینکه دیگر نیروگاه گازی صرف نخواهیم ساخت و نیروگا‌ه‌های گازی حداکثر دو سال می‌توانند به شبکه سراسری برق بفروشند، گفت: نرخ خرید برق برای بخش خصوصی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود تا آن‌ها بتوانند تسهیلات خود را در ۵ سال به شبکه بانکی بازگردانند.
  • رئیس اتاق تهران اصلاح بازار پول را مهم‌ترین اولویت مدنظر بخش خصوصی خواند که طی آن روابط بنگاه، بانک، بانک مرکزی و دولت اصلاح می‌شود و درروند این اصلاحات باید توجه ویژه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط شود.
  • هرچند ساخت‌وساز مسکن نیز مانند معامله آن، در رکود به سر می‌برد و به نظر می‌رسد باید خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری مسکن وارد شوند و به بازار داخلی تکانی دهند اما انبوه‌سازان ایرانی مخالف این حضور هستند.
  • معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل جدید شناسایی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: با افزایش تراکم در ارتفاع برای محله‌های تاریخی مخالفیم.
  • محسن حاجی‌بابا نایب‌رییس كمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق تهران: الآن وضع كارخانه‌های تولید فولاد در بخش خصوصی وخیم است. اغلب این كارخانه‌ها بین ۵۰۰ هزار تن تا یک‌میلیون تن موجودی دارند كه نتوانسته‌اند آن‌ها را به فروش برسانند و قادر نیستند حتی حقوق كاركنان خود را بدهند.
  • مدیرعامل بانک پاسارگاد با تائید شکایت این بانک از یک نماینده مجلس گفت: سؤال از بانک‌ حق نمایندگان است.
  • رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران از بخشنامه جدید دولت برای تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات ارزی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، مهلت تسویه اقساط معوق دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی تا پایان اسفندماه 93 تمدید شد.
  • رئیس سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه ۹۰ درصد واگذاری‌ها در یک سال گذشته به بخش خصوصی واقعی انجام شد، گفت: متأسفانه هرچقدر واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام می‌‌پذیرد، فشارها نیز بیشتر می‌شود و این امر کاملاً طبیعی است. پرتفوی سهام عدالت اکنون به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است.
  • رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اظهار داشت: در اصلاحیه این قانون در قالب مالیات‌های سبز یا مالیات بر محیط‌زیست، مالیات‌های خاص برای کالاهای آلاینده پیش‌بینی‌شده است.
  • عضو هیئت‌مدیره بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی ۱۵ درصد از منابع سال جاری را به موضوع زنجیره‌‌های تولید اختصاص داد.
  • با شکستن اعتصاب 14 روزه کارگران معدن سنگ‌آهن بافق، معاون استاندار یزد از منتفی شدن واگذاری سنگ‌آهن بافق به بخش خصوصی خبر داد.
  • رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران: تأسیس بانک مشترک بین ایران و عراق/ حضور کمرنگ تجار ایرانی در نمایشگاه‌های عراق
  • رستم قاسمی رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق بابیان این‌که استفاده از ظرفیت گردشگری حلال و گردشگری سلامت لازم است، گفت: روادید بین ایران و عراق باید برداشته شود، ظرفیت مبادلات ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار قابل‌افزایش است.
  • قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تقبل پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی وزیر نیرو برای تأمین خدمات زیربنایی خبر داد و گفت: قول‌هایی مبنی بر تأمین یک هزار میلیارد تومان دیگر برای خدمات زیربنایی در نیمه دوم سال جاری داده‌شده است.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

بازار سرمایه در روز جاری شاهد تحول خاصی نبود به نظر می‌رسد اخبار و اطلاعات مثبت منتشره چه درزمینهٔ مسائل سیاسی بین‌المللی و چه در زمینه مسائل اقتصادی هنوز نتوانسته است عموم فعالان بازار را برای رونق بخشیدن به معاملات و بهبود قیمت‌ها قانع نماید. البته در روزهای اخیر صحبت‌های مسئولین بلندپایه اقتصادی در خصوص تحقق رشد اقتصادی یک‌درصدی در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ خبر از بهبود عمومی شرایط می‌دهد لیکن در کنار این اخبار، سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای هم به گوش می‌رسد: مثل حجم بالای موجودی کارخانجات فولادی بخش خصوصی و عدم توانایی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و یا دپوی سنگین کلینکر در کارخانجات سیمان و تعمیق رکود ساخت‌وساز و یا افزایش نرخ بهره بین‌بانکی از حدود ۲۰ درصد در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۸ درصد در مردادماه جاری. در کنار این مسائل حاشیه‌های ایجادشده ناشی از جناح‌بندی‌های داخلی را هم بایستی به نگرانی فعالان بازار سرمایه افزود. بسیاری از دست‌اندرکاران رهایی از رکود عمیق داخلی را درگرو افزایش صادرات و افزایش تعاملات بین‌المللی می‌دانند که آن‌هم به پرونده کشاف مذاکرات هسته‌ای گره‌خورده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 161.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده (شامل معاملات بازار بلوک) انجام‌شده 44.8 میلیارد تومان و اوراق بدهی 12.3 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 78.2 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 77.9 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 166.5 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۰۷ واحد کاهش و شاخص فرابورس ۵ واحد افزایش داشت. پست‌بانک ایران با ۲۱ واحد بیشترین اثر مثبت و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) با ۲۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 164.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 32.9 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک پارسیان با 36.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره سرمایه‌گذاری امید با 2.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. نماد تازه‌وارد سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود با صف سنگین خرید همراه بود علاوه بر این پذیره‌نویسی اولین صندوق زمین و ساختمان با عنوان نسیم فردا خاتمه می‌یابد که به نظر می‌آید چندان مورد استقبال بازار سرمایه قرار نگرفته و تاکنون از ۱۵ میلیون واحد عرضه‌شده حدود ۱۰ میلیون واحد آن به فروش رفته است که البته شاید بتوان دلیل این امر را بازدهی نه‌چندان مناسب این صندوق در قیاس با بازده بدون ریسک عنوان کرد.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

شرایط عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان در روز جاری مناسب‌تر از روز گذشته بود. چند نمادی هم بعضاً صف‌های خرید را تجربه کردند. نماد سیمان شرق که دارای صف خرید بود در میانه ساعت معاملات به دلیل تعدیل سود هر سهم متوقف شد. امروز بازار سرمایه شاهد انجام معامله بر روی ۲۲ نماد صنعت سیمان بود که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۶۸۸۳ هزار سهم و ارزش آن به ۳۰۷۷۶ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، دورود، اصفهان، فارس، دشتستان، مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان بهبهان با ۳۳۲ هزار سهم و مبلغ ۱۱۶۶۸ میلیون ریال حدود ۳۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد ۱۳۳۵ هزار سهم به ارزش ۵۱۸۰ میلیون ریال (معادل ۱۷% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. شرکت سیمان فارس و خوزستان اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی خود برای برگزاری در تاریخ ۲۲ شهریورماه و همچنین برنامه پرداخت سود تقسیمی خود را در سامانه کدال منتشر کرده است. علاوه بر این سود پیش‌بینی‌شده حسابرسی شده این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ نیز در این سامانه درج گردیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) عنوان کرد: در پی تمدید مهلت انجام عرضه اولیه 10 درصد از "سیدکو" انتظار می‌رود این امر طی مهر یا آبان ماه امسال اجرایی شود. این در حالی است که زمان دقیق عرضه اولیه به نظر سهامدار اصلی یعنی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بستگی دارد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

مجموع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در حدود ۱۴۸۴ هزار سهم و به ارزش ۴۱۰۴ میلیون ریال بود. عمده معاملات نماد در دامنه مثبت انجام گرفت لیکن سقف قیمت را لمس نکرد و شاهد تشکیل صف خرید نیز نبود. قیمت پایانی معادل ۲۷۵۴ ریال (۵۳ ریال بالاتر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.4 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۳۹۳ میلیارد ریال است. خریداران ۹۴ فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان ۸۸ شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۹۳% و از فروش سهام ۹۳% بود.

سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت، هم شرایط مناسبی را تجربه کرد. نماد در زمانه‌ای اولیه بازار به‌صف خرید مختصری رسید که البته این صف در طول ساعت معاملات یکی دو نوبت مورد عرضه واقع شد و نهایتاً با صف خرید اندکی زمان معاملات به پایان رسید. مجموع معاملات این نماد در حدود ۱۳۳۵ هزار سهم و به ارزش ۵۱۸۰ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3881 ریال (۱۳۹ ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.92 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6792 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۷۰ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۷۷ فرد حقیقی و ۵ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش ۶۹٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان شمال و غرب یک شخصیت حقیقی در نقش خریدار ظاهرشده‌اند. در سمت عرضه در نماد سیمان کردستان یک شخصیت حقیقی و در نماد سیمان‌سفید نی‌ریز شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24