Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش ٢٠ برابری معاملات بورس انرژی در پنج ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش شانا، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (دوشنبه، ١٠شهریورماه) در نشستی خبری اظهارکرد: در بورس انرژی از ابتدای امسال تاکنون حدود ٦٠٥ میلیارد تومان معامله داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ٣١ میلیارد تومان بوده، افزایش ٢٠ برابری داشته که نشان می‌دهد بورس انرژی جایگاه خود را در بورس کشور باز یافته است.
صالح آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا در مورد آخرین وضعیت مذاکره با شرکت ملی نفت ایران در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: قیمت نفت خام برای عرضه در بورس انرژی در بودجه سال ١٣٩٤ باید اصلاح شود و اکنون به دلیل قیمت بالای این محصول خریداران رغبتی برای معامله ندارند؛ ضمن این که شرایط بگونه‌ای نیست که خریداران با توجه به فضای بازار اقدام به خرید کنند.
 رئیس سازمان بورس با مثبت ارزیابی کردن مصوبه وزارت صنعت در مورد آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا اظهارکرد: خوشبختانه این مصوبه سبب شد تا با آزادسازی قیمت محصولات، بسیاری از شرکتها عرضه‌های خود را افزایش داده و به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: پیش از آزادسازی، قیمتهای کاذب در بورس وجود داشت و برخی از شرکتها علاقه‌ای به عرضه در بورس کالای ایران نداشتند اما اکنون بازار به تعادل رسیده و خوشبختانه حجم تقاضای کاذب کاهش یافته است.
صالح آبادی افزود: یکی از چالشهای بازار سرمایه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که در بودجه امسال رقم ١٣ سنت تصویب شد، برای سالهای بعد باید نرخ خوراک بلندمدت و بر پایه یک فمول مشخص تعیین شود تا شرکتهای پتروشیمی حاضر در بورس و نیز سرمایه‌گذاران با برنامه‌ریزی اقدام به فعالیت کنند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ٦ پالایشگاه بورسی کشور به سودی که اعلام کردند رسیدند و  امید است پالایشگاههای بورسی بندرعباس ،تبریز و اصفهان و پالایشگاههای فرابورسی شیراز، لاوان و تهران با تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی و نیز اجرای برخی موارد دیگر به زودی نمادشان بازگشایی شود.
وی از عرضه نفت کوره و فرآورده‌های نفتی با همکاری وزارت نفت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این محصولات به صورت فیزیکی و سلف عرضه خواهد شد.
افزایش معامله ها در بورس
وی در باره آمار بورسهای مختلف کشورها گفت: ارزش بازار بورس و اوراق بهادار تهران در ابتدای سال جاری حدود ٣٨٤ هزار میلیارد تومان بوده که با ١٤ درصد کاهش، هم اکنون به ٣٣٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: دفعات معاملات بورس از امسال تاکنون حدود پنج میلیون و ٥٩٥ هزار دفعه بوده که ٨ درصد رشد داشته است.
وی همچنین به آمار فرابورس اشاره کرد و گفت: در پنج ماه نخست امسال، ارزش بازار فرابورس از حدود ٩٦ هزار میلیارد تومان به ٩٣ هزار میلیارد تومان رسیده که سه درصد کاهش را نشان می‌دهد.
صالح آبادی افزود: ارزش معاملات فرابورس نیز در این مدت زمان ١٧ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ١١ هزار میلیارد تومان بوده ٥٣ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به این که دفعات معاملات در فرابورس در پنج ماه نخست امسال دو میلیون و ٣٠٠ هزار دفععه بوده، خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین دوره زمانی یک میلیون و ٤٠٠ هزار دفعه معامله در فرابورس به ثبت  رسیده که امسال دفعات معاملات با ٦٢ درصد رشد همراه بوده است.
صالح آبادی در خصوص آمار معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون ٧ هزار ٥٠٠ هزار میلیارد تومان معامله داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل ٢٤ درصد کاهش داشته است و این امر به دلیل کم شدن نوسانات قیمت طلا بوده که طبعا یک خبر مثبت تلقی می‌شود چراکه نیاز به پوشش ریسک کمتر شده است.
وی ادامه داد: در حوزه تامین مالی نیز از ابتدای سال جاری، مجموع افزایش سرمایه‌ها و اوراقی که مجوز داده‌ایم و منتشر شده‌اند حدود ١١ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که شش هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان بوده، رشد ٧٠ درصدی را نشان می‌دهد.
صالح آبادی در بخشی از سخنان خود به آمار اطلاعیه‌های صادره ناشران در سایت کدال اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز، هفت هزار و ٦٣٠ اطلاعیه صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ٨,٥ درصدی را نشان می‌دهد.
وی همچنین در خصوص وضعیت نمره افشای شرکتها نیز تصریح کرد: نمره افشای شرکتها از ٦٨ به ٧١ ارتقا پیدا کرده است.
رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعداد کل صندوقهای سرمایه‌گذاری فعال در کشور نیز گفت: در حال حاضر ١٢٥ صندوق سرمایه‌گذاری در کشور فعال هستند و تعداد صندوقهای سرمایه‌گذاری در سال گذشته ١١٧ صندوق بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ٥٧ تقاضا برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری داریم که ١٤ صندوق مربوط به بازارگردانی و مابقی ( ٤٦ صندوق) مربوط به سایر صندوقهاست که برای پذیره نویسی و صدور مجوز تقاضا داده‌اند.
صالح آبادی گفت: بتازگی امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی برای شرکتهای کارگزاری فراهم شده، در حالی که در گذشته، انجام معاملات آنلاین مختص اشخاص حقیقی یا حقوقی بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24