Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در یک نشست خبری اخبار قابل اعتنایی برای بازار سرمایه ای ها داشت.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،علی صالح آبادی در برابر پرسش های مطرح شده در خصوص این که سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار چه اقداماتی داشته است،گفت:بر اساس آخرین رایزنی ها و قول های مساعدی که داده شده،مقرر شد که نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها از بودجه سالانه خارج شود.

وی گفت:قرار شده که نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها هر ساله توسط خود دولت در قالب فرمولی اعلام شود.

بالاترین مقام نظارتی بازار سرمایه همچنین خبر داد که افزایش قیمت اوره قطعی شده و بزودی اعلام می شود.

او همچنین از احتمال تمرکز دریافتی دولت از سنگ آهنی ها بر روی حقوقی دولتی به جای بهره مالکانه سخن گفت و اعلام کرد:در جلسات اخیر برای حمایت از صنعت سنگ آهن به عنوان یکی از صنایع مادر بورس مطرح شده که فقط از سنگ آهنی ها حقوق دولتی دریافت شود و دریافت بهره مالکانه منتقی گردد.

در ادامه این نشست خبری از علی صالح آبادی سوال شد که سازمان بورس درباره خرید و فروش خارج از بورس سهام پدیده شاندیز چه اقداماتی انجام داده است و آیا اساسا رشد قیمت سهام این شرکت تا 8000 تومان توجیه پذیر است، گفت:بررسی ماجرای خرید و فروش سهام یک شرکت زیرمجموعه پدیده شاندیز در حوزه اختیارات ما نیست،اما مراجع ذی ربط دیگر در حال پیگیری ماجرا هستند.چرا که شرکت ابنیه سهامی خاص است و بررسی پرونده خرید و فروش سهام این شرکت زیرمجموعه شرکت سهامی عام پدیده شاندیز به دلیل خلا قانونی در حوزه اختیارات ما نیست.اما ما این موضوع را بررسی می کنیم که می توان به این ماجرا ورود پیدا کرد یا نه.

در حاشیه نشست رسانه ای صالح آبادی همچنین درباره زمزمه های تعویق کیفی سازی پالایشگاه ها تا سال 96 پرسیده شد که او پاسخ داد:فعلا صحبت تعویق کیفی سازی در سال 93 و در واقع تعیین فرمولی منصفانه بین پالایش و پخش و پالایشگاه ها مطرح است اما باید منتظر ابلاغیه های رسمی بود چرا که قرار شده در طرح کیفی سازی منافع پالایشگاه ها هم در نظر گرفته شود.

علی صالح آبادی در ادامه نشست امروز درباره عملکرد سازمان طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون605 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله صورت گرفته است که این میزان در دوره مشابه سال گذشته 31 میلیارد تومان بوده و معاملات بورس انرژی با افزایش 20 برابری مواجه شده است که نشان دهنده تثبیت جایگاه این بورس در بازار سرمایه است.
اینگونه به بازار کمک کرده ایم...
وی رشد شاخص بورس را منوط به اقتصاد کلان کشور و خروج از رکود و رفع مشکلات صنایع دانست و اذعان داشت: با سند راهبردی خروج از رکود دولت امیدوار هستیم که مشکلات رکود تولید در کشور حل شود که تاثیر مستقیمی در رشد بورس دارد. همچنین سازمان با همکاری دولت و مجلس برنامه هایی برای صنایع مختلف بورس ازجمله خوراک پتروشیمی ها و فرموله کردن نرخ شان ، حذف بهره مالکانه سنگ آهنی ها ، کمک به صنایع پالایشگاهی  در پیش گرفته است.
به گفته وی، نرخ خوراک پتروشیمی ها باید با فرمولی مدون و دائمی طی سنوات مختلف تعیین شود نه اینکه هر سال با بررسی این تبصره ها و تعیین نرخ های متنوع برای این صنعت مشکل ایجاد شود.
رییس سازمان بورس برنامه های این سازمان را اینگونه تشریح کرد: آزمون حرفه ای بازار سرمایه در هفته گذشته برگزار شد. سازمان نیز برای برخی رشته های مرتبط مالی و حسابداری و اقتصاد تسهیلاتی درنظر گرفته که این رشته ها بدون آزمون معامله گری می توانند مدرک دریافت کنند.
وی افزود: از این به بعد معامله گران کارگزاری برای مشتریان اجازه معاملات آنلاین داده می شود که این سیستم به جای پم (نامک) انجام می شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ارائه دیپلم بورس در سال تحصیلی جدید گفت: در راستای افزایش فرهنگ سازی و آموزش دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش در هفته گذشته نهایی شده و منتظر ابلاغ آن هستیم .
وی به راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان اشاره کرد و با بیان این‌که امیدواریم این صندوق در فرابورس بتواند نقش موثری ایفا کند، افزود: در دو ماه گذشته عرضه اوراق سنگ آهن در بورس کالا به ارزش 80 میلیارد تومان برای اولین بار انجام شد و در حال حاضر معاملات ثانویه آن آغاز شده است.
صالح‌آبادی اظهار کرد: در حوزه تامین مالی مجموع افزایش سرمایه و اوراقی که منتشر شده است 11 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 6500 میلیارد تومان بوده است افزایش 70 درصدی را تجربه کرده است که این میزان نشان دهنده نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: یکی از کارهای سازمان بورس براری کمک به پتروشیمی ها آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی بوده است و موجب شد که حجم عرضه افزایش پیدا کند. زیرا قبل از اتخاذ این تصمیم برخی شرکت‌ها علاقه‌ای به عرضه محصولات در بورس کالا نداشتند و عرضه کالا در این بورس با مشکل مواجه شده بود و به دلیل پایین بودن قیمت، تقاضا چند برابر عرضه شد اما با این تصمیم که توسط وزیران نفت ، صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی و فعالان بازار سرمایه گرفته شد موجب شد حجم عرضه افزایش یافته و تقاضای کاذب کاهش پیدا کند.
صالح‌آبادی با اشاره به  انتشار سند راهبردی سازمان گفت: سند راهبردی سازمان بورس که در یک ماه اخیر منتشر شده است سند مهمی بوده و مبنای حرکت بازار سرمایه است که در حال حاضر در معرض نظرخواهی قرار گرفته و قرار است هر شش ماه یکبار اصلاح شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره خبر داد و گفت:‌با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت نفت قرار است عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره توسط شرکت ملی نفت ایران انجام شده و امیدواریم که در ماه آینده شاهد عرضه فیزیکی و سلف این محصول در بورس انرژی باشیم.
صالح‌آبادی در ادامه درباره افزایش اعتبار معاملات برق افزود:  در حال حاضر اعتبار ماهانه برق به متوسط 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این موضوع موجب شد که حجم معاملات برق در بورس انرژی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و از این پس شاهد افزایش حجم معاملات برق در این بورس خواهیم بود.
وی اضافه کرد:‌ همچنین با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شده است که گواهی ظرفیت در بورس انرژی به عنوان ابزار مالی جدید فعالیت کند که این گواهی می تواند به تامین مالی نیروگاه ها کمک کند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که این گواهی در نیمه دوم سال فعال می‌شود، یادآور شد:بر این اساس شرکت‌هایی که می خواهند طرح توسعه‌ای داشته باشند می توانند این گواهی را در بورس انرژی خریداری کنند تا ظرفیت تولید برق افزایش یابد.
صالح‌آبادی درخصوص راه اندازی گواهی سپرده کالایی در نیمه دوم سال ابراز داشت: قرار است قراضه آهن و معاملات آنلاین نیز در بورس کالا علاوه بر فعال شدن گواهی سپرده کالایی فعال شود.
این ها؛ شاخص های جدید بازار است...
وی از ارائه شاخص‌های متنوع جدید خبر داد و گفت: قرار است به زودی دسته متنوعی از شاخص های متنوع مانند شاخص وزنی، شاخص بدون وزن، شاخص شرکت های کوچک ، متوسط و بزرگ در بورس و فرابورس عرضه شود.
به گفته او، از اواخر شهریور ماه شاهد عرضه شاخص‌های جدید به بازار سرمایه خواهیم بود.  
صالح‌آبادی همچنین با اشاره به راه اندازی اوراق بهادار رهنی گفت: انتشار اوراق بهادار رهنی با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و شورای عالی بورس در حال پیگیری است اما احتمالا انتشار این اوراق در سال جاری میسر نخواهد بود زیرا این اوراق باید با نرخ‌های جذاب در بازار عرضه شود

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24